본 연구는 병원간호사를 대상으로 건강신념모델을 적용한 표준주의지침 교육 프로그램을 개발하고, 그 효과를 확인하기 위한 비동등성 대조군 사후설계에 의한 유사실험 연구이다. 연구대상은 G 광역시에 소재한 K 종합병원에 근무하는 임상경력 3년 이하의 간호사 중 본 연구의 취지를 이해하고 자발적으로 참여할 것을 동의한 자로, 실험군 38명, 대조군 36명을 선정하였다. 자료수집은 구조화된 설문지를 통해 2019년 7월 27일부터 2019년 9월 3일까지 시행하였다. 같은 기간 동안 건강신념모델을 기반으로 표준주의지침에 대한 개념, 의료관련감염의 심각성, 민감성, 표준주의 지침 필요성, 표준주의지침의 유익성 등을 포함한 교육 매체를 이용하여 소강의와 동영상 교육, 실습 교육을 진행하였다. 수집된 자료의 분석은 중도 탈락자를 제외한 74명(실험군 38명, 대조군 34명)의 자료를 사용하여 최종분석하였다. 본 연구에서 사용된 연구 도구는 원저자의 동의를 얻고 내용타당도 검증을 통해 수정, 보완한 표준주의지침에 관한 지식(서영희, 2009; 조귀례, 2007), 표준주의지침 수행에 대한 건강신념(류승화, 2017; Erikin & ?zsoy, 2012), 표준주의지침 수행도(서영희, 2009; 조귀래, 2007)이다. 본 연구를 위해 G광역시에 소재한 H 대학의 연구윤리심의위원회의 심의(1041223-201907-HR-10)를 거쳐 승인을 받았다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 대상자의 일반적 특성에 대한 동질성은 Chi-square와 Fisher´s test, t-test를 통해 분석하였고, 프로그램 종료 후 실험군과 대조군의 표준주의지침 지식, 표준주의지침 수행에 대한 건강신념, 표준주의지침 수행도에 대한 가설 검증은 t-test, ANCOVA로 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 가설 1 ‘건강신념모델을 적용한 표준주의지침 교육 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 표준주의지침 지식 정도가 더 높을 것이다.’는 기각되었다(F=1.64, p=.201). 둘째, 가설 2 ‘건강신념모델을 적용한 표준주의지침 교육 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 표준주의지침 수행에 대한 건강신념 정도가 더 높을 것이다.’는 지지되었다(F=56.59, p<.001). 셋째, 가설 3 ‘건강신념모델을 적용한 표준주의지침교육 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 표준주의지침 수행도가 더 높을 것이다.’는 지지되었다(F=78.32, p<.001).
이상의 결과에 의하면 건강신념모델을 적용한 표준주의지침 교육 프로그램은 임상경력 3년 이하의 간호사의 표준주의지침 수행에 대한 건강신념과, 표준주의지침 수행도를 향상시키는데 효과적인 것으로 확인되었다. 본 연구 결과를 토대로 건강신념모델 기반으로 한 임상경력 단계별 시뮬레이션 기반 교육과 같은 실무중심적인 표준주의지침 교육 프로그램을 개발하여 병원간호사의 표준주의지침교육에 적용할 것을 권장한다.
As part of this quasi-experiment study, an education program on standard precautions for hospital nurses was developed based on the health belief model, and its effects were verified based on a nonequivalent control group pretest-posttest design. The participants of the study were nurses with three or less years of clinical experience from K General Hospital located in G Metropolitan City. Among the nurses, only those who understood and voluntarily agreed to participate were selected as the final participants; 38 nurses were placed in the experimental group and 36 in the control group. Data were collected from July 27 to September 3, 2019. At the same time, there were small lectures, video lectures, and practical classes using educational media that included the concepts of standard precautions, the seriousness of medical infections, sensitivity, need of standard precautions, and the effectiveness of standard precautions based on the health belief model. The final data for analysis were collected from 74 participants excluding those who dropped out from the study (38 participants in the experimental group, 34 participants in the control group). The tools used in this study were knowledge on standard precautions (Seo, 2009; Cho, 2007), health beliefs on the performance of standard precautions (Ryu, 2017; Erikin & ?zsoy, 2012), and the performance of standard precautions (Seo, 2009; Cho, 2007). The tools were edited based on the results of verifying the content validity after obtaining consent from the original authors. The tool on assessing the knowledge on standard precautions was developed by Cho (2007) and edited by Seo (2009), and then edited again by the author of this study after verifying content validity. The tool on health beliefs on standard precautions was developed by Erikin and ?zsoy (2012) and edited by Ryu (2017) based on standard precautions, and then edited by the author of this study after verifying content validity. The tool for assessing the performance of standard precautions was developed by Cho (2007) and edited by Seo (2009), and then edited again by the author of this study for direct assessment items after verifying content validity. This study was certified by the Research Ethics Committee of H University located in G Metropolitan City (1041223-201907-HR-10). The collected data were analyzed using the SPSS/WIN 25.0 program. The homogeneity of the general characteristics of the participants was analyzed using the Chi-square test, Fisher’s test and a t-test. After the end of the program, the hypotheses based on the knowledge of standard precautions, health beliefs for the performance of standard precautions, and the performances on standard precautions of the experimental and control groups were analyzed using t-tests and an ANCOVA.
The results of the study are summarized as follows: First: hypothesis 1, “the experimental group who participated in the education program on standard precautions based on the health belief model will have a greater level of knowledge on standard precautions than the control group who did not participate in the program, was rejected (F=1.64, p=.201). Second: hypothesis 2, “the experimental group who participated in the education program on standard precautions based on the health belief model will have a greater level on health beliefs for the performance of standard precautions than the control group who did not participate in the program,” was supported (F=56.59, p<.001). Third: hypothesis 3, “the experimental group who participated in the education program on standard precautions based on the health belief model will show greater performances on standard precautions than the control group who did not participate in the program,” was supported (F=78.32, p<.001).
Based on the above results, it was revealed that the education program on standard precautions based on the health belief model is effective in improving the health beliefs and performance of standard precautions for nurses with three or less years of clinical experience. It is recommended to develop an education program for standard precautions focused on clinical practice, such as simulation-based programs based on the health belief model, by stages of clinical experience. The developed program should be implemented in standard precautions education for hospital nurses.
Keywords: Nurses, Standard Precautions, Knowledge, Health Beliefs, Performance
논문개요 ⅰ제1장 서 론 1제 1 절 연구의 필요성 1제 2 절 연구 목적 4제 3 절 연구 가설 4제 4 절 용어 정의 5제2장 문헌고찰 6제 1 절 표준주의지침 6제 2 절 건강신념모델 7제 3 절 표준주의지침 수행의 영향요인 10제3장 연구방법 14제 1 절 연구 설계 14제 2 절 연구 대상 15제 3 절 연구 도구 16제 4 절 연구 수행 과정 19제 5 절 윤리적 고려 25제 6 절 자료 분석 26제 7 절 연구의 제한점 26제4장 연구결과 27제 1 절 대상자의 특성 및 동질성 검정 27제 2 절 측정변수에 대한 동질성 검정 28제 3 절 가설 검정 30제5장 논의 33제 1 절 건강신념모델 기반으로 표준주의지침교육 프로그램 개발 33제 2 절 표준주의지침 교육 프로그램의 효과 34제6장 결론 및 제언 39제 1 절 결 론 39제 2 절 제 언 40참고문헌 41부록 47ABSTRACT 59