4차 산업시대에는 학교 교육과정이 확고 불변한 지식을 단순히 가르치는 것을 넘어서서, 학생들이 직면하게 될 다양한 맥락에서 필요한 실천적 역량을 함량 시키는데 초점을 두어야 한다. 역량을 갖춘 인재 양성을 위한 선결 조건은 전문성을 갖춘 교사를 양성하는 것이다. 전문성을 갖춘 교사는 교과내용에 대한 전문성뿐만이 아니라 교육관과 교사관을 바탕으로 교사 자신이 불확실한 교육현장에서 다양한 문제를 스스로 해결할 수 있는 반성적 사고가 필요하다. 따라서 본 연구는 반성적 사고 기반 교육연극을 활용한 예비교사 교육 프로그램을 개발· 적용하여 효과적인 반성적 예비교사교육을 위한 방안을 제시하는 것에 목적이 있다. 이를 위한 구체적인 연구내용은 예비교사를 위한 반성적 사고 기반 교육연극 활용 프로그램의 목적 및 목표를 설정하고 내용을 선정 조직한 후 예비교사들에게 프로그램을 지속적으로 적용하는 과정에서 예비교사들의 반성적 사고의 경험을 분석하고 교육연극 프로그램에 대한 예비교사들의 만족도를 분석하는 것이다. 이를 위해 연구자는 교육연극 활용 예비교사 교육 프로그램을 백워드 설계 모형으로 개발하고, 이를 K대학교 교직과목 교과목 중‘교육과정’수업을 수강하는 학생 30명에게 적용하였다. 예비교사의 반성적 사고의 경험을 분석하기 위해 프로그램 마다 작성한 교육관·교사관 관련 글쓰기와 면담내용, 프로그램 중 작성한 대본을 분석하였고 프로그램 종료 후 진행한 질문지로 프로그램에 대한 만족도를 분석하였다. 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 예비교사들은 연극을 통해 과거 경험을 더욱 생생하게 느끼며 자신의 내면과 만나게 되었다. 과거 학창시절 기억에서 좋은 경험과 좋지 않은 경험들을 떠올리게 되고 자신의 과거 등장한 교사들을 재인식하면서 과거와는 다르게 교사들을 바라보게 되었다. 둘째, 예비교사들은 능동적인 참여로 지식을 형성하게 되었다. 수행과제를 준비하는 과정에서 능동적인 참여자로 선행된 지식을 그대로 받아들이는 것이 아니라 학습한 내용을 바탕으로 갈등과 문제 상황에 접하며 그것을 해결하기 위한 계속적인 사고를 하게 되었다. 셋째, 프로그램이 진행됨에 따라 교육관·교사관 관련 글쓰기는 교과내용과 연결시키며 보다 명료화 되었고 수행과제를 통해 교사와 학생만의 관계가 아닌 타인의 입장과 사회를 고려하게 되었다. 넷째, 예비교사들은 교육현장에서 일어 날 수 있는 갈등 상황들을 연기하거나 바라보며 해결책을 떠올리고 생각과 행위를 표현해 보면서 교육현장을 이해하게 되었다. 이러한 경험은 자신만의 작은 이론을 만드는 것에 도움을 주었다. 다섯째, 교육연극 활용 예비교사 프로그램에 대한 만족도는 5점 척도 중 전체 평균 4.22로 만족하고 있는 것으로 나타났다. 특히 예비교사들은 프로그램 수행 중에 다른 예비교사들과의 상호작용에서 가장 높은 만족도를 보였다. 이와 같이 예비교사들은 과거의 경험을 떠올리며 자기 내면의 관점, 태도, 교육관과 교사상 등을 재발견 하고, 교과내용을 명료화 하며, 현재 경험의 의미를 풍부하게 함과 동시에 교육 현장에 대한 이해와 함께 자신만의 작은 이론을 만들게 되었다. 따라서 본 연구에서 개발한 교육연극 활용 예비교사 프로그램은 교사에게 필요한 반성적 사고를 예비교사 교육에서 경험하고 교육현장에 대한 이해를 도왔다는 것에 의의가 있다. 또한 대학 교직과목 중 ‘교육과정’에서 이론 수업만이 아닌 교육과정 재구성을 통해 교육연극을 활용한 새로운 교육과정 변화를 시도하였다는 것 에도의의가 있다고 하겠다. 하지만 본 프로그램은 교직과목 중 ‘교육과정’ 과목을 대상으로 수행과제를 개발 ·적용하였으므로 실제 교원양성기관에서 다른 교직과목에 반성적 사고기반 교육연극을 적용할 경우에는 해당과목의 목표와 목적 등에 적합하게 재구성하여 적용할 필요가 있다.
In the era of the 4th Industrial Revolution, school curriculum should be focused on developing students’ practical competence required in a range of aspects that goes beyond simply teaching unchanging knowledge. The prerequisite for nurturing talent with competencies is to produce professional teachers. Professional teachers should be equipped with not only expertise in the curriculum, but also reflective thinking skills to solve various issues in the uncertain educational ground based on their education and teacher perspectives. Therefore, the purpose of this study is to suggest an effective and reflective educational program for pre-service teachers by developing and implementing such a program using educational drama based on reflective thinking. For this, this study selected and organized the purpose and goal of the program, analyzed the teachers-to-be’s experience of reflective thinking in the process of participating in the program, and studied their satisfaction with the educational drama program. After developing a pre-service teacher educational program using educational drama with a backward design model, the researcher applied it to 30 students who had been taking “curriculum” among other teaching profession courses at University K. In order to analyze the pre-service teachers’ experience of reflective thinking, essays about education and teacher perspectives, which were written for each session of the program, interview details, and scripts developed during the program were analyzed, and their satisfaction with the program was examined based on the questionnaire distributed after completing the program. The results of this study can be summarized as follows: First, the teachers-to-be recollected past experiences more vividly through the drama, encountering their inner selves. Recalling positive and negative experiences from their school years and recognizing their teachers in the past, the teacher-to-be students were able to have different perspectives on them. Second, the teachers-to-be gained knowledge through activity participation. Instead of accepting preceding knowledge as itself, they acted as activity participants in the process of preparing for performance tasks and dealing with conflicts and problems based on what they had learned, the students conducted continuous thinking in order to solve such issues. Third, as the program continued, writing about education and teacher perspectives was connected with the curriculum and became more clarified, and the performance tasks helped them consider not only the relationship between teachers and students, but also the position of others and society. Fourth, performing in or watching the drama, including possible conflicts on the educational ground, the teachers-to-be were able to understand the actual field of education by coming up with solutions and expressing their ideas and behaviors. This experience helped them create their own small theory. Fifth, as for the satisfaction with the program, they were generally satisfied with the average point of 4.22 out of 5. In particular, the research subjects showed the highest satisfaction in the interaction with other teachers-to-be during the program. As a result, the teachers-to-be were able to rediscover their inner perspectives, attitudes, education perspective, and ideal teacher figure by recalling their past experiences, clarifying the curriculum, enriching the meaning of the current experience, understanding the practical educational ground, and creating their own small theory. Therefore, the pre-service teacher program using educational drama developed in this study has significance in helping teachers-to-be experience reflective thinking, which is required for teachers, and understanding the actual educational field. In addition, it is meaningful in attempting to change the curriculum using educational drama by reorganizing it, not just performing a theoretical course in one of the teaching profession courses, “curriculum.” On the other hand, since the performance tasks of this program were developed and implemented for the subject of “curriculum” among other teaching profession courses, if reflective thinking-based educational drama is applied to other courses at teacher training institutes, the tasks need to be restructured according to the purpose and goal of the subject.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구내용 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 반성적 예비교사 교육 71) Dewey 반성적 사고 82) 반성적 사고 수준 103) Schon ‘행위 중 반성’ 134) 프로네시스(작은이론) 152. 교육연극 181) 교육연극의 개념 182) 교육연극의 전개과정 193) 교육연극의 종류 224) 교육연극 기법 253. 교육연극 활용 반성적 예비교사 교육 271) 듀이의 반성적 경험과 교육연극에서의 경험 272) 예비교사 교육 프로그램에서 교육연극의 효용성 30Ⅲ. 연구방법 341. 연구전체 개요 342. 프로그램 개발 351) 백워드 설계 모형의 특징 362) 백워드 설계의 절차 373) 백워드 설계 모형을 프로그램에 적용 이유 384) 프로그램 개발 구성에 관련된 개발 절차과정 405) 전문가 협의 413. 프로그램 적용 431) 연구 대상 432) 연구 적용 433) 자료 수집 444) 윤리적 고려 474. 자료 분석 471) 질적 연구 482) 양적 연구 483) 신뢰성 확보를 위한 작업 49Ⅳ. 교육연극 활용 예비교사 프로그램 개발 501. ‘교육과정’과목 적용 이유와 강의 내용 502. 프로그램 개발 단계와 구성 561) 프로그램 개발 단계 562) 프로그램의 구성 562. 백워드 설계에 기반한 예비교사 교육 프로그램 개발 611) 교육과정의 이해 612) 교육과정의 개발 723. 차시별 수업개발 821) 교육과정의 이해 수행과제 1 수업지도안 822) 교육과정의 이해 수행과제 2 수업지도안 843) 교육과정의 개발 수행과제 1 수업지도안 854) 교육과정의 개발 수행과제 2 수업지도안 86Ⅴ. 프로그램 적용 결과 및 해석 881. 교육연극 활용 예비교사 교육 프로그램 적용 과정 881) 수행과제 1 : 과거의 경험을 몸으로 표현해 보기 892) 수행과제 2 : 다양한 관점을 대표하는 학자 표현하기 943) 수행과제 3 : 중학교 교장선생님과 교사가 되어 교육과정개발하기 974) 수행과제 4 : 토론 연극 1012. 교육연극 프로그램 적용 결과 및 해석 1041) 교육관·교사관 관련 글쓰기와 면담 분석 1052) 예비교사들의 반성적 경험 1173) 프로그램 만족도 1203. 종합 및 분석 1231) 반성적 사고의 경험 1242) 수행과제 이후 예비교사들의 교육관·교사관의 변화 125Ⅵ. 요약 및 논의 1271. 요약 1271) 교육연극 활용 예비교사 프로그램 개발 1272) 교육연극 활용 예비교사 프로그램 적용 후 예비교사들의반성적 사고 경험과 만족도 1292. 논의 및 제언 130참고 문헌 135부 록 1 백워드 설계 1쪽 템플릿 143부 록 2 프로그램 종료 후 이루어진 질문지 145ABSTRACT 148