일본의 건축 역사를 살펴보면 1860년대 막부말(幕府末)에 서구의 문명을 향해 나라를 열었던 일본은 다른 문명을 접하게 되는데 그것은 기독교 문화였으며, 서구 전래의 과학 기술 문명이자, 산업 혁명을 이미 경험한 기계 공업 사회의 문명이었다. 이렇게 새로운 과제에 대응하기 위한 건축이 요구되었고 서구화가 곧 근대화였다. 모더니즘 건축 이후 형태적 다양성과 장르의 모호성은 현대 건축 공간의 복잡성을 대변한다고 볼 수 있었으며, 이러한 복잡한 양상 속에 건축적 주체를 현대와 전통이라는 의미로 다시 해석하여 본인만의 건축적 담론을 가진 사람이 바로 이소자키 아라타다. 그는 2019 프리츠커 건축상을 받은 거장이자 일본의 대표적인 건축가로 알려져 있으며, 그가 살아온 과정에서 큰 영향을 끼쳤던 모더니즘 건축과 함께 포스트모더니즘 건축의 시대적 흐름 속에서, 자기 폐쇄적인 한계를 극복하고 두 흐름의 경계를 넘나들며, 자기 방식으로 건축을 표현하기 시작했고 그의 작품은 하나의 개념이나 표현 양식으로 정의되는 것이 아니라 각 시대와 다양한 양식을 아우르는 다양성과 복합적인 특성을 보여주었다.
따라서 본 논문에서는 시대적 변화에 따른 이소자키 아라타의 건축 표현과 구축성의 개념을 통하여 그의 건축에 나타나는 구축성의 특성을 분석하고자 한다. 공간 표현에 따른 다양한 구축성의 건축적 접근 표현 방법 분석을 정립한다. 그에 대한 자료가 문헌 자료나 연구를 통해 살펴보기 어려움이 있기에 건축을 통해 나타나는 구축적인 측면이 지속적인 그의 건축 분석 발전에 기여할 수 있도록 제시하는 데 그 목적이 있다.
이에 본 연구는 이소자키 아라타의 건축 배경과 사상 및 건축적 특성에 대해 먼저 분석한다. 그다음으로 구축성의 개념과 정의, 그리고 건축의 구축성, 구축요소 등의 흐름을 파악하여 구축성의 개념을 고찰하고 공간을 표현하는 속성을 정리한다. 이를 바탕으로 구축성을 나타내는 공간 표현을 3가지로 분류하여 키워드를 도출하였다.
선행연구를 통해 다른 건축가들의 건축에 나타나는 구축성을 통하여 구축적 요소들을 종합하여 정리하였다.
이에 본 논문의 분석사례 대상은 이소자키 아라타를 중심으로 그의 건축 작품이 담긴 ‘Arata Isozaki Ken Tadashi Oshima’를 바탕으로 1963년부터 최근 완공된 2017년까지의 작품과 ‘2019 프리츠커 수상 목록’에 나온 작품을 중심으로 9가지 작품을 선정하여 범위를 한정하였으며 작품에서 나타난 구축성을 분석한다.
첫째, 물성에 포함된 다양한 재료가 대지와의 관계를 맺고 경험이나 주변 환경과 땅의 연관성을 통해 장소의 본질적 성격을 원형적 구축 관계를 통해 장소적 구축성을 알 수 있었다. 둘째, 공간감과 실체를 보여주는 빛을 이용하여 현상적 구축 관계를 건축공간에서 흐름과 변화의 공간 구축 요소로 사용하였으며, 시간이 지남에 따라 변화되는 그림자와 빛의 유입량을 통하여 빛의 방향이 달라지는 것을 알 수 있었고, 공간의 확장감과 다르게 받아들여지는 분위기 또한 다르다는 것을 통해 시간적 구축으로 알 수 있었다. 셋째, 전통적 재료와 전통의 건축 방식을 통해 표현되는 건축을 알 수 있었으며, 그런 전통성과 현대적 맥락과의 혼용을 통한 절충적 관계를 파악하고 시대에 따라 구조의 변화를 통해 맥락적 구축을 파악할 수 있었다.
결과적으로 본 연구를 통해서 구축의 개념을 통하여 구축성이 하나의 개념으로 결론지을 수 있는 것이 아닌, 건축이 변화되어가는 시대에 맞춰 다양하게 정의된다는 것을 알 수 있었으며, 이를 바탕으로 이소자키 아라타의 건축에 나타난 공간표현의 관점을 통해서 시대별 건축 공간 표현의 구축성을 분석해볼 수 있음을 확인하였다. 그의 건축을 통하여 현대 건축의 복잡성과 장르의 모호성과 같은 복잡한 양상 속에 건축적 주체를 본인만의 확실한 철학과 관념과 함께 현대 건축에서 전통을 가지고 시도 되는 다양하고 새로운 시대정신을 말할 수 있다. 한 가지 뜻에 머물러 있는 구축성의 개념에서 벗어나 다양한 관점에서 바라보는 구축을 통하여 건축이 발전되어 나아갈 수 있도록 제시하고자 하는데 의의를 찾을 수 있도록 기대해본다.
Looking at the history of Japanese architecture, Japan, which opened its country toward Western civilization at the end of the 1860s, encountered a different civilization and was a Christian culture, a western technological civilization, and a machine-industrial society that had already experienced the industrial revolution. Architecture was called for to respond to this new task, and Westernization was soon modernization. After modernism architecture, the morphological diversity and the ambiguity of the genre could be seen as representative of the complexity of modern architectural space, and it is Isozaki Arata who has his own architectural discourse by interpreting the architectural subject in this complex aspect back to the meaning of modern and traditional. He is known as a master of 2019 Pritzker Architecture Award and a leading architect of Japan, and in the period flow of postmodernism architecture, which had a great influence in the process of his life, he overcame self-closing limitations and began to express architecture in his own way And His work showed diversity and complex characteristics encompassing each era and various forms, not being defined by a single concept or expression form. Therefore, in this paper, Isozaki Arata''s architectural expression and the concept of Tectonic according to the changes of the times, we will analyze the characteristics of the tectonic that appear in his architecture. Establish an analysis of architectural approach expression methods of various constructors according to spatial expression. The purpose of the project is to suggest that the tectonic aspects of architecture can contribute to his continuous development in the analysis of architecture, as the data on it are difficult to look through literature or research.
This study analyzes the architectural background of Isozaki Arata and its thought and architectural characteristics first. Next, the concept and definition of tectonic, and the flow of architectural tectonic, architectural elements, etc. are understood to examine the concept of tectonic and organize the properties of expressing space. Based on this, keywords were derived by classifying three spatial expressions indicating tectonic.
Through prior research, the architectural elements of other architects were summed up and organized through the tectonic shown in the architecture.
Based on ''Arata Isozaki Ken Tadashi Oshima'', which contains his architectural works, the subject of this paper''s analysis was selected from 1963 to 2017 with 9 works selected from 1963 to limited to the scope and tectonic of the works.
First, with various materials included in the properties having a relationship with the earth, it was possible to know the essential character of the place through the circular construction relationship through experience or the connection of the surrounding environment to the land.
Second, using the light that shows the sense of space and reality, the phenomenal construction relationship was used as a building element for flow and change in architectural space, the direction of light changed through the amount of shadow and light inflow that changed over time, and the atmosphere that is perceived as different from the sense of expansion in space was also known as time-construction.
Third, It could see the architecture expressed through the traditional materials and traditional methods of architecture, and It could identify the trade-off relationship through the mixing of such tradition with the modern context and the change of structure with the changing of the times.
As a result, this study confirmed that the concept of construction did not conclude as a single concept, but was defined in a variety of ways in time for the changing era of architecture, so that the tectonic of architectural space expression can be analyzed through the perspective of spatial expression shown in the architecture of Isozaki Arata. hrough his architecture, he can describe the diverse and new zeitgeist tried with tradition in modern architecture, along with his own definite philosophy and ideas in complex aspects such as the complexity of modern architecture and the ambiguity of genre. We look forward to seeing the significance of architecture as it moves forward through various aspects of construction, away from the concept of tectonic that remains in one sense.
목차
1.0 서 론 11.1 연구의 배경 및 목적 21.2 연구의 범위 및 방법 41.3 선행연구와 연구의 흐름도 51.3.1 선행연구 51.3.2 연구의 흐름도 82.0 이론적 고찰 92.1 이소자키 아라타 102.1.1 이소자키 아라타의 건축배경 102.1.2 이소자키 아라타의 건축사상 122.1.3 이소자키 아라타의 건축특성 142.2 건축의 구축성 162.2.1 구축성의 개념 및 정의 162.2.2 건축과 구축성 242.2.3 공간에 나타난 구축적 요소 352.3 구축성과 공간표현 442.3.1 사용자와 관계로서의 공간 442.3.2 물질과 비물질의 공간 462.3.3 구축적 관계로서의 공간 483.0 건축 공간과 구축성 503.1 장소적 구축 513.2 시간적 구축 593.3 맥락적 구축 653.4 소결 734.0 사례분석 744.1 분석 사례선정 및 분석 기준틀 754.1.1 분석 사례선정 754.1.2 분석 기준틀 774.2 사례분석 804.3 종합분석 및 소결 984.3.1 종합분석 984.3.2 소결 995.0 결론 및 제언 1015.1 결론 및 제언 102참고문헌 104Abstract 107