패키지 여행사의 판매채널 중에서 홈쇼핑 채널은 가장 중요한 판매채널로 자리 잡았다. 하지만 이에 대한 연구는 미비한 실정이다. 따라서 본연구에서는 TV홈쇼핑 여행상품을 통해 여행을 즐기는 소비자를 대상으로 유의미한 요인들을 도출하고 이에 따른 이론적 실무적 시사점을 제시해 TV홈쇼핑 패키지여행상품을 기획하는데 있어 여행사 실무자들에게 유의미한 정보를 제공하고자 한다. 소비자들이 TV홈쇼핑을 통해 여행상품을 구매할 때 중요하게 생각하는 요인들을 분석하고 파악하여 TV홈쇼핑 여행상품을 기획하는 여행사 실무자 들에게 유의미한 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 홈쇼핑 여행상품을 구매후 인천국제공항에서 출국한 여행 상품 소비자들을 대상으로, 행사를 주관하는 인솔자에게 설문지를 전달하여 여행일정의 마지막날 소비자들에게 설문지 300부를 배포하였다. 표본의 일반적 특성을 파악하기 위한 빈도분석(frequency analysis)에서는 300명 중에서 254명 중에서 남성 105명으로(41.3%), 여성은 149명으로 58.7%으로 나타났다. 연령을 살펴보면, 20대는 24명(9.4%), 30대는 60명(23.6%), 40대는 57명(22.4%), 50대는 57명(22.4%), 60대이상 56명(22.0%)으로 나타났다. 신뢰도분석(reliability analysis)에서는 신뢰도 계수인 크롬바 알파(cronbach's alpha) 계수가 항공을 제외한 나머지 모든 요인에서 0.6이상으로 나타나 전체 신뢰성은 높은 것으로 나타났다. 요인분석(factor analysis)을 통하여 10가지 요인을 묶어줌으로써 변수들을 단순화 하였다. 직교 회전 방법인 베리맥스 회전을 통해서 요인을 회전 하였으며, KMO와 Bartlett's의 구형성 검증을 동시에 하였다. 먼저 KMO를 보면, 0.7이상으로 양호한 것으로 나타났다. 본 연구에서는 설정한 가설을 검증하기 위하여 회귀분석과 선형회귀분석을 실시하였다. 가설검증결과 가설1 TV홈쇼핑 패키지여행상품이 시청몰입에 미치는 영향에서 결제조건, 항공조건, 호텔조건이 시청몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 채택되었고, 상품가격, 이벤트혜택, 홈쇼핑브랜드, 식사조건, 여행사브랜드는 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 기각되었다. 가설2 TV홈쇼핑 여행상품 방송의 시청몰입이 구매의도에 미치는 영향은 검증결과 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 채택되었다. 가설3 TV홈쇼핑 여행상품의 구성요소가 구매의도에 미치는 영향은 검증한 결과로 결제조건, 여행사브랜드, 호텔조건의 구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 채택되었으며, 상품가격, 이벤트혜택, 홈쇼핑브랜드, 항공조건, 식사조건은 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 기각되었다. 이상의 실증연구 결과를 통하여 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, TV홈쇼핑 패키지여행상품과 시청몰입, 구매의도를 구체적으로 세부화하여 체계적으로 정리하였고, 이들 간의 영향관계를 분석한 연구라는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다. 둘째, TV홈쇼핑 패키지여행상품의 구성요인이 시청몰입과 구매의도에 미치는 요인들을 도출하였고, 연구를 토대로 향후 TV홈쇼핑 상품을 기획하는데 참고 할 수 있는 유의미한 정보를 제공하였다. 본 연구는 선행연구를 기초로 한 연구설계 및 가설설정, 가설검증과 같은 분석결과들에 대한 시사점을 도출하여 향후 연구에서 유용한 정보로 제공될 것으로 사료된다.
Among the sales channels of package travel agencies, the home shopping channel has become the most important sales channel. However, research on the home shopping channel is not sufficient. Therefore, this study derives significant factors for consumers who enjoy traveling through TV home shopping travel products. Also, it suggests theoretical and practical implications to provide meaningful information for travel agencies’ staff in planning TV home shopping package tour products. The purpose of this study is to provide meaningful data for the staff of travel agencies who plan travel products of TV home shopping by analyzing and identifying which factors consumers consider important when they purchase travel products through TV home shopping. For this, it surveyed consumers of travel products who used Incheon International Airport for departure after purchasing travel products through TV home shopping. The questionnaire of this study was delivered to a tour guide who organized the tour, and 300 copies of the questionnaire were distributed to consumers on the last day of their itinerary by the tour guide. In frequency analysis to identify the general characteristics of the sample, of the 254 consumers, 105 (41.3%) were male and 104(58.7%) were female. In terms of age, it showed that 24 were 20s(9.4%), 60 were 30s(23.6%), 57 were 40s(22.4%), 57 were 50s(22.4%), 56 were 60s above(22.0%). In reliability analysis, Cronbach’s alpha coefficient, which is a reliability factor, was above 0.6 in all factors except for aviation, so it appears that overall reliability is high. Through factor analysis, variables were simplified by unifying 10 factors. Factor rotation was conducted by the Varimax rotation, which is one of the orthogonal rotation methods, and the KMO and Bartlett’s test of sphericity were also conducted simultaneously. The KMO was above 0.7, which is a good result. This study used regression analysis and linear regression analysis to verify the hypotheses below. As the result of verifying, hypothesis 1: In respect of influence of TV home shopping package travel products on immersive viewing, payment conditions, flight conditions, and hotel conditions were adopted to have a positive(+) effect on immersive viewing, and product price, event benefits, brand of home shopping, meal conditions, brand of travel agency were rejected as they don’t have positive(+) effect. Hypothesis 2: In the influence of immersive viewing of travel product broadcasting through TV home shopping on purchase intention, it was adopted as it has a positive(+) effect. Hypothesis 3: As a result of verifying the effect of components of TV home shopping travel products on purchase intention, payment conditions, brand of travel agency, hotel conditions were adopted as they have significant positive(+) effect, and product price, event benefits, brand of home shopping, flight conditions, meal conditions were rejected as they don’t have positive(+) effect. From the above empirical results, some implications were derived as follows. First, this study acquires significance for that it detailed and systematized TV home shopping package travel products, immersive viewing, and purchase intention, and also it analyzed effects relations among them. Second, this study derived the effects of components of TV home shopping package travel products on immersive viewing and purchase intention, so it provides meaningful information for future TV home shopping product planning. As this study has drawn implications about analysis results such as study design, setting up hypotheses, and hypotheses test based on advanced research, it is considered to provide meaningful information for future research.
제 1 장 서 론 1제 1 절 문제제기와 연구목적 11. 문제제기 12. 연구목적 3제 2 절 연구범위와 연구방법 41. 연구범위 42. 연구방법 5제 2 장 연구의 이론적 배경 7제 1 절 TV홈쇼핑 패키지여행상품 71. TV홈쇼핑의 개념 72. TV홈쇼핑의 구성요소 93. 패키지여행상품의 개념 134. 패키지여행상품의 구성요소 15제 2 절 시청몰입 191. 시청몰입의 개념 192. 시청몰입의 구성요소 21제 3 절 구매의도 231. 구매의도의 개념 232. 구매의도의 구성요소 25제 4 절 선행연구 271. TV홈쇼핑 여행상품의 구성요인과 시청몰입의 영향관계 272. TV홈쇼핑 여행상품의 시청몰입과 구매의도의 영향관계 283. TV홈쇼핑 여행상품의 구성요인과 구매의도의 영향관계 29제 3 장 연구방법설계 31제 1 절 연구 모형 및 가설 설정 311. 연구 모형 312. 가설 설정 323. 변수의 조작적 정의 36제 2 절 조사설계 391. 조사목적 392. 조사대상 393. 조사방법과 시기 39제 3 절 설문지 구성과 분석방법 411. 설문지 구성 412. 분석 방법 43제 4 장 실증분석 44제 1 절 조사대상자의 특성 44제 2 절 측정도구의 타당성 및 신뢰도 분석 481. TV홈쇼핑 패키지여행상품의 특성에 대한 타당성 검증 492. 시청몰입에 대한 신뢰도와 타당성 검증 513. 구매의도에 대한 신뢰도와 타당성 검증 524. 측정도구의 통계값을 알아보기 위한 기술통계적 분석 535. 상관관계분석 55제 3 절 가설검증 581. TV홈쇼핑 패키지여행상품특성의 구성요소가 시청몰입에 미 치는 영향 검증 582. TV홈쇼핑 패키지여행상품 방송의 시청몰입이 구매의도에 미 치는 영향 검증 603. TV홈쇼핑 패키지여행상품의 구성요소가 구매의도에 미치는 영향 검증 62제 4 절 분석결과의 요약 651. 요인분석 결과 652. 가설검증 결과 66제 5 장 결 론 70제 1 절 연구의 요약 및 시사점 701. 연구의 요약 702. 연구의 시사점 73제 2 절 연구의 한계 및 연구방향 76참고문헌 78설문지 85Abstract 91