본 논문은 이은주의 살풀이춤에 대한 총체적인 상을 파악하는 것을 목적으로 한다. 춤의 기원과 형성과정, 한영숙의 살풀이춤을 계승함으로써 확립된 전통의 보존을 통해 그 역사성을 확인하고 복색과 춤사위, 반주 등 춤 내적인 면과 살풀이춤에 담긴 사상성을 보편과 특수의 공존, 고통을 사유하는 춤이라는 측면에서 고찰하고자 했다. 연구 대상으로 서울시 무형문화재 제 46호로 지정된 이은주 살풀이춤을 선정하였으며 문헌 연구, 인터뷰, 작품 내적 분석을 진행하였다. 살(煞)과 한(恨)을 중심으로 문화적 특수성에 집중한 논의에서 나아가 과거와 현재, 미래를 이을 수 있는 인간의 보편적인 면을 함께 논의함으로써 살풀이춤의 현대적 의미를 확인하고 세계무대에서 살풀이춤의 위상을 재고할 수 있는 기반을 마련한 것이 이 연구의 성과이다. 구체적인 내용은 아래와 같다. 첫째, 살풀이춤의 기원과 형성과정, 그에 내재된 사상성을 검토하였다. 그동안 제기되어온 기원론을 비판적으로 살핀 후 살풀이춤의 여러 구성요소인 명칭, 춤사위, 반주, 복색 등이 독립적으로 발전해오다가 한성준에 의해 집대성 되었으며 한영숙이 그에 예술성을 가미하였음을 확인하였다. 시기별로 나누어 형성과정을 고찰하는 한편 구성 요소들의 변화과정에 대한 개별적 분석이 필요함을 지적하였다. 한편 사상성에 대해서는 상반되는 면모의 공존에 대한 선행연구의 성과를 수용하면서도 주체로서의 인간, 보편 고통으로의 살(煞)에 대한 확장적 논의를 제시하여 향후 논의의 근거를 마련했다. 둘째, 한영숙의 살풀이춤이 이은주의 살풀이춤으로 계승되는 과정, 춤에 대한 철학, 구성요소들을 나누어 살펴보았다. 스승의 춤을 이어 서울시 무형문화재 제 46호로 지정된 이은주의 살풀이춤에는 전통의 보존과 발전적 계승이라는 과제에 대한 그의 모색이 담겨있다. 스승의 춤에 담긴 미감을 충실히 구현하는 한편 춤사위를 분석하여 후속 세대들이 전승할 수 있는 기틀을 마련한 것이 그의 성과이다. 셋째, 기존의 사상성 논의를 확장하여 보편성과 특수성이 공존하고 있는 춤으로서 이은주 살풀이춤에 내재한 사유를 밝히는데 집중하였다. 기경결해(起景結解)의 구조 속에서 연희자와 관객 모두를 포괄하는 보편 인간의 고통, 인간과 고통의 관계, 새로운 삶의 균형이 어떻게 모색되고 있는가를 살폈다. 그 과정에서 대립적인 인식의 출발과 함께 자기모순의 상태와 합일로 나아가야 하는 균형점이 필연적으로 배태됨을 밝혔으며 동양의 합일 지향이라는 일반론을 넘어 살풀이춤을 보편적인 사유 속에서 독해할 수 있는 틀을 마련하였다. 한편 수건을 놓는 장면에서 분출되는 카타르시스, 내려놓았던 수건을 다시 들어 올리는 장면이 주는 고통에 대한 숙명적 인식을 분석하여 사유의 춤으로서 이은주 살풀이춤을 고찰하였다. 이상에서 확인한 이은주의 살풀이춤은 고통과 인간의 관계, 주체로서 인간의 형상, 새로운 삶의 균형을 모색하는 과정을 풀어내는 사유의 춤이다. 본고는 이를 바탕으로 사유의 춤이자 사유로의 초대라는 이은주 살풀이춤의 고유한 성격을 밝혔다. 그 안에는 ‘살을 푼다’는 우리 문화의 특수성과 함께 인간으로서 짊어져야하는 고통의 실체와 그것을 안고 어떻게 살아갈 것인가 하는 물음이라는 보편성을 동시에 내재하고 있다. 현실을 직면하고 새로운 미래를 사유하게 하는 힘이 담겨 있는 것이다. 분열을 넘어 치유와 화해에 대한 염원이 높아지고 있는 가운데 우리의 문화유산인 살풀이춤은 이러한 근원적 물음에 대한 사유를 명징하게 시사한다.
This study aims to identify the whole aspect of Lee Eun-joo’s salpuri-chum (Korean shamanic dance) and confirm its historical features with the help of the origin, its formation processes, and the preservation of tradition established by taking over her predecessor Han Young-sook. This study takes salpuri-chum’s inherent aspects, such as clothing colors, dance steps and accompaniment, and ideologies from the perspective that salpuri-chum has both universalism and specialty and is the dance for contemplating pains. Lee’s salpuri-chum, designated as Seoul Intangible Cultural Asset (ICA) No. 46, was adopted for this study. A literature investigation, an interview, and the dance’s inherent analysis were implemented. Shifting from the discussion centered on cultural specialty focusing Sal (a curse or bad fate) and Han (a kind of regret or lamentation) to universalism, which can connect the past, the present, and the future, this study attempts to confirm the modern significance of salpuri-chum and lay the foundation for raising its status in the world. The details are as follows. First, reviews on the origin, the formation processes, and the inherent ideas of salpuri-chum were conducted. Its theory of the origin brought up until now was investigated critically. Then, this study confirms that the dance’s various factors, such as names, dance steps, accompaniment, and clothing colors, evolved independently, which were compiled by Han Seong-joon and to which Han Yeong-sook added artistry. A critique was made that it was necessary to contemplate time-periodic formation processes and to analyze the change processes of elements independently. Regarding ideas, this study embraces the achievement of existing studies on the coexistence of contradicting factors. At the same time, it lays out the comprehensive discussion on the self as a subject and Sal as universal pains. This helps provide the impetus to forward discussions. Second, this study looks at the process of salpuri-chum succession from Han to Lee, its philosophy, and the relevant elements. Lee’s salpuri-chum sought the way for the preservation of tradition and developmental succession. Lee’s achievement is as follows. While Lee faithfully embodied the aesthetic sense from her predecessor’s dance, she also paved the way for future generations to take over the dance by analyzing dancing steps. Third, this study focuses on revealing the ideas inherent in Lee’s salpuri-chum, where universalism and specialty coexist by extending the previous discussion on ideas. Under Gigyeonggyeolhae (introduction, development, turn, and conclusion) structures, this study examines how universal human pains encompassing a performer and an audience alike, the relation between human beings and pains, as well as a newly established balance in life, are sought. In this process, it is revealed that the balance point in need of being united with self-contradiction is sure to be originated along with the beginning of contradictory awareness. Lee also laid the foundation for contemplating salpuri-chum within universal thoughts beyond a general theory of oriental aiming at oneness. This study then looks at Lee’s salpuri-chum as the dance for thought by analyzing catharsis, which was released at the scene of putting down a towel, and fateful recognition on pains, which took place at the scene of putting it up again. As described above, Lee’s salpuri-chum is the dance for thought that unravels the relation between pains and human beings, human images as a subject, and the process of seeking a new life balance. Against this backdrop, this writing displays the unique trait of Lee’s salpuri-chum as the dance for thought as well as the invitation for thought. It contains both the Korean cultural specialty of Salpuri (breaking free from the bad fate) and universalism, such as the reality of human pains and the question of how to put up with them. In other words, the dance has the power to face reality and envision the new future. Amid the atmosphere where the expectation for healing and reconciliation goes up beyond the division, salpuri-chum, which is considered Korean cultural heritage, vividly suggests the thought for these original questions..
1. 서론 11.1. 연구필요성 및 연구목적 11.1.1. 연구의 필요성 11.1.2. 연구목적 61.2. 선행연구 분석 71.3. 연구대상 및 방법 131.3.1. 연구대상 131.3.2. 연구방법 및 제한점 152. 살풀이춤의 전승과 사상성 182.1. 살풀이춤의 형성과 전승 182.1.1. 살풀이춤의 기원에 대한 비판적 고찰 182.1.2. 전환점으로서의 한성준과 살풀이춤 연대기 252.2. 살풀이춤의 사상성과 철학적 사유 302.2.1. 빛과 어둠의 공존을 표현한 살풀이춤 302.2.2. 주체적 인간의 관계맺음으로 본 살풀이춤 353. 한영숙류 살풀이춤의 계승으로 본 이은주 살풀이춤 413.1. 한영숙과 살풀이춤 413.1.1. 한영숙의 삶과 춤에 대한 철학 413.1.2. 한영숙류 살풀이춤의 특징과 미감 463.2. 한영숙류 살풀이춤을 계승한 이은주의 살풀이춤 513.2.1. 사제관계로 본 한영숙과 이은주 513.2.2. 한영숙류 살풀이춤의 계승과 확립 554. 이은주 살풀이춤의 구성요소와 춤사위 분석 604.1. 살풀이춤의 구성요소 604.1.1. 살풀이춤의 복식 604.1.2. 살풀이춤의 음악 644.2. 살풀이춤의 춤사위 분석 654.2.1. 호흡법과 발사위 654.2.2. 춤사위의 명칭 및 특징 675. 보편과 특수의 공존으로 본 이은주 살풀이춤의 사유 795.1. ‘살’에 대한 인간의 대립적 인식 795.1.1. ‘살’의 특수성과 보편관념으로의 확장 가능성 795.1.2. 살풀이춤에 형상화된 ‘살’ 825.1.3. ‘살’과 인간의 대립적 관계 855.2. ‘살’을 향한 치열한 사유의 몸짓 875.2.1. 변화하는 살에 대한 인식과 새롭게 정립되어가는 관계 875.2.2. 사유를 통해 얻은 자유의 카타르시스 905.3. 새롭게 모색된 삶과 인식 925.3.1. 새롭게 정립된 살과 인간의 관계 925.3.2. 삶에 대한 시선과 하나 됨의 미학 956. 이은주 살풀이춤의 미감 986.1. 수용 미학적 측면에서 본 이은주 살풀이춤의 가능성 986.2. 오늘날 이은주 살풀이춤의 의미와 가능성 1037. 결론 106참고문헌 114ABSTRACT 121