본 연구에서는 의사소통장애를 가진 대상자의 언어재활을 위해 개발된 증강현실 기반 의사소통장애 동사 어휘 기반 언어재활 시스템을 사용하여 매 중재 회기 동안 총 3명의 만 4세 단순언어장애 아동의 문법형태소 습득 및 산출 능력 개선에 미치는 효과를 확인함으로서 동사 어휘 중재뿐만이 아닌 다양한 중재의 자극 도구로서 사용 가능한지를 확인해보는 것을 목적으로 둔다. 본 연구에서는 증강현실 기반 언어중재 프로그램을 사용하여 대상의 전반적인 언어능력 개선과 문법형태소 습득 및 산출의 형태를 알아보기 위하여 단일 연구 대상 연구 방법 중 대상자간 중다기초선 설계 방법을 사용하여 기초선 단계, 중재 단계 마지막 회기 그리고 유지 단계 각 1회 총 3회 동안 문법형태소 검사 문항과제를 실시하여 질문에 맞는 문법형태소 산출 가능 정도를 확인하였으며, 매 회기 자발화 수집을 통하여 아동의 평균발화길이와 산출 가능한 문법형태소 유형을 분석하였다. 또한 중재 전후의 표준화된 언어능력 검사를 실시하여 아동의 검사 결과를 분석하였다. 연구 대상은 부산광역시에 거주하는 3명의 단순언어장애 아동으로 단순언어장애 진단 기준에 부합하며 평균 생활연령이 만 4세인 아동을 대상으로 선정하였다. 증강현실 기반 의사소통장애 언어재활시스템으로 애플리케이션으로 구현된 프로그램을 그림카드 형태의 QR코드를 스마트폰 및 태블릿 PC로 인식시켜 사용하였다. 연구 방법으로는 단일 연구 대상의 연구 방법인 대상자 간 중다기초선 설계 방법을 사용하였으며, 각 아동별 일대일 개별 지도로 약 3개월간 연구를 실시하였다. 본 연구를 통해 확인된 산출의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기초선 단계, 중재 마지막 회기 그리고 유지 단계 총 3번의 문법형태소 검사지 문항 과제와 증강현실 기반 의사소통장애 재활 시스템을 활용한 문법형태소 중재의 결과 3명의 연구 대상 아동 모두 중재 전후의 문법형태소 검사 문항 과제의 점수가 향상됨에 따라 문법형태소 산출 능력이 향상이 되었음을 확인할 수 있었다. 둘째, 매회기 각 대상 아동별 자발화 수집을 통하여 아동의 평균발화길이 및 문법형태소 사용 유형을 관찰해본 결과 각 아동 별 평균발화길이 및 사용 가능 문법형태소의 유형이 중재 전후로 평균발화길이 및 사용 가능 문법형태소 유형이 향상된 것을 확인할 수 있었다. 이는 유지 단계에서도 꾸준히 증가되었음을 확인하였다. 셋째, 중재 전후 각 대상 아동의 표준화된 언어 검사를 통해 대상 아동들의 생활연령 대비 언어 연령 지연 정도의 수치가 감소함으로써 언어능력이 향상되었음을 확인하였다. 이는 증강현실 기반 의사소통장애 언어재활 시스템을 이용한 아동의 문법형태소 중심 언어재활이 단순언어장애 아동의 언어능력의 개선에 효과를 나타냈다. 또한 이는 동사 어휘 중재뿐만 아니라 문법형태소 중재와 같이 다양한 영역의 중재로서의 활용 가능성 또한 확인하였다. 본 연구에서는 임상적, 교육적으로 다양하게 적용되고 있는 증강현실 기반의 기술을 이용하여 구축된 프로그램을 통해 단순언어장애를 가진 아동들의 언어 교육에 적용시켜 봄으로서 그 효과를 확인해보자 하였다. 따라서 본 연구에서 사용된 증강현실 기반 언어재활 시스템의 다양한 적용 가능성을 확인해 보고자 하였다. 더불어 이후 본 연구의 결과가 증강현실 기반 시스템의 적용이 임상적 연구, 언어재활 및 특수교육 연구를 위한 다양한 기술 적용을 위한 관점으로서 하나의 연구의 기반의 자료로 제공될 수 있을 것이라 기대한다.
This study aims to, 3 children aged 4 years old with specific language impairment during each intervening session was conducted using augmented reality-based communication disorder verb vocabulary-based language rehabilitation system developed for speech rehabilitation of subjects with communication disorders to acquisition of grammatical morphology. The purpose of this study is to identify the effects of improving verbal competence and to find out whether it can be used as a stimulus tool for various mediations as well as verbal vocabulary mediation. The purpose of this study, to find out the improvement from the children with specific languge impairment of the general language ability of the subject and the change of grammar morphology acquisition and calculation using the augmented reality-based language intervention program, the baseline stage, Grammar morphological test questions were conducted three times each for the final and maintenance phases of the mediation stage. The grammatical morphology can be calculated according to the question. Morphological types were analyzed. In addition, standardized language test before and after the intervention was conducted to analyze the change of the children’s language ability. The subjects of the study were three children with simple language disorders who lived in Busan Metropolitan City. The program implemented as an application of a language rehabilitation system for augmented reality-based communication disorders was used by recognizing QR codes in the form of picture cards as smartphones and tablet PCs. As a research method, a multi-baseline design method between subjects, which is a research method of a single study subject, was used, and the study was conducted for about three months with one-to-one individual instruction for each child. The results of this study are as follows. First, grammar morphological test using three grammatic morphological test questions and baseline stage, last session, and maintenance stage, and augmented reality-based communication disorder rehabilitation system. As the score of the assignment improved, the grammar morpheme calculation ability improved. Second, through the collection of the each target children’s spontaneous speech, observed the change in the children’s average utterance length and grammatical morphological usage. And to see the possible grammatical morpheme types are improved. This was confirmed to increase steadily even in the maintenance phase. Third, through the children’s standardized language test of each child before and after the intervention, it was confirmed that the language ability was improved by decreasing the level of language age delay compared to the age of the children. Results of this study, children with specific language impairment was improving the language ability and grammatical morphological centered language rehabilitation using augmented reality-based communication disorder language rehabilitation system, And it means that this system has effective in improving the language ability. This study also confirmed the possibility of using not only verb vocabulary arbitration but also various mediations such as grammatical morphological mediation. The purpose of this study is to find out the effect of this program by applying the augmented reality-based technology, which is applied clinically and educationally, to the language education of children with simple language disorders. Therefore, this study attempted to confirm the applicability of the augmented reality-based language rehabilitation system used in this study. In addition, the results of this study are expected that the application of augmented reality-based systems can be provided as a basis for research as a perspective for applying various technologies for clinical research, language rehabilitation and special education research.
<요약> ⅵ1. 서론 11.1. 연구 목적 및 필요성 11.2. 선행연구 42. 이론적 배경 112.1. 아동의 문법 형태소 습득 및 사용 112.2. 단순언어장애 특성 122.3. 증강현실 153. 연구방법 193.1. 연구대상 193.2. 연구도구 213.2.1. 언어발달척도검사 도구 213.2.2. 검사어휘 및 중재어휘 선정 223.2.3. 실험도구 253.3. 연구설계 293.3.1. 연구설계 293.3.2. 실험절차 334. 결과 분석 384.1. 문법형태소 산출의 개선 384.2. 자발화의 개선 404.2.1. 평균발화길이의 개선 404.2.2. 문법형태소 유형의 개선 444.3. 수용언어 및 표현언어의 개선 454.4. 논의 465. 결론 49참고문헌 51부록 58영문초록 63