이 연구는 유아의 자기주도성과 친사회적 행동을 신장시키기 위한 프로그램으로 협동적 놀이를 개발하고, 개발한 협동적 놀이프로그램을 유아교육 현장에 적용하여 그 효과 검증을 목적으로 하였다. 연구 문제는 첫째, 유아의 자기주도성과 친사회적 행동 신장을 위한 협동적 놀이프로그램의 개발 과정은 어떠한가? 둘째, 개발된 협동적 놀이프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 로 유아의 자기주도성과 친사회적 행동 신장을 위한 프로그램을 개발하고 적용 효과를 검증하였다. 첫 번째 연구 문제를 위해 개정된 누리과정의 유아·놀이 중심의 교육과정과 평생학습의 현실적 자기주도성의 필요성, 사회구성원으로서의 공동체 안에서 요구되는 친사회적 행동 관련 선행연구와 문헌 분석을 토대로 얻은 시사점을 기반으로 유아의 자기주도성 하위요인으로 정서능력, 의사소통능력, 성취동기와 친사회적 행동 하위요인 돕기, 나누기, 배려하기, 공감하기를 중심으로 분석하였다. 유아의 자기주도성과 친사회적 행동 신장을 위한 협동적 놀이프로그램 개발의 첫 단계인 기초조사는 문헌과 유아교육과정, 선행연구 중심으로 고찰하였고 프로그램의 시안구성단계에서 협동적 놀이프로그램의 목적, 목표, 내용, 교수학습방법, 교사교육, 평가방법 결정 절차에서 전문가 집단과 교사 의견을 수렴하여 수정·보완하였다. 이와 같은 절차를 통해 최종 개발이 확정된 협동적 놀이프로그램은 자기주도성 하위요인 정서능력, 의사소통능력, 성취동기와 친사회적 행동 하위요인으로 돕기, 나누기, 배려하기, 공감하기를 포함하여 협동적 놀이 과정에서 이들의 요소가 발현되도록 조직하고 적용 효과 검증을 위해 선정된 최종안은 교육 목표에 따라 자기주도성과 친사회성을 범주화하여 구성하였으며, 예비활동을 통해 프로그램에 사용되는 도구에 관한 안전성과 놀이 활동의 소요시간, 놀이형태에 적합한 집단의 인원 구성 및 놀이 규칙 결정 방법에 대해 수정을 거쳐 협동적 놀이프로그램의 최종안을 확정하였다. 최종안은 총 6주 12차시로 1차시에서 4차시까지의 활동은 집단구성원에 대한 이해와 전체 집단 소속감 형성 중심으로, 5차시에서 9차시까지는 집단의 인원을 2~5명 이하로 소집단 중심으로 개별 책무성과 의견수용과 상호작용의 용이함을 중심으로, 10차시부터 12차시는 다시 집단의 인원을 크게 구성하여 초기 활동에 비교해 난이도와 집중, 전체 협력에 영향이 큰 내용으로 구성하였다. 협동적 놀이프로그램의 평가는 Kirkpatrick(1996)의 4단계 평가 모형에 따라 반응도 평가, 내용습득도 평가, 행동평가, 결과평가로 구성하여 진행하였다. 두 번째 연구 문제인 협동적 놀이프로그램 적용 효과는 이 연구에서 개발한 협동적 놀이프로그램의 현장적용 가능성과 효과 및 타당성 검증을 위해 실험집단과 비교집단으로 경기도 S시 사립유치원에 재원 중인 66명의 유아를 연구대상으로 선정하여 무선배치, 무선표집 이후 두 집단의 인구통계학적 분석과 집단 간 평균 차이에 대한 통계적 검증을 위해 월령에 대한 사전검사를 실시하고 통계적으로 유의미한 차이 여부는 독립표본 t-검증을 통해 두 집단의 동질성을 확보하였다. 실험 처치는 총 6주 12차시에 걸쳐 실험집단에는 협동적 놀이프로그램을, 비교집단에는 신체활동프로그램을 제시하였다. 두 집단 모두 실험 처치 이전에 유아의 자기주도성과 친사회적 행동 검사 도구를 사용하여 사전검사를 실시하였으며 실험 처치 이후 동일한 검사 도구로 사후검사를 실시하고 집단 간의 사전·사후검사 점수 차이를 독립표본 t-검증을 실시하여 분석하였다. 사전·사후 검사로 평정한 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 분석을 실시하고 실험집단과 비교집단의 차이를 검증하였다. 이 연구에서 개발한 협동적 놀이프로그램의 적용 효과 결과는 첫째, 유아의 자기주도성에서 실험 처치 후 집단 간 사후검사 점수 결과를 사전검사와 비교할 때 자기주도성 하위요인 정서능력, 의사소통능력, 성취동기 모두에서 사후검사 점수 결과가 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 이는 협동적 놀이프로그램이 유아의 자기주도성 신장에 효과적인 프로그램으로 작용하였음을 나타낸다. 둘째, 친사회적 행동 돕기, 나누기, 배려하기, 공감하기 모두 실험집단이 비교집단에 비해 점수가 상향되었고 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 이에 협동적 놀이프로그램이 유아의 친사회적 행동 신장에 효과가 있음을 확인하였다. 협동적 놀이프로그램은 독립적인 놀이가 아닌 돕고 나누고 배려하고 공감하는 구조적 특성을 갖기 때문에 주변이나 또래의 감정과 상태를 살피고 함께 어울려 살아가는 공동체 의식을 키워주는데 적합한 유아교육 프로그램이다. 유아기에 형성된 자기주도성과 친사회적 행동은 타인을 배려하고 이해하고 존중하는 태도와 자기주도적인 자세로 평생을 통해 끊임없는 자기 성장과 발전을 이끌어 가는 역량으로 작용한다. 이에 다가오는 학습사회에서 스스로를 발전시키고 자기학습을 주도적으로 이끌어 갈 역량을 키울 교육방식으로 유아교육 현장에 협동적 놀이프로그램을 제안한다. 또한, 이 연구에서 유아에게 놀이를 통한 교육적 적용이 가능함을 시사하였으며 미래사회 준비 교육으로의 협동적 놀이를 활용한 교수-학습방법 적용 활성화를 기대해 본다.
This research has been written in the purpose of developing a child’s cooperative play program which aims to enhance self-directed-ness and pro-social behavior of children and certify the program’s effectiveness by applying it to a child education field. The first question of the research is, what are the procedures of development of a child’s cooperative play program that will enhance a child’s pro-social behavior and self-directed-ness? The second question is how’s the effectiveness of the developed child’s cooperative play program when applied? With these two following questions the research has developed the program and verified the effectiveness of it. For the first research question, the research has analyzed the effectiveness of application based on precedent research of newly revised Nuri program’s children’s play-oriented curriculum and life-long education that focuses on the necessity of realistic self-directedness, pro-social behavior which required to become a part of society. And the research also has analyzed it based on a child’s action of ‘helping’, ‘sharing’ ‘considering others’, and ‘sympathizing’ a subfactor of emotional ability, communication ability, accomplishment motive, and pro-social behaviors based on the implications drawn from various sources. Basic research, the first step of developing child’s play program designed to enhance self-directedness and pro-social behavior was considered mainly with precedent research, and at the program’s early draft stage, cooperative play program’s purpose, goal, content, schooling method, instructor tutoring, evaluation standard was amended and altered based on experts and instructors’ feedback. The cooperative play program, which final development has been confirmed through such procedure, has been organized by including emotional ability, communication ability, accomplishment a sub-factors of self-directedness, and helping, considering, sympathizing a sub-factors of pro-social behavior to show such factors be revealed during the play process. And for the final draft that was selected to verify the effectiveness of application has been organized by categorizing self-directedness and pro-social behavior. Through auxiliary activities, the safety of tools that are being used in the program, total playtime, adequate number of players, and rules was altered and thereby finished the final draft of the play program. The final proposal consists of 12 sessions of 6 weeks, with activities from 1st to 4th sessions centered on understanding the members of the group and forming a sense of belonging to the entire group, and from 5th to 9th sessions focusing on individual responsibilities, acceptance of opinions, and ease of interaction with the group, and from 10th to 12th sessions, the difficulty, concentration, and overall cooperation were greatly influenced by the initial activities. The evaluation of the cooperative play program was conducted by organizing the reactivity evaluation, content acquisition evaluation, behavior evaluation, and result evaluation according to Kirkpatrick (1996)''s four-step evaluation model. For the second question, in order to examine application possibility and to verify the validity of developed cooperative play program, the research has selected 66 children (age of 5) from private kindergarten located in ‘S’ city Gyeonggi province as a control and experimental group and analyzed demographic and statistic difference between two groups. For statistic verification, the average age tests were carried out and significant differences between two groups were secured by independent sample t-verification. The experimental treatment presented cooperative play programs to the experimental group and physical activity programs to the comparative group12 times for a total of six weeks. Both groups conducted preliminary tests using the child''s self-directed and pro-social behavioral testing tools prior to the experimental treatment, followed by the same test tool, and the differences in pre- and post-test scores between groups were analyzed by conducting independent sample t-verification. Statistical analysis was conducted using the SPSS 22.0 program and the difference between experimental and comparative groups was verified. The first implication that this play program provides is there were significant differences in emotional ability, communication ability and level of accomplishment motivation between experimental and control group before and after the experiment. This shows that cooperative play program was successfully implemented on the enhancement of child’s self-directedness. The second implication is that experimental group’s level of pro-social behavior such as helping, sharing, considering was much higher then control group after they experienced the play program. Therefore, the research has been managed to verify the effectiveness of application of the program. The cooperative play program is not an independent play, but has a structural feature of helping, sharing, caring, and empathizing, so it is suitable for examining the emotions and conditions of people around them or their peers and fostering a sense of community living together. Self-directedness and pro-social behavior formed in infancy act as an attitude of caring, understanding, and respecting others and it acts as a driving force for constant self-growth and development throughout the lifetime in a self-directed manner. This research proposes the implementation of cooperative child’s play program as an education method which will develop oneself and bears the ability to lead oneself in a leading manner in the field of child education. Also, this research successfully implicates the possibility of educational application through child’s play program and therefore hopes that it will be used meaningfully for in-depth teaching-learning methods and utilization using cooperative play as a preparation education for a future society.
목차
국문요약 i표 목 차 vi그림목차 viiⅠ. 서론1. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 53. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경1. 유아의 자기주도성 72. 유아의 친사회적 행동 113. 협동적 놀이 16Ⅲ. 협동적 놀이프로그램 개발1. 프로그램 개발 절차 232. 협동적 놀이프로그램의 목적 및 목표 333. 협동적 놀이프로그램의 내용구성 354. 협동적 놀이프로그램 평가 39Ⅳ. 협동적 놀이프로그램 적용1. 연구설계 412. 연구대상 413. 연구도구 434. 연구절차 495. 연구윤리 51Ⅴ. 연구결과1. 협동적 놀이프로그램의 친사회적 행동 적용 효과 522. 협동적 놀이프로그램의 자기주도성 적용 효과 553. 협동적 놀이프로그램 평가 58Ⅵ. 논의 및 결론1. 논의 622. 결론 68참고문헌 69부 록<부록 1> 전문가 인터뷰 설문지 81<부록 2> 유아 자기주도성 측정도구 84<부록 3> 유아 친사회적 행동 측정도구 86<부록 4> 협동적 놀이 교수학습 과정안 87<부록 5> 비교집단 신체활동 교수학습 과정안 99Abstract 111