본 연구는 프로야구경기 관람객의 관람행동에 있어 의사결정과정에 대한 설명변량을 보다 높게 설명할 수 있는 목표지향적 행동모형(MGB)과 여가제약-협상모형(LCN)을 적용하여 그 유의성을 살펴보고자 하였으며, KBO 및 각 구단에게 프로야구 관람객의 의사결정요인에 대해 알아보고 그에 맞는 시사점을 제공하여 체계적이고 효율적인 전략수립을 위한 실증적 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 조사대상자는 2018~2019 프로야구 정규경기의 관람객을 대상으로 서울, 경기지역에 위치한 구장 4곳(잠실, 고척, 문학, 수원)의 관람객 500명을 대상으로 하였으며, 무응답, 일괄응답 등 불성실하게 응답하였다고 판단되는 8부를 제외한 492부를 최종 분석에 사용하였다. 자료처리는 SPSS 21.0 ver.과 AMOS 20.0 ver.을 사용하였으며, 빈도분석, 신뢰도분석, 확인적 요인분석, 상관관계 분석, 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 분석 결과 첫째, 태도, 주관적 규범, 긍정적 예기정서, 부정적 예기정, 지각된 행동 통제감이 열망에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 열망은 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 지각된 행동 통제감은 행동의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 여가제약의 하위요인인 내재적 여가제약, 대인적 여가제약, 구조적 여가제약이 협상에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 목표지향적 행동모형의 열망은 협상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 협상은 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 프로야구 관람객의 관람행동에 있어 주변사람의 의견수용, 관람에 대해 기대하고 예상되는 반응, 관람 행동을 위한 시간적, 심적 여유 등 영향을 미치는 인지적 요인들과 함께 관람활동을 저해하는 제약요인과 협상전략에 대해 알 수 있었다. 본 연구는 관람객들의 의사결정과정을 보다 많은 변인을 통해 검증하고자 목표지향적 행동모형과 여가제약-협상모형을 스포츠 소비행동인 관람에 적용, 보다 다양한 변인들을 검증했다는 점에서 의의가 있다고 판단된다. 특히 국내 프로스포츠를 대표하는 프로야구의 관람객들을 대상으로 관람의도를 예측함으로서 실질적인 프로야구 관중 증대를 위한 실질적인 방안들과 함께 구단이 효율적인 마케팅 전략수립을 위한 기초자료를 제시하고 검토하였다는 측면에서 프로야구 관람객들의 관람행동을 위한 구조적 관계를 정립하는데 중요한 자료가 될 것으로 판단된다.
This study applied and examined the significance of the goal-directed behavior model and leisure constraint negotiation model which can increase the explained variance of professional baseball spectator’s decision making process during spectating as to provide KBO and professional teams with basic data and practical applications for effective strategy development. This study surveyed 500 baseball spectators from 4 different stadiums located in Seoul and Gyeonggi-do area(Jamsi, Gochuk, Moonhak, Suwon) during the 2018-2019 regular season. Excluding 8 surveys that were undependable, total of 492 collected datas were used for analysis. Using the SPSS 21.0 ver and AMOS 20.0 ver, this study performed frequency analysis, reliability analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, structural equation modeling analysis and got the following results. First, behavior, subjective norm, positive-anticipated emotion, negative-anticipated emotion, and perceived behavior controllability positively influenced aspiration. Second, aspiration positively influenced behavioral intention. Third, perceived behavior controllability had no influence on behavioral intention. Fourth, leisure constraints’ intrapersonal leisure constraint, interpersonal constraints, and structural constraints factors had influence on negotiation. Fifth, goal-directed behavior model’s aspiration had positive effect on negotiation. Sixth, negotiation had positive effect on behavioral intention. The results indicated that professional baseball spectators’ behaviors are influenced by cognitive factors such as opinion from others, expectation from the game, time to spare, and psychological capacity along with the constraining factors and negotiation strategies. This study adds significance by examining various variables for spectators’ decision making process by applying the goal-directed behavior model and leisure constraint negotiation model. Especially, it is anticipated to provide Korea’s leading professional sports with important information for establishing structural relationship of baseball fans’ spectating behavior along with practical implication and data for effective marketing strategy.