글로벌 소비 패러다임이 소유에서 공유로 변화하면서, Airbnb나 Uber와 같이 공유경제 비즈니스 모델이 세계적인 규모로 성장하고 있다. 공유경제가 세계시장에서 다양한 분야를 융합한 차세대 비즈니스 모델로 부각되면서(김기연, 2014), 학문적 관심 또한 지속적으로 증가하여 공유경제 비즈니스 모델에 대한 다양한 연구가 진행되고 있다. 특히 공유경제 비즈니스 모델의 경우 전통적으로 유지되어 온 거래 행태를 완전히 변화시켰다는(Sundararajan, 2016) 점에서 논의의 중요성이 강조된다. 그러나 기존 공유경제 모델이 이용자가 창출한 가치와 데이터, 이익을 중개 플랫폼이 차지하는 분배의 불평등과 독점의 형태가 부정적인 외부효과를 낳으며(Reich, 2015) 이것이 궁극적으로 신뢰의 하락으로 이어진다. 즉, 기존 공유경제 비즈니스 모델이 참여자가 아닌 플랫폼 사업자를 위한 경제 구조로 변질되고 있다는 것이다. 블록체인 기술이 기존 공유경제 모델의 한계를 극복하여 새로운 가능성을 제공하는 새로운 대안으로서 제안되고 있다. 공유경제와 함께 블록체인 기술은 4차 산업혁명 시대와 함께 혁신기술로서 주목받고 있다. 블록체인이 기반기술로서 파급력을 인정받으며 다양한 영역에서 비즈니스 모델로 발전하는 가운데, 두 키워드의 조합인 블록체인기반 공유경제 비즈니스 모델에 대한 이론적 연구는 부족한 실정이다. 본 연구는 블록체인기반 공유경제 비즈니스 모델을 영위하고 있는 글로벌 기업 4개사의 혁신사례를 비즈니스 모델 구성요소 이론을 기반으로 고객가치제안, 수익 메커니즘, 핵심자원, 핵심 프로세스라는 4가지 연구의 틀에 접목하여 분석하였다. 본 연구의 주요 목적은 현존하는 블록체인기반 비즈니스 모델의 다중사례연구를 통해 해당 모델의 구조적 특성을 도출하는 데 있다. 분석결과 블록체인기반 공유경제 비즈니스 모델의 혁신가치를 확인하였고, 해당 비즈니스 모델의 구성요소 중 핵심 프로세스에서 네트워크 생태계의 지속가능성을 위해 거버넌스 구축의 중요성을 재확인하였다. 또한 기존 커뮤니티에서는 올바른 행동 유도를 위해 네거티브 방식을 이용했다면, 본 연구 모델은 포지티브 방식과 네거티브 방식을 동시 사용함으로써 참여자의 올바른 행동을 유도하고 있음을 확인하였다. 이는 기존 공유경제 모델의 대안적 모델로서 제시가 가능함을 시사한다. 본 연구의 결과는 기존 공유경제 거래 시스템의 획기적인 변화를 이끌고 문제점을 보완하는 새로운 대안점을 제시하며, 실무에서 한정적으로 논의되던 블록체인기반 공유경제 비즈니스 모델에 대한 논의를 학술적 영역까지 확장하여 연구함으로써 학문적, 실무적, 정책적 기초자료를 제공하였다는 것에 의의가 있다.
As the global consumption paradigm shifts from ownership to sharing, sharing-economic business models like Airbnb and Uber are growing on a global scale. The sharing economy has emerged as a next-generation business model that fuses various sectors in the global market (Kim Ki-yeon, 2014). Academic interest has also continued to grow, with various studies on the sharing economy business model under way. In particular, the importance of the discussion is emphasized in that it has completely changed the trading behavior(Sundarajan, 2016). However, the inequality of distribution and monopoly patterns in which existing sharing economic models account for user-generated values, data and profits by intermediary platforms create negative externalities (Rober Rich, 2015) and this ultimately leads to a decline in confidence. In other words, the existing sharing economy business model is turning into an economic structure for platform operators, not participants. Thus, blockchain technology is proposed as a new alternative to overcome the limitations of existing sharing economy models and provide new possibilities. Along with the sharing economy, the blockchain technology is drawing attention as an innovative technology along with the era of the fourth industrial revolution. While blockchain is recognized for its ripple power as the underlying technology and develops into a business model in various areas, there are lack of theoretical researches on the blockchain-based sharing economy business model. Thus, this study analyzed the innovation cases of four global companies with blockchain-based sharing economy business models by applying the four research frameworks of customer value propositions, revenue mechanisms, core resources and core processes based on business model component theory. The main purpose of this study is to derive the characteristics of an existing blockchain-based business model through multi-case studies. According to the results, the innovation value of the blockchain-based sharing economy business model was identified, and the core processes of the business model in question reaffirmed the importance of building governance for the sustainability of the network ecosystem. In addition, traditional community used negative methods to guide the appropriate behaviors. However, in this study, both positive and negative methods were used that guided appropriate behaviors of the participants. This new model could be presented as an alternative model. The results of this study are significant that basic academic, practical, and policy data were provided. The results lead to a drastic change in the existing sharing-economic trading system and present a new alternative to complement the problem. And discussions on blockchain-based sharing economy business models, which were discussed only in practice, extend to academic areas.
목차
제1장 서론 1제1절 연구의 배경 및 목적 1제2절 연구내용 3제2장 이론적 배경 및 선행연구 5제1절 블록체인 51. 블록체인의 정의와 유형 52. 블록체인의 작동원리 83. 블록체인과 크립토이코노미 14제2절 공유경제 251. 공유경제의 정의와 유형 252. 공유경제의 특징 31제3절 블록체인기반 공유경제 361. 블록체인기반 공유경제에 대한 논의 362. 블록체인기반 공유경제의 특징 40제4절 비즈니스 모델과 사례연구방법 431. 비즈니스 모델 432. 사례연구방법 473. 블록체인기반과 공유경제 비즈니스 모델에 관한 선행 사례연구 고찰 50제3장 연구의 설계 59제1절 연구모형의 설계 59제2절 연구 대상 및 개요 65제4장 사례연구 67제1절 La’Zooz 67제2절 MVL 파운데이션 72제3절 BeeNest 78제4절 Slock.it 83제5장 결론 87제1절 연구결과 87제2절 연구의 시사점 및 향후 연구과제 90참고문헌 92ABSTRACT 111