본 연구는 스마트러닝을 활용한 PBL(problem-based learning: 이하 PBL) 서양음악사 교수·학습지도안을 개발하여 수업의 효과를 확인하고 급변하는 사회와 교육의 방향에 맞는 음악수업 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 스마트러닝은 스마트 기기와 태블릿 PC를 활용한 학습방법으로서 시간과 장소에 구애받지 않고 학습이 이루어지고, 다양한 정보의 공유를 통해 학습자가 스스로 지식을 재구성하는 학습자 중심의 교육방법을 말한다. 스마트러닝을 활용한 수업 내 활동에서는 태블릿 PC를 통해 애플리케이션과 인터넷을 활용하였다. 본 연구의 교수·학습지도안 개발을 위해 스마트러닝과 PBL에 대한 선행연구와 문헌자료들을 고찰하고, 현행 고등학교 음악 교과서들의 음악사 관련 내용을 분석하여 지도안과 학습 목표에 반영하였다. 또한, 2015 개정 교육과정의 내용 체계 및 성취기준과 음악의 성격, 목표를 분석하여 지도안을 설계하였다. 문헌연구 후 이경언(2002)이 제시한 PBL 학습 모형을 토대로 총 2차시의 PBL 문제와 교수·학습지도안을 작성하였다. 지도안과 PBL 문제가 작성된 후에는 그에 따른 학습 자료와 설문지를 개발하였다. PBL 문제는 학습자가 ‘보이는 라디오의 PD가 되어 프로그램을 진행하기’라는 실제의 상황을 재현하여 개발하였다. 구체적인 PBL 문제는 고전주의 음악과 고전주의의 작곡가를 바탕으로 라디오 프로그램을 진행하는 것인데, 이를 통해 고전주의의 다양한 음악들을 감상하게 되고 작곡가 하이든, 모차르트, 베토벤 중 한 명의 작곡가를 섭외해서 인터뷰하고, 게스트와 보이는 라디오를 진행하게 된다. 이는 단순히 감상만 하는 수업이 아니라, 음악의 역사와 맥락의 배경을 알게 되는 효과적인 음악사 교육이다. 본 연구의 수업은 서울특별시 J여자고등학교 1학년 3학급 73명의 학생들을 대상으로 수업을 진행했고, PBL 수업의 만족도, 이해도, 흥미도에 대해 설문조사를 하였다. 설문결과 학생들은 일반적인 서양음악사 수업보다 스마트러닝을 활용한 PBL 서양음악사 수업에 더 집중하였고, 고전주의 음악과 고전주의의 작곡가 하이든, 모차르트, 베토벤에 대하여 설명할 수 있게 되었다고 응답하여 기존 방식의 수업에 비해 PBL 수업에 대한 만족도, 이해도, 흥미도 모두 높다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라 스마트러닝을 활용한 PBL 서양음악사 수업이 효과적임을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study is to develop teaching and learning guidelines for history of western music based on PBL (problem-based learning) using smart learning to verify the effectiveness of the classes, and to provide music class materials that conform to the direction of the rapidly changing society and education. Smart learning is a learning method using smart devices and tablet PCs, and refers to a learner-centered educational method in which learning is conducted regardless of time and place and learners restructure their own knowledge through the sharing of various information. In the classes using the smart learning, applications and internet were used through tablet PCs. In order to develop teaching and learning guidelines for this study, by examining the preceding researches and literature materials on smart learning and PBL and analyzing the contents related to the music history of the current high school music textbooks, the results were reflected in the guidelines and learning objectives. Also, the guidelines were designed by analyzing the content system, achievement standard, characteristics and purposes of music in the 2015 Revised Curriculum. After the literature researches, the PBL questions of total second class and teaching and learning guidelines prepared based on the PBL learning model presented by Lee Kyungeon (2002). Learning materials and questionnaires were developed accordingly after the guidelines and PBL questions were made. The PBL questions were developed by reproducing the real situation in which the learner ‘becomes a PD of Visible Radio and proceeds with the program.’ Specific PBL questions are to conduct the radio programs based on the musics and composers of the Classical period, which will allow students to appreciate the various musics of the Classical period through this, cast out and interview one of the composers Haydn, Mozart, and Beethoven, and conduct the visual radios with guests. This is not just an appreciate class, but an effective music history education where students learn about the background of the history and context of music. The classes of this study were conducted on 73 students from 3 classrooms in the first grade of J Girls'' High School in Seoul and surveyed on their satisfaction, understanding and interest in PBL classes. As a result of the survey, in that students responded that they became more focused on PBL western music history classes using smart learning than on general western music history classes and were able to explain the musics of the Classical period and the composers Haydn, Mozart, and Beethoven, it was found that the satisfaction, understanding, and interest in PBL classes were all higher than those in conventional classes. It was accordingly confirmed that the PBL western music history classes using smart learning were effective.
목차
Ⅰ. 서론 = 11. 연구의 필요성 및 목적 = 12. 선행연구 고찰 = 4Ⅱ. 이론적 배경 = 71. 구성주의 = 72. 문제중심학습(problem-based learning) = 133. 스마트러닝(smart learning) = 25Ⅲ. 연구방법 = 291. 연구 대상 = 292. 연구 절차 = 293. 조사 도구 = 31Ⅳ. 스마트러닝을 활용한 PBL 서양음악사 교수·학습지도안 개발 = 331. PBL 수업절차 = 331) 교수·학습 설계과정 = 342) 교수·학습 진행과정 = 462. PBL 지도계획 및 수업 의도 = 551) 1차시 지도안 = 552) 2차시 지도안 = 573. PBL 차시별 교수·학습지도안의 실제 = 581) 1차시 지도안 = 582) 2차시 지도안 = 70Ⅴ. 연구결과 = 781. PBL 수업의 설문조사 결과 = 782. PBL 수업의 과정 분석 및 결과 = 82Ⅵ. 결론 및 제언 = 861. 결론 및 제언 = 86참고문헌 = 89ABSTRACT = 97