영어가 모국어가 아닌 상황에서도 영어교육은 매우 중요하나 학교에서 제공하는 교육의 기회는 매우 한정적이라 할 수 있다. 그러므로 학습자들의 능동적인 지적 호기심을 통한 노력은 효과적인 학습의 발판이라 할 수 있다. 그뿐만 아니라, 단순한 교과서만이 아닌 다양한 자료를 통한 읽기를 통해 이해의 폭을 넓히고, 자기 생각을 글로 표현할 수 있는 정의적 영역의 틀을 발전시키는 것은 아주 중요하다. 따라서 본 연구에서는 초등학생들의 영어 독서 활동을 통해 학생들의 영어 독서 활동과 영어 학습 능력의 상관관계와 영어 독서 활동과 영어 학습 인식의 상관관계를 알아보고자 한다. 이 연구에서는 S 초등학교 6학년에 재학 중인 37명의 학생을 대상으로 하여 3월부터 7월 둘째 주까지 18주간 Lexile과 AR(accelerated reader) 기준에 따라 제작된 리딩 전문 프로그램에서 제공되는 영어 도서를 읽은 후, 내용 이해를 묻는 문제를 통과할 시 부여되는 독서 포인트 점수에 따라 구분되는 학생들의 영어 학습 능력의 상관관계를 조사하였다. 또한 영어 독서 기간에 수행 평가를 두 차례 실시하여 수집하였다. 1차 수행 평가는 독서 활동 후 4주째에 에세이 쓰기로 실시되었으며 2차 수행 평가는 18주째에 같은 방법으로 실시되었다. 2명의 원어민 선생님이 문법적 오류와 글의 구성력 및 내용 평가에 협조해 주었으며 이를 바탕으로 독서 후 글쓰기 능력 변화와 영어 학습 인식의 상관관계를 조사하였다. 이로써 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다. 첫째, 다독과 쓰기 능력 관계 및 쓰기 능력과 읽기 능력 관계는 통계적으로 유의미한 결과를 보여 주었다. 둘째, 영어 학습에 관한 태도 중 영어 중요도와 영어 흥미 면에서 보통 이상의 학생들이 영어는 중요하며 영어에 대한 흥미를 느낀다고 응답하였다. 셋째, 영어 독서 활동 후 실시된 쓰기 수행평가에서 대다수의 학생이 1차에서보다 2차에서 글의 내용에 더욱 적절하고 정교한 어휘를 사용하였으며 글의 전달력과 구성력이 향상되었다. 이에 근거하여 영어 독서 활동은 읽기와 쓰기 능력의 신장에 이바지할 뿐만 아니라 영어 학습에 긍정적인 인식을 하는 데 도움이 되는 것으로 나타났다. 이 연구의 결론을 토대로 하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 고학년의 상위권 학생들만이 연구 대상이 아닌 폭넓은 층에서의 연구가 이루어질 필요가 있다. 둘째, 영어 독서 활동 후 다독 일지를 통해 쓰기를 병행하도록 함으로써 읽기 능력뿐만 아니라 쓰기 능력을 더 향상할 수 있을 것으로 본다. 셋째, 연구 개월 수와 연구 대상자의 수를 좀 더 늘린다면 다양하고 더욱 의미 있는 결과를 얻을 수 있을 것으로 기대된다. 특히 쓰기 능력은 단기간에 향상되기 어려우므로 좀 더 많은 시간적 여유를 가지고 지도를 할 필요가 있다.
English education is very important even when it is not the first language, but the opportunities offered by schools are very limited. Therefore, efforts through active intellectual curiosity among learners are a stepping stone to effective learning. Besides, it is very important to develop the affective domain in which you can broaden your understanding and express your thoughts in writing through various reading materials, not just textbooks. Therefore, in this study, we want to find out the correlation between students'' English reading activities and their ability to learn English in addition to their perception of English learning through the English reading activities of elementary school students. In this study, we studied 37 students in the sixth grade of S elementary school. After 18 weeks covering the period of March to the second week of July, reading English books provided by lead-specialized programs produced under Lexile and AR (accelerated reader) standards, the correlation of students'' English learning abilities distinguished by reading point scores given when passing the test asking for comprehension of contents was investigated. Performance evaluations were also collected twice during the English reading period. The first performance assessment was conducted as a written essay in the fourth week following the reading activity, and the second performance assessment was conducted in the 18th week. Two native English teachers cooperated in evaluating grammatical errors and the composition and contents of the text, and based on this, the relationship between post-reading writing ability change and English learning recognition was investigated. This enabled us to obtain the following findings. First, the legibility-write relationship and the literacy-readability-read relationship showed statistically significant results. Second, in terms of English importance and interest in English, more than the average number of students answered that English is important and that they feel interested in it. Third, in the writing performance evaluation conducted after the English reading activity, the majority of students used more appropriate and sophisticated vocabulary for the content of the writing in the second class than in the first class, and the delivery and composition of the writing improved. Based on this, English reading activities have been shown to contribute to the enhancement of reading and writing skills, as well as to have a positive perception of English learning. Based on the conclusions of this study, I would like to make the following suggestions. First, research needs to be conducted on a wide range of ability levels, where not only the top-ranked students in high level are subject to study. Second, I believe that not only reading ability but also writing ability can be further improved by having to write in an extensive reading diary after reading English books. Third, increasing the number of months studied and the number of participants studied is expected to result in a variety of more meaningful results. In particular, writing skills are difficult to improve in a short period of time, so more time will be needed to guide these students.
목차
I. 서론 11.1 연구의 필요성 11.2 연구의 목적 2II. 이론적 배경 32.1 읽기 학습 32.1.1 읽기의 정의 32.1.2 읽기의 유형 및 중요성 42.1.3 다독 (Extensive reading)의 필요성 72.2 쓰기 학습 82.2.1 쓰기의 정의 82.2.2 쓰기의 유형 및 접근법 102.3 읽기와 쓰기의 관계 122.3.1 읽기와 쓰기의 과정 122.3.2 읽기와 쓰기의 상관관계 132.4 초등학교 영어 교과 교육과정 152.4.1 2015 개정 교육 과정 152.5 선행연구 162.5.1 읽기가 쓰기에 미치는 영향에 관한 연구 162.5.2 쓰기가 읽기에 미치는 영향에 관한 연구 172.5.3 영어 읽기와 쓰기의 상호 관련성 17III. 연구 방법 193.1 연구 대상 193.2 연구 방법 193.3 연구 모형 및 가설 203.4 자료 수집 213.5 쓰기 채점 기준 223.6 자료 분석 22IV. 연구결과 및 논의 234.1 사전 학습자 영어 인식 234.1.1 영어 학습에 대한 태도 234.1.2 영어 읽기에 관한 인식 244.1.3 영어 쓰기에 관한 인식 264.2 영어 독서 활동이 영어 인식 변화에 미치는 영향 274.3 집단 내 영어 인식 차이 294.3.1 이수 권수 집단별 영어 인식 차이 294.3.2 독서 포인트 집단별 영어 인식 차이 304.4 영어 독서 활동 후 에세이 평가 32V. 결론 및 제언 355.1 결론 355.2 제언 36참고문헌 38Abstract 44부록 47