메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박창현, Park, Chang Hyeon (충북대학교, 충북대학교 대학원)

지도교수
기석철
발행연도
2020
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수17

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (6)

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper, we studied an autonomous vehicle driving system at an intersection equipped with traffic lights. We proposed deep learning based traffic light recognition algorithm, crossing/stop decision algorithm, path generation, and path following method. In addition, we implemented the proposed systems into a real vehicle environment. The main contribution of this paper is a crossing/stop decision algorithm to determine whether a test vehicle will pass through an intersection or stop in accordance with the recognized traffic light condition. This algorithm was designed based on vehicle speed and the distance between the position of the stop line and the vehicle. Ioniq PHEV, a vehicle equipped with sensors for autonomous driving, was used in order to evaluate the performance of the proposed system. The test vehicle drove through the intersection at the proving ground located in Ochang Campus, Chungbuk National University. The experimental results showed that the test vehicle successfully passed through the intersection in accordance with the traffic light status with a maximum speed of 30 kph on a straight course and a maximum speed of 10 kph on a 90° corner course.

목차

I. 서론
II. 신호등 인식 알고리즘
2.1 신호등 인식용 카메라 캘리브레이션
2.2 학습 기반 인지 알고리즘
2.3 학습 데이터 구성
2.4 학습 이미지 데이터 확장
2.5 신호 검출, 인식 데이터 처리과정
III. 차량 위치 인식
3.1 RTK GPS를 이용한 차량 위치 인식
3.2 추측항법을 이용한 차량 위치 인식
IV. 좌표지도를 이용한 주행 경로 생성
V. 차량제어시스템 구성 및 경로추종
VI. 주행 신호 판단 알고리즘
VII. 실험 방법 및 결과
VIII. 결론
IX. 후기
참고문헌 및 인용문헌
감사의 글

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0