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Public spaces are accessible and open spaces for anyone. a physical space for carrying out functional and conscious community activities in everyday life. Public spaces are needed to improve the quality of urban environment and pursue public development. Even in the evaluation phase of public space design, it is important to find people''s intrinsic needs, provide discriminatory values and pursue better changes, and conti nue to pursue improved processes based on social values. However, policy thresholds often focus on physical environment aspects and quantitative growth. Design thinking is a human-centered creative thinking an d problem-solving method that redefines the perspective of people who look at problems and explores internal problems. The study was initiated on the hypothesis that this would allow a more human-driven asses sment of the direction in public policy. Based on improvements to existing public space evaluation methods, th e definition and process of design thinking are studied. Analyze each process item to draw a generalized item. Items defined by compiling details on the detailed characteristics of public design derived from domes tic and overseas case analysis were generalized This is used to develop as a converged indicator through conceptualization of items of design thinking and detailed items of assessment of public spaces. In this stud y, a total of six cases, including domestic and overseas cases. Efforts to revitalize public spaces should not be limited to only physical functions and effects, but also to emotional satisfaction based on users'' emotions and values. It consists of reinforcing items in the design thinking process and items in the existing public space evaluation system. First of all, it is possible to understand the administrative problems of public space design, as well as the small problems that have yet to be discovered. Second, it is possible to lay the foundation for a higher-dimensional evaluation system by taking into account emotional factors as well as rational values. Third, it contributes to the process of creating a culture of evaluation system based on the position of the consumer. Since this study was conducted with a case-based qualitative analysis, there is a need to proceed with a quantitative analysis. It is hoped that it will be used as a basis for creating an internal value of consume rs that will change more rapidly in the future. In the next study, the research will be continued to secure objectivity of the new public space evaluation system combining design thinking and will be specified so t hat it can be used in practice.
공공공간이란 누구에게나 접근 가능하며 개방되어있는 공간으로 일상생활에서 기능적이고 의식적인 공동체 행위를 수행할 수 있는 물리적 공간을 말한다. 이러한 공공공간은 질적 만족을 추구하려는 노력이 중요하며 양적으로 충족하려는 시 도에서 벗어날 필요가 있다. 즉 단순한 물리적 환경 개선이 아니라 교류와 정서적 안정이 포함된 사회적 가치를 포괄한 방향성을 가지는 것이 중요하다. 이러한 연구 필요성에 따라 공공공간디자인의 평가수립 단계에서도 사람의 본질적 욕구를 찾아 차별적인 가치를 제공하고 더 나은 변화를 추구하는 것이 본 논문에서 주목하는 가치이다. 이와 같은 관점에서 디자인씽킹은 문제를 바라보는 사람의 시각을 재정의하고 내면의 문제를 탐색하는 인간중심의 창의적 사고이자 문제해결 방법으 로서 본 논문의 주요 연구 방법에 해당한다. 이를 응용하면 공공정책에서의 방향성을 보다 수요자 중심으로 평가할 수 있다는 점이 본 연구의 출발점이자 연구 동기이다. 기존의 공공공간디자인 평가체계를 분석하고 디자인씽킹을 통해 사회적 가치의 지향성을 발전시킬 수 있는 새로운 평가체계 제안을 목적으로 한다. 먼저 제2장에서는 디자인씽킹 개념과 프로세스를 정의하고 사고체계의 분류 및 프로세스 항목을 도출하였다. 제3장에서는 공공공간디자인 개념을 국내와 해외의 평가체계 사례를 통해 분석하고 이를 토대로 공공공간디자인 평가체계 항목을 도출하였다. 제4장에서는 공공공간디자인 평가체계의 발전방안을 기반으로 평가체계를 제시하였다. 본 논문의 연구에 의하면 공공공간 활성화를 위한 노력은 물리적인 기능과 효과에만 국한되는 것이 아니라 이용자의 감성과 가치에 따른 정서적인 만족이 고려될 필요성이 있다. 디자인씽킹 프로세스에서 도출된 항목인 이해, 공감, 관찰, 정의, 발상, 개발, 프로토타입, 테스트와 기존 공공공간 평가체계에서 도출된 접근성, 사용성, 안전성, 지속가능성, 경관성, 지역정체성, 공공성, 심미성, 쾌적성, 사회적 교류, 시공성, 경제성을 상호 보강하는 형태로 구성하였다. 이를 통한 기대효과로 첫째, 공공공간의 물리적 문제 외에도 인간관계 중심의 미처 발견하지 못한 숨겨진 욕구까지 파악 가능하다. 둘째, 이성적 가치 외, 감정적 요소까지 고려하여 더 고차원적인 평가체계의 틀을 마련할 수 있다. 셋째, 수요자 입장에 기반한 평가체계의 문화를 만드는 과정에 기여한다. 이에 따라 본 연구의 내용 및 결과를 토대로 앞으로 더욱 빠르게 변화하는 수요자의 내적 가치를 강화할 수 있는 기초 틀로써 활용되기를 기대한다.
Contents
국 문 초 록 ⅰ 목 차 ⅲ 표 차 례 ⅴ 그 림 차 례 ⅵ 제 1 장 서론 1 1.1 연구의 배경과 목적 1 1.2 연구의 범위 및 방법 3 1.3 연구의 흐름도 5 제 2 장 디자인씽킹 개념과 프로세스 6 2.1 사고체계의 분류 6 2.2 디자인씽킹의 정의 9 2.2.1 아이데오(IDEO)의 3I 모델 13 2.2.2 하소-플래트너 연구소의 모델 14 2.2.3 디자인 카운슬의 4D 모델 16 2.2.4 스탠포드 대학교의 디스쿨 모델 17 2.3 디자인씽킹 프로세스 항목 도출 19 제 3 장 공공공간디자인 평가체계 분석 26 3.1 공공공간디자인 개념 26 3.2 국내 공공공간 평가체계 사례 30 3.2.1 디자인서울 가이드라인 30 3.2.2 경기도 공공디자인 사업 평가지표 33 3.2.3 문화적 관점의 공공디자인사업 진단지표 35 3.3 해외 공공공간 평가체계 사례 40 3.3.1 Spaceshaper 평가지표 40 3.3.2 DQI 디자인 평가지표 43 3.3.3 PPS의 The Place Diagram 장소 평가지표 49 3.4 공공공간디자인 평가체계 항목 도출 52 제 4 장 공공공간디자인 평가체계의 발전방안 54 4.1 평가체계의 발전방안 수립 단계 54 4.2 디자인씽킹 기반의 공공공간 발전방안 종합 62 4.3 소결 70 제 5 장 결론 71 참고문헌 73 ABSTRACT 77
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