이 연구의 목적은 유아교사의 감정노동이 소진과 직업만족 및 이직의도에 미치는 영향을 조사하는 것이다. 본 연구의 대상은 충청지역 보육교사 117명과 유치원 교사 225명의 자료를 수집하였다. 자료는 SPSS 26.0 Program을 사용하여 요인분석, Cronbach’s α, t-test, F-test, Scheffe 사후검증 및 Pearson 적률상관관계를 통해 분석되었다. 경로 모델은 AMOS 21.0 Program을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 외현적 감정노동은 학급당 아동수가 많을수록 높게 나타났다. 심리적 고갈은 미혼인 경우 기혼보다, 단독담임인 경우 복수담임보다, 교사의 연령이 낮을수록 더 높게 나타났고, 성취감 감소는 보육교사 2급인 경우 유치원 1급 정교사보다 더 높게 나타났다. 또한 직업만족은 유치원 교사가 어린이집교사보다, 복수담임인 경우 단독 담임보다 높게 나타났고, 이직의도는 미혼이 기혼보다, 어린이집교사가 유치원 교사보다, 단독담임이 복수담임보다 높게 나타났다. 둘째, 유아교사의 내면적 감정노동은 심리적 고갈, 무기력감, 성취감 감소에 직접적인 영향을 미친 반면 외현적 감정노동은 무기력감과 성취감 감소에는 영향을 미치고, 심리적 고갈에는 영향을 미치지 않았다. 셋째, 심리적 고갈은 직업만족과 이직의도에 직접적인 영향을 미쳤고, 무기력감과 성취감 감소는 직업만족에만 직접적인 영향을 미치고 이직의도에는 영향을 미치지 않았다. 넷째, 직업만족은 이직의도에 직접적인 영향을 미쳐 직업만족이 높을수록 이직의도는 낮아지는 것으로 나타났다. 다섯째, 심리적 고갈, 성취감 감소는 직업만족을 통해 이직의도에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타나 심리적 고갈과 성취감 감소가 높을수록 직업만족은 낮아지고, 낮아진 직업만족을 통해 이직의도는 높아지는 것으로 나타났다. 결론적으로 이 연구의 결과는 유아교사의 감정노동이 직업만족과 이직의도에 미치는 영향을 소진의 매개효과로 밝혀낸 것에 의의가 있다. 유아교육기관과 정부 차원의 지원체계 개선과 함께 유아교사에게 적합한 긍정적 신념과 태도를 강화하기 위한 역량강화교육이 필요하다.
Abstract
Effects of Preschool Teacher’s Emotional Labor on Burnout, Job Satisfaction, and Turnover Intention
No, Soon Ok
Major in Early Childhood Education Graduate of Education Chungbuk National University of Education Chungbuk, Korea
Supervised by professor Kim, Yeong Hee, Ph. D.
The purpose of this study was to investigate the effects of emotional labor on burnout, job satisfaction, and turnover intention in preschool childhood teachers. Subjects of this study were 117 childcare teachers and 225 Kindergarten teachers in chungbuk. Data were analyzed with factors analysis, Cronbach’s α, t-test, F-test with Scheffe post-hoc test, and correlation by using SPSS 26.0 program. The path model was tested using the AMOS 21.0 program.
The results of this study were as follows: First, the larger class, the higher level of overt emotional labor. The teachers who were unmarried, who were in charge of class, and who were younger showed a higher level of emotional exhaustion; Childcare teachers had a greater decrease in accomplishment than kindergarten teachers. Teachers who worked at kindergartens and who were in charge of class were more satisfied with their job; those who were unmarried and childcare teachers, and who were in charge of class showed a higher level of turnover intention. Second, teachers'' deep emotional labor directly affected their emotional exhaustion, depersonalization, and personal accomplishment whereas their overt emotional labor had a direct effect on depersonalization and personal accomplishment but had no impact on emotional exhaustion. Third, emotional exhaustion directly affected job satisfaction and turnover intention; depersonalization and personal accomplishment directly affected job satisfaction alone but had no impact on turnover intention. Fourth, job satisfaction directly affected turnover intention: the higher level of job satisfaction, the lower level of turnover intention. Fifth, emotional exhaustion and personal accomplishment indirectly affected turnover intention through job satisfaction: the higher level of emotional exhaustion and personal accomplishment, the lower level of job satisfaction, which led to a higher level of turnover intention. In conclusion, this study is significant in that it has confirmed that the effects of emotional labor on job satisfaction and turnover intention are the mediating effects of burnout. It is necessary to improve the support system at the levels of early childhood education institutions and the government as well as capability-reinforcing education that assists emotional labor from positive belief and attitude appropriate for early childhood teachers with the aim of reducing burnout and improving job satisfaction.
목 차Abstract-------------------------------------------------------------ⅲ표목차----------------------------------------------------------------ⅵ그림목차-------------------------------------------------------------ⅷI. 서 론1. 연구의 필요성 및 목적------------------------------------------12. 연구문제---------------------------------------------------------63. 연구모형---------------------------------------------------------7Ⅱ. 이론적 배경1. 유아교사의 이직의도--------------------------------------------82. 유아교사의 이직의도와 직업만족------------------------------93. 유아교사의 소진과 이직의도 및 직업만족------------------- 114. 유아교사의 소진과 감정노동----------------------------------145. 유아교사의 감정노동, 소진, 이직의도 및 직업만족---------18Ⅲ. 연구방법1. 연구대상--------------------------------------------------------212. 측정도구--------------------------------------------------------213. 자료분석--------------------------------------------------------24Ⅳ. 결과 및 해석1. 조사대상자의 일반적 배경------------------------------------252. 일반적 배경에 따른 유아교사의 감정노동, 소진, 직업만족 및이직의도의 차이-----------------------------------------------273. 유아교사의 감정노동이 소진과 직업만족 및 이직의도에 미치는 영향---------------------------------------------------------32V. 논의 및 결론1. 요약 및 논의--------------------------------------------------392. 결론 및 제언--------------------------------------------------47참고문헌------------------------------------------------------------49질 문 지-------------------------------------------------------------65