본 연구는 사극 속 조경구조물을 중심으로 연출된 전통경관의 의미를 고찰하기 위해 조선시대를 배경으로 하는 2004년부터 2018년까지 제작 방영된 한국사극영화 10편과 사극드라마 8편을 선정하여 연구의 대상으로 삼았다. 작품 속 빈번한 등장과 대중과의 친숙함으로 대표성을 가지게 되는 조경구조물로서 담장과 다리, 누정의 세 가지를 설정하였고 이들 구조물이 주된 경관을 형성하고 있는 차별성 있는 장면들을 캡쳐하여 98개의 장면을 축적하였다. 다음으로 각 장면에 해당하는 대본의 텍스트를 분석하여 경관을 통해 작가와 감독이 전달하고자했던 사회상과 인물상의 키워드를 파악하였다. 중복되는 키워드들은 구조물별로 19개의 담장경관과 16개의 다리경관, 15개의 누정경관을 통해 표현되었고, 경관을 구성하는 인물과 배경에 대한 분석으로 사극 속 조경구조물을 중심으로 연출된 전통경관이 어떠한 모습으로 대중에게 전달되는지 제시하였다. 인물은 캐릭터와 감정, 행태를 중심으로 고찰되었으며 조경구조물을 비롯한 경관요소를 중심으로 배경을 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째로 구조물 담장이 연출된 경관은 담장 높이에 따라 구별된 행태가 표현되었으며 선형의 시각적 이미지보다는 내부와 외부의 분리를 통한 사회상이 강조되어 나타났다. 네 가지로 구분된 유형은 먼저, 당시 하층민에 속했던 인물들의 담장 너머를 훔쳐보는 행태를 통해 소외와 단절이 연출되었고 반가자제들이 자신들의 앞에 놓인 높은 담장을 뛰어넘음으로써 엄격한 유교적 질서와 억압에 대한 도전이 표현되었다. 또한 화목이 풍성하게 식재된 낮은 담장 주변을 기웃대는 행태로 호기심이 연출되었으며 길게 뻗은 담장을 따라 당당하게 걸어가는 사대부의 모습을 통해 앞날에 대한 기대가 표현되었다. 두 번째 다리가 연출된 경관의 경우 다리의 상부공간과 하부공간에 따라 행태는 다르게 나타났으며 다리 상부의 경우는 짧은 선형이지만 사건과 분위기의 극적 전환이 이루어지는 경관으로 역할을 하였다. 네 가지로 구분된 경관 유형 중 가장 많은 수를 차지했던 것은 다리 주변 풍성하게 식재된 수목을 배경으로 다리 위에서 마주하고 있는 남녀 간의 신분을 초월한 사랑이 표현된 경우였다. 반면, 추운 겨울 다리 위에서 마주친 적의를 띤 인물들을 통해 대립과 갈등의 모습이 연출되었으며 다리 주변 다양한 군상들의 일상적 삶의 모습이 표현되기도 했다. 또한 다리를 건너는 행태와 함께 인물의 내면 혹은 관계의 성장이 연출되며 변화를 향한 관문으로서 다리의 의미가 부각되었다. 세 번째로 누정이 연출된 경관은 세 가지로 구분되었는데 사랑채 누마루 위 양반의 권위적인 지배 행태로 당시 신분질서에 따른 위계가 표현되었고 궁궐후원과 자연명승지에 조성된 누정 안 휴식의 행태를 통해 인물의 자기성찰이 표현되었다. 또한 예술을 향유했던 사대부와 문화인 집단에 속하는 인물들의 다양한 예술행위들이 누정 안에서 이루어짐으로써 풍류가 연출되기도 했다. 담장이나 다리와는 달리 머무는 장소가 되었던 누정을 누리는 대상은 당시 문화와 권력을 소유했던 지배계층과 일부 문화인 집단에 한정되어 나타났다. 본 연구는 다양한 방법의 경관재현이 이루어지고 있는 현대의 문화적 흐름에 부합하여 사극이라고 하는 대중적이고 시각적인 영상매체를 통해 표현된 전통경관을 고찰하였으며 가시적 경관의 물리적 형상을 가진 조경구조물이지만 인물의 행태와 함께 전달되는 당시 사회상과 인물상을 고찰함으로써 이전까지 단편적인 기능 위주로 이해되었던 조경구조물에 대하여 경관 내면에 함의하는 바를 인식하게 해주는 도구로서의 역할을 제시하였다는 것에 의의가 있다.
The purpose of this research is to study the meaning of the traditional landscape through the landscape structures in historical films. Accordingly, 10 Korean historical movies and 8 historical dramas, both set in the Joseon Dynasty and produced between 2004 and 2018, were investigated. Walls, bridges and pavilions were selected as the representative landscape structures that are frequently exposed to the public in the films, and 98 scenes with the listed structures in the selected films were captured for further analysis. Then, the corresponding parts of the script with each scene were analyzed to identify the aspects of the society and characters of the time that the writer and director attempts to convey through certain landscape structures. The repeated keywords were conveyed through 19 walls, 16 bridges and 15 pavilions. The characters and background setting in each scene were analyzed to suggest how the traditional landscapes, around specific landscape structures, are exposed to the public in historic films. Characters were analyzed based on their emotions and behaviors, while the background settings are analyzed based on the landscape elements, including the landscape structures. The results of research analysis can be concluded as follows. First, the walls were used to distinguish different aspects by the heights of the walls. The lines on the walls act as visual tools to separate interior and exterior spaces in a frame to emphasize the social aspects of the time. The cases can be categorized into four different types. The exclusion and isolation of lower-class people were represented in scenes where they peep over the walls and the challenges against strict Confucian orders and oppression therefrom were represented when younger generations of noble families jump over the high walls they face. Moreover, curiosity of human beings was pictured through people snooping around the low walls that are covered by plants and finally the expectations for the future is expressed through noblemen walking along the side of the wall. Second, in landscapes with a bridge, different aspects are represented by the upper and lower part of the bridge. The upper part of a bridge is usually formed by short lines, which emphasizes a dramatic changes in the film. Of the four types of landscape scenes, the most frequently appeared scene is where a couple is facing each other on a bridge with background full of trees and flowers to represent the love that transcends social status. On the contrary, there were scenes where antagonistic characters facing each other on a bridge to represent opposition and conflict or crowds of people around a bridge to reflect a daily life at the time. Also, in some scenes, bridge is represented as a symbol of a gateway to a change and growth as a person crosses over it. Third, there were three main types of landscape scenes with pavilions. Pavilion was used in some scenes to represent the social hierarchy with noblemen expressing his authorities and power on the loft of the Sarangchae pavilion, and, also, to represent the self-reflection of characters through relaxing moments on a pavilion in the gardens of the palace or a scenic spot in the nature. Moreover, the appreciation of arts at the time was expressed in scenes where the nobles and other characters that enjoyed various forms of arts do various artistic performances on a pavilion. Unlike walls and bridges, pavilions allow characters to stay and spend time, which explains why the characters associated with the pavilions tend to be limited to the ruling class or certain cultural groups of people. In this research, the traditional landscapes presented in a type of public visual media material, historical films, to meet the need in the modern cultural trend where various reproduction of the landscapes occur. The visual landscapes involve physical figures of landscape structure, yet, the figures reflect the aspects of the society and characters of the time when expressed with characters and their behaviors. Accordingly, this study is meaningful for suggesting a possible role of the landscape structures, which has bean considered mostly for their practical functions, by investigating the symbols and themes that can be inferred from the structures.
목차
제 1 장 서론 1제 1 절 연구의 배경과 목적 1제 2 절 연구의 내용과 방법 31. 연구의 대상 32. 연구의 방법 8제 3 절 연구사 고찰 10제 2 장 이론적 고찰 16제 1 절 경관재현도구로서 영상매체의 역할 161. 영향력 있는 이미지 전달 162. 사회상과 대중의 선호도 반영 19제 2 절 서사(敍事)로 보는 영상의 구조 221. 영상이 가진 서사성 222. 영상이미지의 함의(含意) 25제 3절 전통조경 구성요소로서 구조물의 특징 281. 전통조경공간의 구성방법 282. 전통조경구조물의 특징 33제 4절 분석의 틀 38제 3 장 사극 속에 나타나는 전통경관 40제 1 절 서사텍스트로 본 사회상과 인물상 401. 담장경관 402. 다리경관 503. 누정경관 59제 2 절 영상이미지에 표현된 배경과 인물 651. 담장경관 652. 다리경관 723. 누정경관 78제 3 절 조경구조물이 만드는 전통경관 821. 너머를 바라보고 넘고 따라 걷는 담장 822. 다리에서의 마주함과 일상, 건넘 873. 누정 안에서의 지배와 휴식, 예술 92제 4 장 결론 96참고문헌 99영문초록 104