본 연구는 헤어디자이너의 미용재능기부 인식과 사회적 책임활동이 조직신뢰와 업무성과에 미치는 영향에 대해 실증적으로 분석하여 그 결과를 통해 헤어디자이너의 재능기부인식과 사회적 책임활동의 활성화 방안 및 확산을 위한 방향성을 제시하는 것이 목적이다. 실증조사는 서울 지역에 종사하는 미용 종사자를 대상으로 최종 520부를 SPSS 21.0을 사용하여 요인분석, 빈도분석, T-test, 신뢰도분석, 일원변량분석, 다중회귀분석, 상관관계분석을 실시 한 결과 연구모형의 적합도는 전반적으로 연구를 수행하기에 적절하게 나타나 가설들은 모두 채택되었으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성을 알아본 결과, 여성의 30 ?40대 원장으로 종교는 무교가 높게 나타났으며, 고졸 학력의 월 평균 수입은 200만원 이상에서 400만원 미만이 많은 것으로 조사되었다. 둘째, 미용재능기부 인식, 사회적 책임활동, 조직신뢰, 업무성과 각각에 대한 신뢰도 분석으로 차원을 알아본 결과 모두 0.60 이상으로 나타났으며, 미용재능기부 인식, 사회적 책임활동, 조직신뢰, 업무성과 등의 단일요인으로 도출되었다. 셋째, 가설 검증을 통하여 미용재능기부 인식, 사회적 책임활동, 조짓신뢰, 업무성과 각 변수간의 상호연관성이 존재함을 확인할 수 있었으며 선행연구와의 비교/분석을 통해 가설은 모두 채택되엇다. 본 연구의 결과에 따른 시사점은 CEO들은 기업의 주된 이해관계자인 조직원들로부터 우호적인 행동과 태도를 끌어내기 위해 기업의 경영전략에서 사회적 책임활동을 성실히 수행하여야 할 것이며, 기업의 사회적 책임활동은 내부조직원을 포함한 외부의 관련 관계자들에게도 미치는 영향력의 확인을 통해 단기적 시각보다 장기적 시각에서 기업의 사회적 책임활동이 가지는 생산성의 측면을 활성화 방안이 필요할 것으로 사료된다. 또한 업무성과 달성을 위해서는 조직에 대한 신뢰를 확실히 하는 환경이 우선적으로 실행되는 것이 기업의 사회적 책임활동을 수행함에 있어서 주요한 요소라고 사료되며, CSR에 대한 조직원들의 조직에 대한 신뢰를 높이기 위해 충분한 정보공유와 의견교환의 중요성을 인식하고 자발적으로 실천하여 혁신적이고 창의적인 조직문화를 만들어 경쟁우위를 창출하는 지속가능의 경영이 이루어 질 것으로 시사한다. 차후 연구에서는 서울 지역에 근무하는 미용 종사자들을 대상으로 수행된 본 연구의 결과를 일반화하는데 한계가 있어 여러 지역과 다양한 유형의 표본수를 확대하여 연구를 수행할 필요가 있으며, 연구모형을 설계할 때 다양한 변수들을 추가하여 다각적인 분석을 수행해야 할 것이다. 따라서 헤어디자이너가 재능기부 인식과 사회적 책임 활동에 대해 자부심과 자긍심을 갖게 되어 스스로가 능동적인 행동으로 기업의 성과 및 개인의 발전을 위해 노력할 수 있도록 미용분야에 관련된 다양한 주제로 구체적이고 체계적이며 신뢰성 있고 객관적인 자료에 근거한 후속 연구가 이루어지기를 제안한다.
The purpose of this study is to present the activation method and direction for the spread of the hair designer''s talent donation awareness and social responsibility activities through empirical analysis of the effects of the hair designer''s recognition of beauty donation and social responsibility activities on organizational trust and performance. An empirical survey of beauty workers in the Seoul area conducted the final 520 parts using SPSS 21.0 for frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, T-test, one-way variation analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis, and found that overall suitability of the research model was relatively suitable for conducting the study, and the assumptions were all adopted as follows:
First, when we looked at the demographic characteristics of the people surveyed, it was found that religion was highly unsociable as the head of women''s 30s and 40s, and that the average monthly income of high school graduates was between 2 million won and 4 million won. Second, the results of the reliability analysis to find out the dimensions of non-utilizing talent donation, social responsibility activities, organizational reliability, and work performance all showed above 0.60 and were derived as a single factor, such as the recognition of beauty talent donation, social responsibility activities, organizational reliability, and performance. Third, through hypothesis verification, it was possible to verify the existence of recognition of beauty donation, social responsibility activities, organizational trust, task and interrelationship between each variable, and the hypothesis was all adopted through comparison/analysis with prior research. The implications of the results of this study are that managers should faithfully carry out social responsibility activities in their management strategies in order to elicit friendly attitudes or actions from employees who are the main stakeholders of the entity. It is believed that an entity''s social responsibility activities will need to be activated from a long-term, rather than a short-term, perspective on the productivity aspects of the entity''s social responsibility activities through verification of their influence on external stakeholders, including internal members. In addition, it is considered that a primary factor in the performance of corporate social responsibility is the environment for solidifying the organization''s trust in the achievement of workability and goals. Recognizing the importance of sufficient information sharing and exchange of opinions in order to increase the organization''s confidence in the organization of the members of the organization in CSR, it suggests sustainable management that creates a competitive advantage by creating a creative and innovative strong organizational culture by voluntarily practicing it. In future studies, the results of this study, conducted on hairdressers working in Seoul, are limited, so it is necessary to conduct the study by expanding the number of samples of different regions and different types, and a multi-dimensional analysis should be performed by adding various variables to the design of the model. Therefore, it is proposed that a hair designer will have pride and pride in talent donation awareness and social responsibility activities, so that a follow-up study based on systematic, specific, reliable and objective data will be conducted on various topics related to the field of beauty so that he or she can strive for corporate performance and personal development with active actions.
국문 요약 ⅶⅠ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구범위 및 구성 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 재능기부 71) 재능기부의 개념 72) 재능기부의 특징 82. 사회적 책임활동 91) 사회적 책임활동의 개념 92) 사회적 책임활동의 구성요소 103. 조직신뢰 111) 조직신뢰의 개념 113. 업무성과 121) 업무성과의 개념 12Ⅲ. 연구방법 및 절차 141. 연구모형 142. 연구가설의 설정 153. 조사대상 및 자료수집 194. 측정도구 및 설문지 구성 205. 자료처리 및 분석방법 22Ⅳ. 연구결과 및 고찰 231. 조사대상자의 일반적 특성 232. 측정도구의 타당성 및 신뢰도 검증 251) 미용재능기부 인식에 대한 타당성 및 신뢰도 검증 262) 사회적 책임활동에 대한 타당성 및 신뢰도 검증 273) 조직신뢰에 대한 타당성 및 신뢰도 검증 294) 업무성과에 대한 타당성 및 신뢰도 검증 303. 기술통계적 분석 311) 미용재능기부 인식 312) 사회적 책임활동 343) 조직신뢰 364) 업무성과 394. 상관관계 검증 425. 가설의 검증 43Ⅴ. 결론 및 제언 541. 연구의 결과 요약 542. 연구의 시사점 563. 연구의 한계 및 향후 연구 방향 57참고문헌 59부 록 67ABSTRACT 72감사의 글