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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이유석 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
허환일
발행연도
2020
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수18

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

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In this study, the construction of supersonic wind tunnel and counterflow jet experiments are conducted. The supersonic wind tunnel has been improved to Mach 3.79, with a cross-sectional area of 200 X 250 mm for counterflow jets experiments by expanding the test section of the Mach 2.5 small supersonic wind tunnel.
Counterflow jets experiments conducted using improved supersonic wind tunnel, the effects of counterflow jets are analyzed depending on the nose shape of the supersonic vehicles in the supersonic environment.

1. Free-jet supersonic wind tunnel
The expansion study of the small supersonic wind tunnel was carried out in three stages. In the first step, one-dimensional modeling using the AMEsim software was performed to select the appropriate nozzle throat diameter. In the second step, the characteristics of Free-jet supersonic wind tunnel were analyzed using MATLAB coding under different supersonic diffuser conditions. In the third stage CFD analysis was performed. Through the above three processes, the supersonic wind tunnel was designed and manufactured.
As a results, the cross-sectional area of the supersonic wind tunnel was expanded from 30 X 40 mm to 200 X 250 mm, and the test Mach number of the supersonic wind tunnel was increased from 2.5 to 3.79.

2. Characteristics analysis of counterflow jets
A study on the characteristics of counterflow jets was carried out using improved supersonic wind tunnel. Counterflow jets experiment was performed with various supersonic nose shapes, which are cone, blunt, and Highly blunted shape. The experimental variable was the nozzle thrust coefficient, which divided the force of the counterflow jets into dynamic pressure and the cross-sectional area of the model. The experimental results showed that the effect of drag reduction by counterflow jets disappeared from the point where the nozzle thrust coefficient was equal to the drag coefficient of the model. As a result, the aerodynamically disadvantageous shape was found to maximize the effect of the counterflow jets.

목차

Ⅰ. 서 론 1
가. 초음속 풍동 연구 배경 1
나. 초음속 풍동 연구 목적 2
Ⅱ.기존 마하 2.5 초음속 풍동 4
가. 초음속 풍동 압축기 설비 4
나. 초음속 풍동 운용 설비 한계점 5
Ⅲ. 초음속 풍동 시험부 확장 6
가. 초음속 풍동 구성 요소 6
1) 정체실(Settling chamber) 6
2) 노즐(Nozzle) 7
3) 시험부(Test section) 8
4) 디퓨저(Diffuser) 8
나. 시험부 확장 가능성 판단 9
1) AMEsim을 이용한 초음속 풍동 모델링 9
2) 전산수치해석을 통한 시험부 확장 가능성 판단 14
다. 디퓨저를 이용한 시험 마하수 최적화 18
1) 초음속 풍동 최적화 목표 18
2) 초음속 디퓨저 핵심 변수 18
3) 최적화를 위한 전산수치해석 21
4) 최적화를 위한 전산수치해석 결과 24
Ⅳ. 초음속 풍동 설계 및 운용 34
가. Free-jet 초음속 풍동 설계 34
1) 초음속 노즐 설계 34
2) 시험부 설계 37
3) 초음속 디퓨저 설계 39
4) 초음속 풍동 조립 형상 41
나. 초음속 운용 절차 도출 및 성능 검증 42
1) 초음속 풍동 운용 절차 42
2) 디퓨저 위치에 따른 Free-jet 초음속 풍동 유동 특성 45
3) 마하수 측정 피토 레이크 실험 48
Ⅴ. 초음속 풍동 시험부 확장 결과 50
Ⅵ. 역분사제트 개요 52
가. 역분사 제트 소개 52
나. 역분사 제트 연구 동향 55
다. 역분사 제트 연구 필요성 및 목표 55
Ⅶ. 역분사 제트 실험 설비 구축 60
가. 역분사 제트 필요 압력 60
나. 실험 모델 설계 61
1) 역분사 모델 설계 61
2) 역분사 장치 실험 모델 설계 64
3) 힘 센서 특징 66
4) 역분사 실험 장치 69
다. 계측 센서 및 실험 설비 70
Ⅷ. 역분사 제트 실험 71
가. 실험 절차 71
나. 실험 결과 74
1) 유동 가시화 결과 74
2) 항력 측정 결과 84
Ⅸ. 역분사 제트 실험 결과 85
참고문헌 87

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