본 연구의 목적은 기독 청소년의 종교 성향이 스마트폰 과의존에 미치는 영향과 신앙성숙도와 기본심리 욕구의 매개효과를 확인하고, 기독교적 관점에서 성경적 상담 적용방안과 스마트폰 과의존 기독 청소년의 회복을 위한 성경적 모형을 도출하기 위함이다. 본 연구의 방법은 양적 연구 방법으로, 선행연구 분석결과를 토대로 구조방정식 모형을 설정하고 IBM SPSS 22.0 및 AMOS 22.0을 실행하였다. 그리고 매개효과의 적합성을 확인하기 위해 부트스트랩 분석을 하였다. 이를 위해 경기도와 인천 소재의 고등학교 학생 988명 중 기독 청소년의 종교성향이 스마트폰 과의존에 미치는 영향을 확인하고자 하는 연구목적을 충족시켜줄 기독 청소년 304명의 자료를 활용하였다. 기독 청소년의 종교 성향, 스마트폰 과의존, 신앙성숙도, 기본심리 욕구 간 구조적 모형의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 기독 청소년의 내재적 종교 성향과 신앙성숙도는 남자가 높게 나타났고, 기본심리 욕구의 관계성에서는 여자가 높은 것으로 확인되었다. 내재적 종교 성향과 신앙성숙도는 신앙 경력, 예배 횟수, 기도 횟수, 성경 읽기에 따른 차이가 유의미하게 나타났다. 스마트폰 과의존은 신앙 경력, 기도 횟수에 따라 유의미한 차이를 보였다. 스마트폰 과의존 위험 수준에 따른 차이를 확인한 결과 내재적 종교 성향과 신앙성숙도, 기본심리 욕구의 유능성은 일반군에서 유의미하게 높게 나타났다. 스마트폰 과의존은 고위험군에서 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 상관관계를 분석한 결과 스마트폰 과의존은 외재적 종교 성향과 정(+)적 상관을 보였으며, 내재적 종교 성향, 기본심리 욕구, 신앙성속도와 부(-)적 상관을 보였다. 신앙성숙도는 내재적 종교 성향과 정(+)적 상관을 보였다. 기본심리 욕구는 내재적 종교 성향과 정(+)적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 내재적 종교 성향은 스마트폰 과의존에 부(-)적 영향을, 기본심리 욕구, 신앙성숙도에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외재적 종교 성향은 스마트폰 과의존에 유의한 정(+)의 영향을, 신앙성숙도에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신앙성숙도는 스마트폰 과의존에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 내재적 종교 성향은 스마트폰 과의존에 간접적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치며, 내재적 종교 성향이 스마트폰 과의존에 미치는 영향에서 기본심리 욕구와 신앙성숙도는 매개 역할을 하는 것으로 확인되었다. 간접효과 유의성을 검증하기 위해 팬텀변수를 생성하여 부트스트랩 분석을 한 결과 내재적 종교 성향이 신앙성숙도를 매개하여 스마트폰 과의존에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이를 통해 내재적 종교 성향, 기본심리 욕구, 신앙성숙도, 스마트폰 과의존의 구조적 관계는 기독 청소년의 내재적 종교 성향이 스마트폰 과의존에 직접적으로 영향을 미치는 것을 확인하였다. 또한 내재적 종교 성향은 신앙성숙도라는 매개변인을 통해서 스마트폰 과의존에 간접적으로 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 다섯째, 이 연구결과를 토대로 내재적 종교 성향, 스마트폰 과의존, 신앙성숙도를 기독교 관점에서 해석했다. 그리고 기독 청소년의 스마트폰 과의존 성경적 회복 모형 제안과 함께, 영적 지도자와 기독 청소년을 돕는 성경적 상담 적용 방안을 제시했다. 영적 지도자를 위한 성경적 상담 적용점은 좋은 질문하기, 성경에 입각한 마음교육, 균형잡힌 훈육과 성경적 양육을 제안했다. 기독 청소년을 위한 성경적 상담 적용점은 내면을 들여다 보기, 경건, 절제, 무료함 견디기, 기독교 세계관에 기초한 스마트폰 선용과 같은 훈련을 제시했다. 여섯째, 본 연구 결과는 스마트폰 과의존을 예방 치유하기 위한 내재적 종교 성향 향상과 신앙의 성숙을 위해 교회가 관심을 가지고 다음 세대인 기독 청소년의 건강한 스마트폰 선용을 위한 대안을 마련하는 인식제고와 함께 부모 및 교회 교사의 디지털 문화 이해 및 신앙교육의 필요성을 시사한다. 또한 기독 청소년의 스마트폰 사용 지도를 하는데 있어 내재적 종교 성향과 신앙성숙도를 고려하여 기독교 상담에 접근해야 함을 시사한다. 끝으로 본 연구의 논의와 시사점 및 후속연구를 위한 방향을 제언하였다.
The purpose of this study was to examine the mediating effect of faith maturity and basic psychological needs in the relationship between Christian adolescents’ religious orientation and smartphone over-dependence. Based on previous literature, structural equational modeling and IBM SPSS 22.0 and AMOS 22.0 program were used for analysis. In addition, boot-strap analysis was conducted to examine the model fit. Among the sample of 988 high school students from Incheon and Gyeonggi province, 304 Christian adolescents’ data were used to examine the effect of religious orientation on smartphone over-dependence. The results of the structural model analysis of Christian adolescents’ religious orientation, smartphone over-dependence, faith maturity, and basic psychological needs are the following. Firstly, the level of intrinsic religious orientation and faith maturity were higher for Christian male adolescents, while the basic psychological need of relatedness was higher among female adolescents. The relationship between intrinsic religious orientation and faith maturity was significant concerning their duration of faith, number of times attending service, praying, and reading the Bible. The differences in the risk level of smartphone over-dependence reveal that intrinsic religious orientation, faith maturity, and the basic psychological need of competence are significantly high among the normal level group. Smartphone over-dependence was found to be highly significant in the high risk level group. Secondly, results from the correlational analysis showed a positive relationship between smartphone over-dependence and extrinsic religious orientation, and a negative relationship between smartphone over-dependence and intrinsic religious orientation, basic psychological needs, and faith maturity. The association between faith maturity and intrinsic religious orientation, basic psychological needs and intrinsic religious orientation were both positive. Thirdly, intrinsic religious orientation had a negative effect on smartphone over-dependence, while it showed a positive effect on basic psychological needs and faith maturity. On the other hand, extrinsic religious orientation had a positive effect on smartphone over-dependence and negative effect on faith maturity. Faith maturity showed to have a negative effect on smartphone over-dependence. Fourthly, results revealed that intrinsic religious orientation had a significant indirect negative effect on smartphone over-dependence and found a mediating effect of basic psychological needs and faith maturity among the association. To analyze the significance of the indirect effect, bootstrap analysis was conducted using phantom variable and results showed that intrinsic religious orientation mediates faith maturity on the effect of smartphone over-dependence. The structural relationship of intrinsic religious orientation, basic psychological needs, faith maturity, and smartphone over-dependence shows that intrinsic religious orientation of Christian adolescents has a direct effect on smartphone over-dependence. In addition, faith maturity mediated the relationship between the indirect effect of intrinsic religious orientation on smartphone over-dependence, Fifthly, the study interpreted the results of intrinsic religious orientation, smartphone over-dependence, and faith maturity from a biblical perspective. Furthermore, it suggests a biblical counseling application method that can be used to help Christian adolescents and Christian leaders and a biblical recovery model of smartphone over-dependence. Asking good questions and applying Bible based mind education, balanced discipline and biblical parenting methods are suggested as biblical counseling application methods for Christian leaders. Introspection, holiness, self-control, enduring boredom, making good use of smartphones based on Christian worldview are suggested as training methods for Christian adolescents. Sixthly, the findings of the result suggest that the church must be interested in preventing and treating smartphone over-dependence through intrinsic religious orientation and faith maturity. In addition, there also must be an awareness of a need for a healthy usage of smartphones among Christian adolescents and an understanding of the digital culture and education of faith to the parents, church, and Sunday school teachers. Furthermore, intrinsic religious orientation and faith maturity must be considered when educating Christian adolescents’ smartphone usage and approach with Christian counseling. In conclusion, the research suggests implication and direction for future research.
Keywords: Christian adolescents, religious orientation, faith maturity, basic psychological needs, smartphone over-dependence.