본 연구는 서울, 경기지역에 소재한 어린이집에 종사하는 보육교사를 대상으로 하여 그릿, 자아효능감, 통제소재 마인드셋에 미치는 영향을 구체적으로 알아보고 선행연구를 토대로 그릿, 자기효능감, 통제소재, 마인드셋의 관계를 규명하는 것을 목적으로 한다.
본 연구의 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사의 사회인구학적 변인(연령, 학력, 직위, 담당반, 기관유형)에 따라 그릿, 자기효능감 통제소재, 마인드셋에 유의한 차이가 있는가? 2. 보육교사의 그릿, 자기효능감, 통제소재, 마인드셋 간의 관계는 어떠한가? 3. 보육교사의 그릿, 자기효능감, 통제소재가 마인드셋에 미치는 영향력은 어떠 한가?
본 연구 대상자는 보육교사를 대상으로 그릿, 자기효능감, 통제소재가 마인드셋에 미치는 영향을 알아보고자 수행하는 것으로, 서울, 경기지역 소재 어린이집에 재직하고 있는 보육교사를 대상으로 4주간 설문조사를 실시하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 서울, 경기도의 보육교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 연구자가 기관을 직접 방문, 또는 우편과 이메일을 통해 총 326부를 배부하였다. 설문지 배부는 어린이집 원장에게 협조를 요청하여 326명의 보육교사 대상으로 하였으며, 최종 300부의 설문지를 자료 분석에 사용하였다. 본 연구에서 수집한 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 분석하고 연구대상자의 사회인구학적 변인들의 경향을 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 신뢰도계수, Pearson 상관분석을 실시하였다. 수집된 자료의 구체적인 분석방법은 연구대상자의 사회인구학적 변인을 살펴보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 각 연구도구의 내적합치도를 살펴보기 위하여 신뢰도 계수(Cronbach''s α)를 산출하였고, 보육교사의 사회인구학적 특성에 따른 그릿, 자기효능감, 통제소재, 마인드셋의 차이를 알아보기 위해 일원변량분석(One-way ANOVA)을, 사후분석으로 Scheffe 검증을 실시하였다. 연구대상자의 사회인구학적 변인 간 영향력을 분석하기 위해 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 사회인구학적 변인에 따른 그릿의 차이를 분석한 결과, 보육교사의 연령, 학력, 직위, 기관유형에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 40대 이상이 그릿 전체와 모든 하위요인에서 높게 나타났으며, 4년 대졸 이상의 학력일수록 그릿 전체와 꾸준한 노력에서 높게 나타났다. 직위에서는 주임?원감교사가 담임교사에 비해 그릿 전체에서 높게 나타났으며, 기관유형에서는 국공립어린이집이 그릿 전체와 지속적 관심에서 높은 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 사회인구학적 변인에 따른 자기효능감의 차이를 분석한 결과, 보육교사의 연령, 담당반에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 40대 이상이 자기효능감 전체와 자기조절, 과제난이도에서 높게 나타났으며, 영아반교사가 유아반교사에 비해 자신감이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 담당반에 따라 영아반교사의 고정마인드셋이 유아반교사보다 높은 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 그릿과 자기효능감, 통제소재, 마인드셋 간의 상관관계 분석결과, 그릿, 자기효능감, 통제소재, 성장마인드셋 간에는 서로 통계적으로 유의미한 정적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 반면, 그릿, 자기효능감, 통제소재, 고정마인드셋 간에는 서로 통계적으로 유의미한 부적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 그릿, 자기효능감, 통제소재가 높을수록 성장마인드셋은 높아지고 고정마인드셋은 낮았다. 다섯째, 보육교사의 그릿, 자기효능감, 통재소재가 성장마인드셋에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 그릿의 하위요인 중 지속적 관심, 자기효능감의 하위요인 중 자기조절, 통제소재로 성장마인드셋의 약 44%를 설명하는 것으로 나타났다. 즉 지속적 관심이 낮을수록, 자기조절이 높을수록 내적통재소재가 높을수록 성장마인드셋이 증가하는 것으로 해석할 수 있다. 여섯째, 보육교사의 그릿, 자기효능감, 통재소재가 고정마인드셋에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 자기효능감의 하위요인 중 자신감, 통제소재로 고정마인드셋의 약 21%를 설명하는 것으로 나타났다. 즉 보육교사의 자신감과 내적통재소재가 낮을수록 고정마인드셋이 증가하는 것으로 해석할 수 있다.
종합해 보면 그릿, 자기효능감, 통제소재가 보육교사의 마인드셋에 영향을 미치는 것으로 확인하였으며, 그릿, 자기효능감, 통제소재, 마인드셋은 보육교사의 성장마인드셋을 향상시킬 수 있는 중요한 요소로 작용할 수 있음을 시사하고 있다.
주요어 : 그릿, 자기효능감, 통제소재, 마인드셋
The objectives of this study are to concretely understand the effects of grit, self-efficacy, and locus of control on the mindset of childcare teachers working for daycare centers located in Seoul and Gyeonggi region, and also to examine the relations of grit, self-efficacy, locus of control, and mindset based on preceding researches. The research questions set up for the objectives of this study are as follows.
1. Are there significant differences in grit, self-efficacy, locus of control, and mindset in accordance with sociodemographic variables(age, academic background, position, class in charge, type of institute) of childcare teachers? 2. How are the relations of grit, self-efficacy, locus of control, and mindset of childcare teachers? 3. How are the effects of grit, self-efficacy, and locus of control on the mindset of childcare teachers?
Aiming to understand the effects of grit, self-efficacy, and locus of control on the mindset of childcare teachers, this study conducted a survey for four weeks targeting childcare teachers working for daycare centers in Seoul and Gyeonggi region. To achieve the objectives of this study, this study conducted a survey targeting childcare teachers in Seoul and Gyeonggi-do, and the researcher distributed total 326 questionnaires to them through direct visit to institutes or mail and e-mail. The questionnaires were distributed to total 326 childcare teachers after asking directors of daycare centers for cooperation, and total 300 questionnaires were used for data analysis. The collected data was analyzed by using the SPSS 21.0 Program. In order to examine the tendency of sociodemographic variables of research subjects, the frequency analysis was performed. This study also conducted the reliability coefficient and Pearson correlation analysis. In the concrete analysis method for the collected data, the frequency analysis was conducted to examine the sociodemographic variables of research subjects. This study calculated the Cronbach''s α to examine the internal consistency of each research tool, the One-way ANOVA to understand differences in grit, self-efficacy, locus of control, and mindset in accordance with the sociodemographic characteristics of childcare teachers, and then the Scheffe test as post-analysis. To analyze the effects between sociodemographic variables of research subjects, the multiple regression analysis was conducted.
The analysis results of this study could be summarized as follows. First, in the results of analyzing differences of grit in accordance with sociodemographic variables of childcare teachers, there were significant differences in accordance with age, academic background, position, and type of institute of childcare teachers. Concretely, the subjects in their 40s or up were high in the whole grit and every subfactor. The subjects with academic background of graduation from four-year-course university or up were high in the whole grit and continuous effort. In the position, the head teachers and assistant directors showed higher grit in whole than homeroom teachers. In the type of institute, the national/public daycare centers were high in the whole grit and continuous interest. Second, in the results of analyzing differences of self-efficacy in accordance with sociodemographic variables of childcare teachers, there were significant differences in accordance with age and class in charge of childcare teachers. Concretely, the subjects in their 40s or up showed high self-efficacy in whole, self-regulation, and task difficulty while the teachers of infants’ class had higher confidence than the teachers of young children’s class. Third, in accordance with childcare teachers’ class in charge, the teachers of infants’ class showed higher fixed mindset than the teachers of young children’s class. Fourth, in the results of analyzing correlations of grit, self-efficacy, locus of control, and mindset of childcare teachers, there were statistically significant-positive correlations of grit, self-efficacy, locus of control, and growth mindset. On the other hand, there were statistically significant-negative correlations of grit, self-efficacy, locus of control, and fixed mindset. In other words, when the grit, self-efficacy, and locus of control were higher, the growth mindset got higher and the fixed mindset got lower. Fifth, in the results of examining the effects of grit, self-efficacy, and locus of control on the growth mindset of childcare teachers, a subfactor of grit like continous interest, a subfactor of self-efficacy like self-regulation, and locus of control explained about 44% of growth mindset. In other words, when the continuous interest was lower, when the self-regulation was higher, and when the internal locus of control was higher, the growth mindset was increasing. Sixth, in the results of examining the effects of grit, self-efficacy, and locus of control on the fixed mindset of childcare teachers, a subfactor of self-efficacy like confidence, and locus of control explained about 21% of fixed mindset. In other words, when the confidence and internal locus of control of childcare teachers were lower, the fixed mindset was increasing.
In conclusion, the grit, self-efficacy, and locus of control had effects on the mindset of childcare teachers. And the results of this study imply that the grit, self-efficacy, locus of control, and mindset could work as important elements that could improve the growth mindset of childcare teachers.
Keywords: Grit, Self-Efficacy, Locus of Control, Mindset
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 73. 용어정의 8Ⅱ. 이론적 배경 101. 그릿 101) 그릿의 개념 102) 그릿의 선행연구 112. 자기효능감 141) 자기효능감의 개념 142) 자기효능감의 하위요인 173) 자기효능감의 선행연구 193. 통제소재 201) 통재소재의 개념 202) 통제소재의선행연구 224. 마인드셋 231) 마인드셋의 개념 및 특징 232) 마인드셋의 하위요인 273) 마인드셋의 선행연구 29Ⅲ. 연구방법 321. 연구대상 322. 연구도구 343. 연구절차 374. 자료분석 38Ⅳ. 연구결과 391. 보육교사의 사회인구학적 특성에 따른 그릿, 자기효능감, 통제소재,마인드 셋의 차이 392. 보육교사의 그릿, 자기효능감, 통제소재, 마인드셋 간의 상관관계 493. 보육교사의 그릿, 자기효능감, 통제소재가 마인드셋에 미치는 영향 52Ⅴ. 논의 및 결론 551. 논의 552. 결론 및 제언 62참고문헌 63영문초록 77부록 82