말소리 장애의 정확한 평가와 진단은 성공적이고 효과적인 치료를 위한 중요한 출발점이다. 아동의 말소리산출능력을 평가하기 위해 자음정확도와 음운변동 분석, 말명료도, 단어단위 음운분석 등을 통해서 아동의 산출 오류를 확인할 수 있다. 이 중 자음정확도는 말소리 장애 유무와 심각도를 결정하는 데에 매우 효율적이기에 임상현장에서 가장 널리 사용되는 말소리 채점 방식이다. 그러나 아동의 음운 체계에 어떤 말소리가 존재하는지 음운 지식의 정도에 대한 정보가 제한적이다. PPK(productive phonological knowledge)는 단편적인 말소리산출능력 평가방법의 한계점을 극복한 것으로, 동일한 말소리에 대한 사용능력을 다양한 조건에서 여러 차례 심층적으로 분석하였다. PPK 분석은 첫째, 성인과 같은 어휘 표상, 둘째, 단어의 형태와 음소 위치, 셋째, 음운 규칙과 같은 세 가지 요소들을 고려하여, 음운 지식이 가장 높은 1단계부터 가장 낮은 6단계로 구분된다. PPK의 단계를 살펴보면, 1단계는 목표음소가 오류 없이 모두 정확하게 산출된 경우, 2단계는 특정 문맥에서만 오류 보이는 경우, 3단계는 특정단어에서 습관화된 오류를 보이는 경우, 4단계는 초성위치에서는 정확하나 종성위치에서 오류를 보이는 경우, 5단계는 초성위치에서도 간혹 오류를 보이는 경우, 6단계는 목표 음소가 전혀 산출되지 못하는 경우를 말한다. 본 연구는 4세에서 6세의 일반 아동 29명과 말소리장애 아동 15명에게 PPK 분석을 적용하여 음운산출지식의 정도를 분석하고, 일반 아동 내 연령 간 차이, 일반아동 집단과 말소리장애아동 집단 간 차이, 자음자질에 따른 차이, 자음정확도와 PPK 총점과의 상관관계를 알아보았다. 연구 결과, PPK 분포가 연령이 높아질수록 음운산출지식이 높은 1단계에 분포되는 자음과 아동의 수가 증가하였으며, 음운산출지식이 낮은 4, 5단계에 분포되는 자음과 아동의 수가 감소하는 것으로 나타났다. 일반 아동의 경우 6단계의 분포가 나타나지 않았지만, 말소리장애 아동의 경우 6단계에 분포되는 아동과 자음이 나타났다. 일반 아동과 말소리장애 아동 간 PPK 총점은 유의하지 않았으며, 자음자질에 따른 PPK 점수 차이에서도 유의한 것으로 나타났다. 자음정확도, PPK 총점 간의 상관관계에서도 정적상관이 있었다. 이러한 결과는 아동의 음운산출지식에 대한 의미있는 정보를 제공하여 임상적으로 도움이 될 수 있을 것이라 기대한다.
The accurate assessment and diagnosis of the speech sound disorder is an important starting point for successful and effective treatment. Children''s productive speech sound abilities can be evaluated by analyzing their Percentage of Consonants Correct, phonological process analysis, speech intelligibility, and Phonological whole-word analysis and checking their errors. Of them, Percentage of Consonants Correct is highly efficient to determine whether a child has the speech sound disorder and how severe the disorder is. It is one of the most widely used scoring methods for speech sound in the clinical field. The information is, however, limited about the degree of children''s phonological knowledge regarding what speech sound is in their phonological system. Productive phonological knowledge(PPK) helps to overcome the limitations of fragmented methods to assess productive speech sound abilities. It analyzes in-depth the abilities of using the same speech sound several times under various conditions. In PPK analysis, three elements are taken into consideration including the same lexical representation as adults, the forms of words and positions of phonemes, and phonological rules. A child’s knowledge of target sounds is ranked on a continuum ranging from ‘most’ to ‘least’ phonological knowledge. There are six different types of productive phonological knowledge. Type 1, all the target phonemes are produced accurately with no errors. Type 2, errors are found only in certain contexts. Type 3, habitual errors are found only in certain words. Type 4, pronunciations are accurate at initial position but have errors at final position. Type 5, errors are sometimes found in initial position, as well. Type 6, target phonemes are not produced at all. This study applied PPK analysis to 29 children without speech sound disorder aged four to six and 15 children with the speech sound disorder, analyzing the PPK degree and examining differences among children without speech sound disorder according to age, differences between the two groups, differences according to consonant features, and correlations between Percentage of Consonants Correct and total PPK scores. The findings show that the number of consonants and children placed in Type 1 of most PPK scores increased according to age. The number of consonants and children placed in Type 4 and 5 of least PPK scores tended to drop according to age. children without speech sound disorder were not found in Type 6, but there were children with speech sound disorder and their consonants in Type 6. There were no significant differences in total PPK scores between the children without speech sound disorder and the children with the speech sound disorder, but there were significant differences in PPK scores according to consonant features between them. There were positive correlations between Percentage of Consonants Correct and total PPK scores. These findings provide meaningful information about children''s productive phonological knowledge, making a clinical contribution.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 음운산출지식(Productive phonological knowledge, PPK) 52. 음운산출능력 검사의 분석 방법 71) 자음정확도 72) 음운변동 73) 단어단위음운지표 103. 음운산출능력 검사의 평가 문맥 11Ⅲ. 연구방법 131. 연구대상 132. 연구 도구 141) PPK-문장 따라말하기 과제 제작 142) 그림 및 음성파일 153. 연구 절차 151) PPK-문장 따라말하기 152) 스스로 말하기 154. 자료 분석 161) PPK 단계 162) PPK 총점 173) 우리말 19개 자음에 대한 PPK 분포 185. 타당도 196. 신뢰도 197. 통계 분석 19Ⅳ. 연구 결과 211. 말소리장애 아동 집단과 일반 아동 집단의 PPK 분포 211) 4세 일반 아동의 PPK 분포 212) 5세 일반 아동의 PPK 분포 223) 6세 일반 아동의 PPK 분포 234) 말소리장애 아동 전체의 PPK 분포 242. 집단 간 PPK 총점 비교 253. 연령 간 자음자질에 따른 PPK 점수 비교 261) 연령 간 조음위치에 따른 PPK 점수 차이 262) 연령 간 조음방법에 따른 PPK 점수 차이 283) 연령 간 발성유형에 따른 PPK 점수 차이 314. 자음정확도와 PPK 총점 간의 상관관계 35Ⅴ. 논의 및 결론 361. 논의 및 결론 361) 일반 아동 집단과 말소리장애 아동 집단의 PPK 분포 비교 362) 일반 아동과 말소리장애 아동 간 PPK 총점 차이 383) 연령 간 자음 자질에 따른 PPK 점수 차이 384) 자음정확도와 PPK 총점 간의 상관관계 402. 연구의 제한점 41참고문헌 42영문초록 45부록 1. 일반 아동 배경정보 47부록 2. 말소리장애 아동 기본정보 48부록 3. PPK-문장 따라말하기 및 그림 49