좋은 교육을 위해서는 ‘교사가 중요하다’는 OECD의 보고서 발표에 따라 좋은 발레교육을 위해서는 발레교육자의 능력, 교육 환경이 중요하다는 것을 밝히고자 본 연구를 시작하였다. 국내 발레교육은 발레교육자를 위한 교육과정이 부족하고, 콩쿠르와 대학입시로 인해 테크닉 위주로 편향된 훈련이 학생들의 신체적, 정신적 부상과 예술성 부재를 가져오는 문제점이 있다. 본 연구는 이를 해결하기 위해 발레교육자들이 신체적, 정신적으로 건강하게 발레를 교육할 수 있도록, 즉 발레전공생의 신체인지 능력을 향상시키고, 신체와 정신의 통합을 이끌어낼 수 있는 ‘발레교육자 양성 프로그램’을 고안하였다. 본 연구는 전인적인 발레무용수를 양성할 수 있는 발레교육자 프로그램을 구축하기 위해 몸, 마음, 정신의 차원을 아우르는 소매틱 교육의 교육철학을 기반에 두고, 소매틱 무용/움직임 교육의 원리, 목표, 내용, 교수법을 적용한 구체적인 교육프로그램의 모델을 설계하였다. 소매틱 움직임 교육 치료 협회인 ISMETA에서 승인된 소매틱 무용/움직임 프로그램들이 공통적으로 동의하는 교육목표 및 원리를 고찰하여 발레교육에 적용하고, OECD의 국제 학습환경 조사기관인 TALIS에서 제시하는 교육자 전문성 개발영역 요소인 ‘지식(knowledge)’, ‘자율성(Autonomy)’, ‘동료 네트워크(Peer Network)’가 ISMETA의 교육원리 및 방법과 어떻게 부합하는지를 연구하여 프로그램의 분석 틀을 제시하였다. 그리고 국내외 발레교육자 양성 프로그램들을 비교분석하여 발레교육의 기초가 되는 필수교육 요소들을 찾아내고, 이러한 발레교육자 양성 프로그램과 소매틱 무용/움직임 교육의 원칙들이 만나는 교차점들을 도출시키며 발레교육에 특화된 교육자 양성 프로그램을 개발하였다. 이 프로그램의 교육목표는 첫째, 발레무용수의 신체인지 능력 증진을 돕고, 둘째, 발레무용수의 동작 수행능력 증진을 돕고, 셋째, 발레무용수의 표현력 확장을 돕는 것이다. 핵심가치는 첫째, 발레교육자와 발레무용수의 건강하고 행복한 삶을 창조해나가는 과정을 중요시하고, 둘째, 교육자와 학생 간의 상호존중을 중요시하고, 셋째, 발레교육자의 지속적인 자기개발을 중요시하는 것이다. 프로그램의 대상은 ‘발레전공 무용학사 학위 이상 소지자’, ‘발레무용수 경력자’, 또는 ‘발레교육자 경력자’로 설정하였고, 교육과정은 총 200시간으로 설계하였다. 교과목은 다음과 같이 구성하였다. 첫째, ‘지식’에 관한 교과목은 총 5과목으로, ‘소매틱 무용/움직임 이론’, ‘움직임 기능 해부학 및 생리 기능학’, ‘동작분석법’, ‘소매틱 발레 교수법’, ‘무용 교육론 및 교육심리학’이며, 총 100시간으로 설계하였다. 둘째, ‘자율성’에 관한 과목은 1과목으로, ‘성찰 실습’이며, 총 50시간으로 설계하였다. 셋째, ‘동료 네트워크’에 관한 교과목은 1과목으로, ‘페다고지 워크샵’이며 총 50시간으로 구성하였다. 요컨대 이론 100시간, 실습 100시간으로, 이론과 실습을 같은 비율로 설정하여, 사전실습이 부족한 발레교육자가 교육 현장에 들어가기 전에 거쳐야하는 지식과 그 지식을 전달/공유하는 방법, 그리고 학생이나 학급을 이끌고 가는데 필요한 교수 능력을 갖출 수 있는 과정을 구체적으로 제시하였다. 따라서 본 연구는 ISMETA에서 인정받을 수 있는 소매틱 무용 프로그램으로 발전할 수 있는 가능성을 내포하고 있으며, 이것은 연구의 학문적 기여도뿐만 아니라 실제 교육 현장의 개선과 발전에 기여하는 기대효과를 지니고 있다.
The OECD in 2005 have reported the value of teachers’ development in enriching educational environments. This study brings the OECD’s claim to the educational field of ballet, as there is a lack of professional development curriculum for ballet educators in Korea. Ballet training in Korea is particularly aimed for winning competitions and passing college entrance exams. Exposing this deficiency, this paper aims to design ‘Ballet Educators Training Program’, which can build ballet educators, whom cultivate well-rounded and artistic ballet dancers with enhanced bodily awareness and body-mind connection. In doing so, this program intends to provide a safe and healthy educational environment for young ballet dancers. The paper, thus, focuses on the somatic philosophy that highlights the integration of body, mind and spirit, particularly employing the fundamentals, goals, contents, and teaching methods that are shared between the somatic dance/movement practices, which are approved by ISMETA (The International Somatic Movement Education and Therapy Association). The methodological framework is, therefore, built by drawing on the key principles and goals of ISMETA, and also by employing ‘the educators’ professional development factors’, for instance, ‘Knowledge’, ‘Autonomy’, ‘Peer Network’, which are announced by TALIS’s (OECD’s Teaching and Learning International Survey). Moreover, this paper compares international and domestic ballet teachers training programs, in order to isolate the essential educational features of ballet. From this contact between the ballet educational field and the somatic dance/movement disciplines, this study develops a unique ballet educators training program based on the somatic principles. The goals of this program are as follows: firstly, it encourages the educators’ to enhance students’ bodily self-awareness; secondly, to assists them to achieve their own highest level of performance with technical accuracy; and lastly, to expand their artistic interpretations and expressions. In addition, there are three core values of this program. The first is that this program emphasizes the process of creating healthy and happy lives of ballet dancers and educators. The second is the value of mutual respect between educators and students. The last is the importance of continuous self-improvement of ballet educators. The participants of this program are required to either have bachelor’s degree (or above) in dance or have a work experience as ballet dancer or teacher. The program encompasses 200 hours of study. There are five modules that are targeted to build ‘Knowledge’, namely, ‘The Theory of Somatic Dance/Movement’, ‘Kinetic Function Anatomy & Physiology’, ‘Laban Movement Analysis’, ‘Somatic Ballet Teaching Method’, and ‘Dance Pedagogy & Educational Psychology’, which, all together, forms 100 hours. The module that builds ‘Autonomy’ is ‘Reflective Teaching Practice’, which takes 50 hours. Lastly, the module valuing ‘Peer Network’ is ‘Pedagogy Workshops’, which also takes 50 hours. To sum up, by scheduling 100 hours of theoretical studies and 100 hours of teaching practices with workshops, this program offers the specific ways to develop ballet educators who often lack in pre-experiences of teaching practices. From this program, they can learn how to deliver or share their knowledge before getting into the education field, and obtain teaching skills to lead students or classes as a whole. Therefore, this study contributes not only as an academic study, yet also to the development of the actual educational field of ballet. In doing so it also has a potential to become an approved somatic dance education program by ISMETA.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 방법 및 제한점 111) 연구 방법 112) 제한점 133. 선행연구 검토 14Ⅱ. 소매틱 무용/움직임 교육의 발전 261. 소매틱 교육의 역사적 고찰 262. 예술교육에서 나타난 소매틱 개념 371) 음악교육에서 나타난 소매틱 개념 392) 미술교육에서 나타난 소매틱 개념 423. 소매틱 무용/움직임 교육의 발전과정 481) 서양의 소매틱 무용/움직임 교육 492) 동양의 소매틱 무용/움직임 교육 57Ⅲ. ISMETA와 TALIS에 기반한 분석 틀 631. ISMETA(International Somatic Movement Education Therapy Association)의 설립배경 및 교육강령 631) ISMETA의 설립배경 632) ISMETA의 교육목표 및 윤리강령 643) ISMETA 등록 교육자 자격요건 672. TALIS(Teaching And Learning International Survey)의 설립배경 및 교육목표 691) TALIS의 설립배경 692) TALIS의 교육목표 863) TALIS의 교육자 전문성 개발영역 883. ISMETA와 TALIS에 기반한 분석 틀 1011) 지식 (Knowledge) 1022) 자율성 (Autonomy) 1043) 동료 네트워크 (Peer Network) 107Ⅳ. 국내외 발레교육자 양성 프로그램 1091. 국외 발레교육자 양성 프로그램 1091) 러시아 Vaganova Academy of Russian Ballet 1102) 미국 American Ballet Theatre 1133) 영국 Royal Academy of Dance 1164) 비교분석 1192. 국내 발레교육자 양성 프로그램 1231) Vaganova Academy of Russian Ballet 한국지부 1242) Royal Academy of Dance 한국지부 1253) 비교분석 129Ⅴ. 국내외 소매틱 무용/움직임 교육에 기반한 발레 프로그램 고찰 1331. Holistic Ballet 1332. Embodied Ballet 1363. Mindful Ballet 1384. Somatic Ballet 1415. 비교분석 143Ⅵ. 소매틱 무용/움직임 교육에 기반한 발레교육자 양성 프로그램 연구 1491. 지식 (Knowledge) 1552. 자율성 (Autonomy) 1623. 동료 네트워크 (Peer Network) 164Ⅶ. 요약 및 결론 166참 고 문 헌 183부 록 203ABSTRACT 213