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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

노희정 (영남대학교, 영남대학교 대학원)

지도교수
김동진
발행연도
2020
저작권
영남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수8

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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Visual stimulation and communication are important parts of marketing practices. Visual merchandising (VMD) complements the visual image of any store. It also plays a critical role in encouraging consumers to purchase goods. Due to the importance of visual elements of the store, many researchers have shown interest in this area. Majority of studies have focused on fashion brands and large stores such as department stores have been frequently studied.
Previous studies have provided empirical evidences that the visual factors of the store influence the behavior of customers. However, research on VMD for small stores is very limited, and, to the best of our knowledge, there is no research on VMD in traditional markets. This dissertation investigated the effect of VMD improvement at cultural tourism markets in Daegu. In doing so, it included both consumers and merchants for comprehensive understanding of the effect of VMD improvement.
The dissertation consisted of three studies. Study 1 investigated consumers'' perceptions of visual merchandising and compared differences before and after VMD improvement. Study 2 examined differences in the perceptions between consumers and merchants regarding VMD improvement. Finally, in Study 3, the impact of consumers’ perceptions on satisfaction and purchase intention was analyzed. The impact of merchants’ perceptions on their overall satisfaction level was also evaluated in Study 3.
In order for data collection, a questionnaire containing pictorial presentations of VMD in three different types of stores was utilized. In terms of a sampling technique, a quota sampling for consumers and a snowball sampling for merchants were adopted. For a 15 days of sampling period, a total of 291 responses were acquired from consumers. On the other hand, a total of 100 merchants participated in the study during a 30 days of sampling period. Statistical techniques utilized were descriptive statistics, paired t-test, Mann-Whitney U-test, factor analysis, reliability test, and multiple regression analysis using the statistical analysis program SPSS 25.0.
The results from Study 1 showed that improvement of VMD had significant positive impacts on consumers’ evaluations of the stores. Similarly, purchase intention and satisfaction level were higher after VMD improvement.
The results from Study 2 revealed that, generally, consumers’ perceptions regarding VMD improvement were significantly higher than those of merchants. However, it was found that merchants perceived higher cleanliness and comfort than consumers, which was not statistically significant.
In Study 3, an explanatory factor analysis was conducted for consumers and merchants separately. As a result, five VMD perception factors appeared in each of consumers and merchants, and they were named correspondingly; aesthetics, entertainment, cleanliness, informative cue, and display. The result of multiple regression analysis showed that consumers’ perceptions regarding aesthetics, cleanliness, informative cue, display, and entertainment significantly affected satisfaction level in order. It also revealed that consumers’ perceptions on entertainment, cleanliness, informative cue, and display significantly affected their purchase intention whereas the impact of aesthetics was insignificant. On the other hand, it was found that merchants’ perceptions on cleanliness and informative cue had significant impacts on their satisfaction level. Furthermore, the result indicated that the overall satisfaction of merchants was found to be influenced by service performance rather than revenue performance.

목차

제1장 서 론 1
제1절 연구의 배경 및 연구의 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 5
제2절 연구의 방법 및 구성 7
1. 연구의 방법 7
2. 연구의 구성 9
제2장 문헌연구 및 사례연구 12
제1절 전통시장 12
1. 전통시장의 정의 및 역사 12
2. 전통시장의 특징 및 기능 15
3. 전통시장의 분류 17
제2절 비주얼머천다이징 20
1. 비주얼머천다이징의 개념 및 역할 20
2. 비주얼머천다이징의 구성요소 22
제3절 전통시장의 비주얼머천다이징 26
1. 전통시장의 비주얼머천다이징 개선 사례 26
2. 전통시장의 비주얼머천다이징 프로세스 37
제3장 연구 1 ? 비주얼머천다이징 개선에 관한 소비자 인식 40
제1절 서론 40
제2절 이론적 배경 42
1. 이미지 지각에 관한 선행연구 고찰 42
2. 자극물 제시를 통한 지각 연구 44
제3절 연구설계 및 연구가설 48
제4절 자료의 수집 49
1. 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 49
2. 조사대상 및 자료 수집 54
3. 분석방법 55
제5절 실증분석 56
1. 소비자의 인구통계학적 특성 56
2. 소비자의 문화관광형 시장 이용특성 58
3. 비주얼머천다이징 개선에 대한 소비자 인식 차이분석 61
4. 비주얼머천다이징 개선 전과 후에 대한 소비자의 구매의도와 만족도 차이 분석 63
제6절 결론 64
제4장 연구 2 ? 비주얼머천다이징 개선에 관한 소비자와 상인의 인식 비교 67
제1절 서론 67
제2절 이론적 배경 69
1. 학문적 관점의 비교연구 69
2. 대상자 관점의 비교연구 72
제3절 연구설계 및 연구가설 75
제4절 자료의 수집 76
1. 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 76
2. 조사대상 및 자료 수집 77
3. 분석방법 78
제5절 실증분석 79
1. 문화관광형 시장 상인의 인구통계학적 특성 및 일반적 특성 79
2. 문화관광형 시장 상인의 비주얼머천다이징 개선에 관한 인식 82
3. 문화관광형 시장 상인의 비주얼머천다이징 개선 후 점포 경영성과 84
4. 비주얼머천다이징 개선 인식에 대한 소비자와 상인의 차이비교 86
제6절 결론 89
제5장 연구 3 ? 소비자와 상인이 인식하는 비주얼머천다이징 개선의 영향 92
제1절 서론 92
제2절 이론적 배경 96
1. 비주얼머천다이징 지각 96
2. 비주얼머천다이징 영향에 관한 선행연구 101
3. 비주얼머천다이징과 구매의도 102
4. 비주얼머천다이징과 만족도 105
5. 경영성과 및 만족도 108
제3절 연구설계 및 연구가설 111
1. 연구설계 111
2. 연구가설 112
제4절 자료의 수집 113
1. 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 113
2. 조사대상 및 자료 수집 116
3. 분석방법 118
제5절 실증분석 119
1. 비주얼머천다이징 개선에 대한 소비자 인식의 요인분석 및 신뢰도 분석 119
2. 구매의도와 전반적인 만족도에 관한 요인분석 및 신뢰도 분석 121
3. 비주얼머천다이징 개선에 대한 상인 인식의 요인분석 및 신뢰도 분석 123
4. 비주얼머천다이징 개선에 대한 경영성과와 전반적 만족도에 관한 요인분석 및 신뢰도 분석 125
5. 비주얼머천다이징 개선에 대한 소비자 인식이 구매의도에 미치는 영향 128
6. 비주얼머천다이징 개선에 대한 소비자 인식이 전반적인 만족에 미치는 영향 129
7. 비주얼머천다이징 개선에 대한 상인의 인식이 만족도에 미치는 영향 130
8. 비주얼머천다이징 개선 후 경영성과에 대한 상인의 인식이 만족도에 미치는 영향 131
제6절 결론 132
제6장 결론 및 제언 137
제1절 연구결과의 요약 및 연구의 시사점 137
1. 연구결과의 요약 137
2. 연구의 시사점 141
제2절 연구결과의 한계점 및 향후 연구방향 149
참고문헌 151
설문지 165
Abstract 183

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