우리나라는 예전부터 수출입 화물의 관리감독과 보안을 보세사 및 관세사 제도를 통해 시행하고 있다. 늘어나는 화물 대비 세관공무원의 수가 부족하여 태어난 제도이다. 그 중 보세사는 크게 보세창고, 보세공장, 보세판매장, 보세운송사에서 근무를 하게 되는데 주로 수출입 화물에 대한 관리가 주 업무가 된다. 하지만 직무 특성상 화물 취급 현장과 더욱 가까이 연결되어 있어 사무실 근무보다는 현장관리의 비중이 더 높은 보세사에 대한 인식은 현재까지 좋지 않은 편이다. 또한 이론과 실무의 괴리가 크게 존재하여 신입 보세사가 업무에 투입 되고나서 바로 세관에게 과태료를 물기도 한다. 본 연구에서는 우리나라의 보세사 제도에 관해 전반적인 배경과 현황을 파악 한 후, 선행연구에서 나타난 보세사 제도의 문제점을 살펴보고 분석 후, 실현가능하고 합리적인 개선방안을 제안하고자 한다. 따라서 현직 보세사, 보세사들을 고용하고 있는 민간기업의 관리자, 보세사를 감독하고 있는 세관 공무원을 대상으로 한 설문조사를 통해 보세사제도 개선방안을 통계적으로 비교 분석하여 최우선과제로 삼아야 할 보세사제도 개선방안을 도출하는 것에 그 목적이 있다. 우선 보세사와 관련된 대상자들을 그 특성에 따라 3그룹으로 나눈 뒤 해당 그룹들이 인식하고 있는 보세사제도 개선방안에 대하여 실증분석을 하고자 하였다. 보세사와 관련된 선행연구를 통해 보세사제도의 개념 및 보세사제도의 전반적인 현황을 정리하고, 보세사와 관련된 대상자들에게 설문조사를 통한 실증분석을 통해 본 연구의 문제와 관련된 결과를 제시하고자 한다. 설문조사의 결과는 SPSS 통계 패키지를 사용하여 통계처리 한 후, 각 설문조사 항목별로 분석을 진행하였다. 분석방법에 있어서 Cronabach''s Alpha 계수를 사용하여 측정도구의 신뢰성을 검증하였으며, 일반적인 비교분석은 빈도분석을 이용하였다. 그리고 개선방안 중요도 분석은 평균비교를 이용하였으며 중요도 인식차이 분석은 일원배치 분산분석(ANOVA) 후 Scheffe 사후검증을 실시하여 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 전체적인 최종 분석 결과를 보면 보세사들의 법규준수도를 강화하여 보세사의 불법적인 행위를 근절하고 예방하도록 하는 것이 개선의 최우선순위로 나타났다. 이를 위해 현재 불법행위에 대한 과태료나 벌금, 징역년수를 더 강화하고 기술의 발달로 과거에는 불가능 하거나 존재하지 못한 불법행위에 대한 조항을 추가하여야 한다. 둘째, 보세사의 지위를 향상하는 것이 두 번째로 개선해야 할 과제로 나타났다. 이를 개선하기 위해 보세사에게 특혜를 주는 방법으로 지위를 향상시켜 자긍심을 고취시켜야 한다. 셋째, 보세사의 독립성을 강화하는 것이 세 번째로 개선해야 할 과제로 나타났다. 이를 위해 가장 근본적인 보세 업무 외 타업무 금지를 강화시켜야 한다. 마지막으로 보세사의 전문성을 강화하는 것이 네 번째로 개선해야 할 과제로 나타났다. 이는 각 그룹 간 인식차이가 대부분 존재하는 항목이기도 하다. 특히, 보세구역 운영관리자들의 중요도가 높게 나타났는데 대부분 보세사와 같은 회사 소속이고 이들을 가장 밀접하게 지켜보며 지시를 내리는 위치에 있다 보니 보세사들의 업무능력에 대해 가장 잘 파악하고 있기 때문이라고 할 수 있다. 따라서 직무교육을 의무화시켜 정기적으로 이수토록 하게 되면 최신 관련 법규 개정이나 절차의 변경 등을 지속적으로 숙지할 수 있게 되어 전문성은 강화될 것이다. 본 연구는 현행 보세사제도 운영에 관한 고시의 전반적인 현황, 문제점을 살펴보고, 현행 보세사제도의 개선방안에 대한 우선순위를 살펴봄으로써 보세사제도에 관한 합리적인 개선방안을 모색하는데 그 의의가 있다.
The South Korea has implemented institutions for both the licensed customs agent and the bonded goods caretakers for the purpose of administration, supervision and security on the import and export cargos. These institutions were born to alleviate the overload of customs officials in line with an increase of cargo quantity. The bonded goods caretakers have typically worked in bonded warehouses, bonded factories, bonded stores or bonded transportation companies and the administrative tasks for the import and export cargos are their main responsibility. However, they should be closely connected to cargo handling sites due to the characteristics of tasks, therefore their works naturally biased more to site allocated tasks than office tasks. Thus, it is a fact that an impression on the bonded goods caretakers has not been good so far. In addition, there were even some cases that a fine was imposed on the mistakes committed by a novice once he or she has been first involved in actual tasks because there is a significant disparity between theory and practical tasks. This study, first of all, identifies overall backdrop and current situation with regard to the institution for bonded goods caretakers, afterwards, analyzes the problems of the institution that were disclosed in previous studies, and proposes the feasible and reasonable improvement measures based on the investigation. In other words, this study aims to derive the improvement measures on the institution for bonded goods caretakers that should be a top priority in the action item list. To this end, the surveys were performed with acting bonded goods caretakers, managers of private companies that hired those caretakers, and customs officials, then this study statistically compares and analyzes the results of the survey. First of all, this study classified the relevant subjects into 3 groups depending on their characteristics and intended to empirically analyze the improvement measures on the institution for bonded goods caretakers. Moreover, this study identified and summarized the overall situation as well as the concept of the institution for bonded goods caretakers, thereby presenting the results associated with this study topic after gathering the empirical analysis results on the survey performed on the relevant subjects. The survey results were analyzed by the categories of survey questionnaires after statistically processed using the SPSS statistics package. In terms of analysis method, the reliability of measurement tool was verified based on the Cronbach''s Alpha coefficient and other analyses were performed based on a frequency analysis. In addition, a mean comparison was employed for analysis on importance of improvement measures and a perception difference analysis for importance was performed through Schffe post-hoc test after applying ANOVA. The results of analyses are as follows. First, overall final analysis revealed that the top priority for improvement was to eradicate and prevent any illegal attempt by the bonded goods caretakers by enhancing their compliance degree on the associated law. To this end, it is required to intensify the current fine, monetary penalty or imprisonment for illegal activities and the relevant laws need to be revised for covering the illegal activities using new technologies that were not possible or even not existed previously. Second, the second most urgent task appeared to be an elevation of position of the bonded goods caretakers. Arranging the special favors for them would be one of options that can inspire their self-esteem to elevate the current position. Third, it is necessary to strengthen an independent identity of the bonded goods caretakers in terms of the task to improve. To achieve this, there should be a way that they can avoid to involve in tasks other than the works in bonded area that are their fundamental roles. Lastly, strengthening the professionality of the bonded goods caretakers was the fourth task to improve. This is also the item that exists due to a discrepancy in perception among groups involved in the entire work flow at the bonded area. In particular, an importance of operation managers for the bonded area was the highest. The managers know the capability of each bonded area agent very well since both a manager and an agent generally work for the same company, and the manager is in a position to closely watch and give the agent orders for tasks. In this regard, if the bonded goods caretakers periodically take the on-the-job educations as a mandatory, it is expected that their professionality will be naturally strengthened because they are able to continuously aware the newest revisions or modifications of relevant laws. This study has its significance in that it identified the reasonable improvement measures on the institution for the bonded area agent by examining and analyzing the overall situation, problems and a priority of action items to improve the existing institution.
제 1장 서론 1제 1절 연구의 배경 및 목적 1제 2절 연구 문제 3제 3절 연구 방법 및 구성 3제 2장 이론적 배경 및 선행연구 검토 6제 1절 보세사제도의 개념 61. 보세사제도 배경 62. 보세사 자격 개요 83. 보세사의 역할과 책임 12제 2절 보세사 제도의 현황과 문제점 141. 보세사제도의 현황 142. 보세사제도의 문제점 16제 3절 선행연구 검토 221. 보세사에 관한 선행연구 232. ANOVA 분석을 활용한 선행연구 253. 선행연구의 한계 27제 3장 연구방법 및 결과 28제 1절 연구 설계 281. 표본의 선정 및 자료수집 282. 설문의 구성 292. 설문의 분석방법 34제 2절 설문의 분석 351. 응답자의 일반적 특성 352. 신뢰도 분석 373. 연구 의문점에 대한 실증분석 394. 개선방안 순위 결과의 요약 50제 4장 개선점에 대한 중요도 인식차이 추가분석 52제 1절 연구 가설 52제 2절 분석 및 결과 561. 가설 검증 : 현행 보세사제도 개선방안에 대한 인식차이 562. 가설검증의 요약 78제 5장 결론 81제 1절 연구결과의 요약 81제 2절 연구의 시사점 83제 3절 연구의 한계 및 향후 과제 86참고문헌 88Abstract 90부록1 : 보세사제도 개선방안에 관한 설문 94