Objectives: 국민들의 삶의 질에 영향을 주는 구강건강증진을 위해서는 국가나 지역사회 차원의 사업이나 프로그램 뿐 아니라 1차 의료기관인 개원가에서 예방중심의 진료를 제공할 수 있도록 하는 것이 중요하다. 따라서 이번 연구를 통해 첫째, 개원가에서 시행되고 있는 일부 임상 예방진료 프로그램 현황 분석, 둘째, 환자와 의료진의 임상 예방진료의 필요성과 요구도 파악, 셋째, 환자와 의료진의 임상 예방진료 참여 의향과 이에 영향을 미치는 요인 파악, 넷째, 이를 통해 개원가에서 임상 예방진료 활성화 방안 마련을 하고자 하였다
Methods: 연구대상으로 예방치과 진료가 활성화되어 일부 치과병원의 경험을 참고하여, 편의추출 방법에 의해 P시에 위치한 대형 치과병원 및 이곳에서 시행하고 있는 임상 예방진료 프로그램을 선정하였다. 이후 선정한 치과병원에 내원하는 환자 및 의료진을 대상으로 연구 취지를 설명한 후 동의하는 경우에 한하여 양적 설문 및 질적 심층면접을 진행하였다. 최종적으로 연구에 참여한 대상자수는 자가기입식 설문 조사의 경우 환자 319명, 의료진 137부로 응답률은 각각 83.9%, 97.9%였으며, 심층 면접 조사의 경우 환자 3개 그룹(예방진료 동의 후 지속 13명, 예방진료 동의 후 중단 8명, 예방진료 미동의 11명), 의료진 3개 그룹(치과의사 4명, 치과위생사 4명, 예방전담 치과위생사 3명)이 참여하였다.
Results: 양적 설문 결과 일부 치과병원 환자의 74.6%가 예방진료가 필요하다고 응답하였고, 예방진료 상담을 경험한 사람은 60.5%였다. 해당 치과병원에서 예방진료 상담을 받은 대상자 중 예방진료에 동의한 이유는 치아를 오래 유지하기 위해서가 72.9%로 가장 높았고, 가장 영향을 미친 사람은 병원관계자로 67.4%였다. 예방진료에 동의하지 않은 이유로는 시간부족(49.3%)과 비용부담(33.3%)이 가장 많았으며, 중단하는 이유도 시간부족(60.0%), 비용부담(30.0%)이었다. 예방진료 상담도 받지 않은 경우로는 상담을 권유받지 못했다(43.9%), 시간부족(22.3%)이었다. 의료진의 경우 현재 업무와 희망 업무가 1순위가 모두 치료와 관련된 내용이었으며, 예방의 경우 매우 낮은 순위를 보였다. 예방진료의 중요성에 대해서는 94.2%가 중요하다고 인식하였으며, 현재 예방진료가 원활하게 되고 있느냐는 질문에는 67.9%만이 그렇다고 응답하였다. 예방전담 치과위생사의 경우 예방진료를 전담하게 된 이유는 병원의 지시와 직업적 소명의식(사명감)이 가장 많았고, 예방 전담이 갖추어야할 필요역량으로 예방치의학적 지식, 커뮤니케이션(소통능력), 사람관리 능력 순으로 높게 나타났다. 직무에 대한 만족도는 63,6%였으며, 만족하는 이유로는 환자와의 우호적인 관계가 가장 높았다. 예방 전담이 어려운 이유로는 환자의 낮은 호응도와 동료 의료진의 무관심이 가장 높게 나타났고, 앞으로 예방진료가 활성화되기 위해서는 사회적 관심과 홍보, 체계적인 예방진료 프로그램 등을 제시하였다. 심층 면접 결과로는 환자의 경우 예방진료가 활성화되지 않은 이유로 예방진료에 대한 홍보 부족, 예방진료를 받을 시간 부족, 비용 부담 등을 제시하였고, 이를 해결하기 위해서는 구강예방진료의 중요성에 대한 교육 및 홍보, 예방진료에 대한 체험프로그램, 건강보험 급여화로 비용 부담 감소가 필요하다고 응답하였다. 의료진의 경우 치과의사에서는 예방진료가 중요하다고 생각하지만 본인들이 직접 참여하겠다는 의지는 10점 만점에 2점 정도로 나타났으며, 자신의 직업적 미래에서도 예방보다는 치료를 가장 중요한 가치로 삼고 있었다. 치과위생사의 경우에는 예방진료에 대한 참여 의지가 치과의사보다 높았으며, 직업적 미래에서도 예방 및 교육, 환자와의 관계가 높은 순위를 차지하였다. 예방진료 전담 치과위생사의 경우에도 환자와의 관계나 구강건강관리에서 높은 만족도를 보였다.
Conclusions: 설문에 응한 환자나 의료진은 예방진료가 중요하고 필요하다고 인지하였지만, 현실적으로는 적극적인 예방진료를 시행하거나 받지 않고 있었다. 환자들의 경우 시간부족과 비용부담을 가장 큰 진입장벽으로 여기고 있었으며, 치과의사 및 치과위생사 모두 진료철학에서 가장 중요한 것으로 예방보다는 치료로 삼고 있었으나, 치과의사보다는 치과위생사가 예방에 대한 직업적 미래로 더 높은 가치를 부여하였다. 따라서 예방진료를 활성화하기 위해서는 먼저 예방진료에 대한 재정적 부담을 최소화할 수 있는 급여화 등을 시행하고, 환자의 수요에 따른 대상자별 맞춤형 구강관리프로그램 및 수가제, 홍보 등의 해결방안이 모색되어야 하며, 의료진의 경우에는 치과의사와 치과위생사의 업무분담이 필요하다. 이 과정에서 예방진료에 대한 의료진의 관심도 증가와 예방진료 전담 치과위생사 및 이들이 예방진료를 주도적 관리할 수 있도록 하는 교육 및 체계구축이 우선되어야 한다. 따라서 치과 내 예방진료 활성화를 위해서는 첫째, 환자대상 다양한 맞춤형 구강관리프로그램 및 수가 개발, 둘째, 홍보, 셋째, 예방진료에 대한 치과의사 및 치과위생사의 적절한 업무분담 및 체계화, 전담인력 양성 등이 중요하다. 이러한 방안 등을 통해 예방진료가 활성화되면 진료비용 감소, 궁극적으로는 국민의 구강건강 증진 및 삶의 질 향상으로 이어지는 구강건강의 목표 달성이 좀 더 앞당겨질 수 있을 것이다.
Objectives: In order to promote oral health that affects the quality of life of the general public, it is important assure the availability of not only national or community-level programs, but also dental preventive services at dental clinics, which serve as primary care centers. Accordingly, the present study was conducted with the following objectives: 1) analyze the current status of some clinical preventive service programs being implemented in dental clinics; 2) identify the needs and demand for clinical preventive services of dental professionals and patients in dental clinics; 3) identify the factors affecting the willingness of dental professionals and patients to participate in clinical preventive services; and 4) use the finding to establish measures for activation of clinical preventive services in dental clinics. Methods: Based on the experiences of some dental hospitals with active dental preventive services, the study selected a major dental hospital located in “P” city and the clinical preventive service program being implemented at that hospital using convenience sampling method. After providing explanation on the objectives of the study to the patients who visit and dental professionals who work at the selected dental hospital, those who consented to participate in the study took part in quantitative survey and qualitative in-depth interviews. In total, 319 patients and 137 dental professionals completed the self-reporting questionnaire survey, representing response rate of 83.9% and 97.9%, respectively. Meanwhile, three groups of patients (13 patients who continued 8 patients who discontinued after consenting to preventive service and 11 patients who did not consent to preventive service) and three groups of dental professionals (4 dentists, 4dental hygienists, and 3 dental hygienists specializing preventive service) participated in the in-depth interviews. Results: In the quantitative survey, 74.6% of the patients responded that preventive service is needed and 60.5% had previous experience of preventive service consultation. Among those who had previous experience of preventive service consultation, the most common reason for agreeing to participate in preventive service was ”to maintain their teeth for long time” (72.9%), while the individual who was most influential was ”hospital staff member” (67.4%). The reasons for not consenting to preventive service were ”lack of time” (49.3%) and “cost burden” (33.3%), while the reasons for discontinuation were also “lack of time” (60.0%) and “cost burden” (30.0%). The reasons for not receiving preventive service consultation included ”did not receive recommendation for consultation” (43.9%) and ”lack of time” (22.3%). Among dental professionals, their current and desired work consisted of treatment-related work, whereas prevention ranked very low. With respect to the importance of preventive service, 94.2% perceived it to be important, but only 67.9% responded that preventive service is being provided adequately at the present time. With respect to the reasons why dental hygienists specializing preventive service became specialists, the most common reasons were ”ordered by the hospital” and ”sense of calling.” The most important competencies required for dental hygienist specializing in preventive service appeared in the descending order of knowledge about dental preventive service, communication, and people-management skills. Overall job satisfaction was 63.6%, while the most common reason for satisfaction was “friendly relationships with the patients.”. Meanwhile, the reasons for difficulty with being solely responsible for preventive service were “low responsiveness of patients” and “lack of interest from colleague medical professionals.” The results suggested that social interest and promotion and systematic preventive service programs are needed for activation of preventive service in the future. .In the in-depth interviews, patients indicated “lack of promotion for preventive service,” “lack of time,” and “cost burden” as the reasons for preventive service not being active. To resolve these issues, the participants also responded that education and promotion on the importance of dental preventive service, programs for experiencing preventive service, and reduction of cost burden through insurance coverage are needed.. Among dental professionals, dentists believed that preventive service is important, but their willingness to directly participate was very low with a score of 2 out of 10 points. Moreover, they also placed greater value on treatment than prevention with respect to their occupational future. On the other hand, dental hygienists showed greater willingness to participate in preventive service than dentists, while prevention, education, and relationship with patients ranked high with respect to their occupational future. Dental hygienists specializing in preventive service also showed high satisfaction level for relationship with patients and oral health service. Conclusions: The patients and dental professionals who participated in the survey perceived the importance of and the need for preventive services, but in reality, they did not actively receive or practice preventive services. The patients considered “lack of time” and “cost burden” to be the biggest barriers to entry. Both dentists and dental hygienists considered treatment, more so than prevention, to be most important in medical practice philosophy, but dental hygienists placed greater value on preventive services for occupational future than dentists. Therefore, in order to activate dental preventive services, the following measures are needed: insurance coverage to minimize financial burden associated with preventive services; identify solutions that included patient-tailored oral care programs, payment system, and promotion that meet the demand of patients; and sharing of workload between dentists and dental hygienists. In this process, priority should be given to increasing the interest of medical professionals in preventive services, dental hygienists specializing in preventive services; andestablishment of education and system to allow dental hygienists specializing in preventive services to lead the management of preventive services. Accordingly, the following factors are important for making preventive services more active in dentistry: 1) development of various patient-tailored oral health care management and payment programs; 2) promotion; and 3) systematization and appropriate sharing of workload between dentists and dental hygienists for preventive services, along with training specialists for preventive services. If preventive services become more active through these measures, then the healthcare costs could be reduced, and ultimately, it can expedite the achievement of oral health goal that lead to improved oral health and quality of life of the general public. Key Words: Dental preventive services, Dental prevention perception survey, Qualitative interview, Insurance coverage, Oral health professionals
Ⅰ. 서론 11. 연구의 배경 및 필요성 12. 연구의 목적 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 구강건강관리의 중요성 62. 계속구강건강관리프로그램 73. 예방진료 프로그램 12Ⅲ. 연구 대상 및 방법 231. 연구 설계 모형 232. 연구 대상 및 방법 241) 연구대상프로그램 242) 연구대상 273) 연구방법 294) 연구윤리 35Ⅳ. 연구 결과 361. 자가기입 설문지 연구 결과 361) 환자 362) 의료진 402. 심층면담 연구 결과 491) 환자 492) 의료진 63Ⅴ. 총괄 및 고안 751. 자가기입 설문지 연구 결과 772. 심층면담 연구 결과 781) 환자 792) 의료진 80Ⅳ. 결론 83참고문헌 86Abstract 93감사의 글 97부록 98