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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

문지승 (영남대학교, 영남대학교 대학원)

지도교수
박상신
발행연도
2020
저작권
영남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Air foil bearings support rotor which rotates at high speed in various machineries such as turbo charger, turbo blower and ACM in aircraft. Foil bearings which use air as working fluid have some advantages that there are less noise, no system pollution and less power loss. Accurate theoretical analysis to find out the characteristics of lubrication region is important. In this study, the friction between the top and bump foil, the back of bump foil and bearing base and phenomenon that presents moved top and bump foil by the dynamic pressure generated on the top foil were considered. This phenomenon causes bumpy deformation of top foil by an interaction between top and bump foil. And through the comparison between solid and shell model, it is found that the shell model which has less mesh elements and analysis time is the efficient way for analysis of bearing characteristics. This study presents several results: (1) the load carrying capacity, pressure and deformation along various clearance and slope of inclined plane. (2) the stiffness and damping coefficients calculated by using basic formula. (3) the pressure and reaction moment of tilting condition of the air foil thrust bearing. (4) the design parameters that optimize the bearing performance of thrust bearing.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 및 연구 대상 1
1.2 선행 연구 2
제 2 장 이 론 5
2.1 지배 방정식 5
2.2 연구 대상 모델링 및 경계 조건 14
제 3 장 프 로 그 램 검 증 19
3.1 쉘과 솔리드 모델링 비교 19
3.2 프로그램 검증 22
제 4 장 해 석 및 결 과 24
4.1 베어링 성능 해석 24
4.2 베어링 최적 설계 33
제 5 장 결 론 38
참 고 문 헌 39
Figures 42
Tables 44
Abstract 45

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