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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

양진석 (창원대학교, 창원대학교 대학원)

지도교수
박영근
발행연도
2020
저작권
창원대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The purpose of this study is to investigate the effects of perceived self-efficacy and regulatory focus on perceived usefulness, perceived ease of use, perceived credibility and behavioral intention of mobile banking service.
Data were collected for adults over 20 years of age who have used mobile banking services directly, and to verify the mediating effects of perceived value, mediation effects were analyzed using phantom variables.
The analysis results are as follows:
First, Self-efficacy has a positive effect on perceived usefulness and perceived ease of use in perceived value of mobile banking service, and perceived credibility is rejected.
Second, Prevention focus has a negative effect on the perceived credibility of mobile banking services, and perceived usefulness and ease of use were rejected.
Third, Promotion focus was found to have positive influence on all three perceived values of mobile banking services.
Fourth, The effect of perceived value on behavioral intentions is also positive(+). This suggests that perceived value is an important factor that has a significant positive effect on behavioral intention in using mobile banking.
Fifth, The mediating effects of perceived usefulness in the relationship between self-efficacy and behavioral intention were significant, The mediating effect of perceived usefulness and the mediating effect of perceived credibility were significant in the relationship between promotion focus and behavioral intention
However, The mediating effects of perceived ease of use in the relationship between self-efficacy and behavioral intention and the mediating effect of perceived ease of use in the relationship between promotion focus and behavioral intention did not appear.
This study will help understand and improve mobile banking by providing useful fundamentals to marketers or managers interested in mobile banking services.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 1
2. 연구의 방법 및 구성 5
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 자기효능감 7
1) 자기효능감의 개념 7
2) 자기효능감의 구성요인 9
3) 자기효능감의 선행연구 13
2. 조절초점 18
1) 조절초점의 개념 18
(1) 예방초점 19
(2) 향상초점 20
3. 지각된 가치 22
1) 지각된 가치의 개념 22
2) 지각된 가치의 구성요인 24
4. 행위의도 33
Ⅲ. 실증연구의 설계 35
1. 연구모형 35
2. 가설의 설정 36
1) 자기효능감과 지각된 가치와의 관계 36
2) 조절초점과 지각된 가치와의 관계 45
3) 지각된 가치와 행위의도와의 관계 49
4) 지각된 가치의 매개효과 55
3. 변수의 조작적 정의 및 측정 56
4. 조사 방법 62
1) 표본설계 및 자료 수집 62
2) 질문지 구성 62
3) 자료의 분석방법 63
Ⅳ. 실증분석 및 결과 64
1. 표본의 특성 64
2. 측정 도구의 신뢰성과 타당성 분석 66
1) 신뢰성 검증 67
2) 타당성 검증 67
3. 가설검정 74
1) 모형의 적합도 75
2) 자기효능감이 지각된 가치에 미치는 영향 75
3) 조절초점이 지각된 가치에 미치는 영향 75
4) 지각된 가치가 행위의도에 미치는 영향 76
4. 추가분석 78
Ⅴ. 결론 79
1. 연구의 요약 79
2. 연구의 시사점 81
1) 학문적 시사점 81
2) 실무적 시사점 82
3. 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 83
참고문헌 85
ABSTRACT 115
설문지 117

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