본 연구는 무용동작치료가 워킹 맘 자녀의 긍정적 상호작용에 어떠한 영향이 미치는지 보고자 하였다. 이를 위해 주 1회 60분 총 23회기에 걸쳐 무용동작치료 프로그램을 참여자에게 적용하였다. 프로그램의 전체 단계는 4단계로 이루어져 있으며, 1단계는 연구자가 참여자의 초기 긴장을 완화하고 친밀감을 쌓아 관계를 맺으며, 안정되고 안아주는 환경의 제공을 통해 전능한 경험을 충분히 누릴 수 있도록 하여 신뢰를 형성하였고 여러 가지 방법으로 참여자가 스스로 자기를 인식하게 하였다. 2단계는 신체 감각과 리듬을 깨우고 감정의 방을 만들어 자신의 감정과 욕구를 알아가게 하고 자기를 표현하게 유도했다. 3단계는 동적 가족화를 통해 몸으로 표현함으로 엄마에 대한 양가감정을 자연스럽게 수용할 수 있도록 하였다. 또한 다양한 놀이와 에포트 요소들을 경험하여, 반응하고 상호작용을 할 수 있게 하였다. 4단계는 연구자가 가지고 있던 엄마의 역할을 연구 참여자의 엄마에게 전달하여 엄마와 참여자가 직접 마주하게 하며 창의적 움직임 놀이를 통해 엄마와 참여자가 긍정적 상호작용으로 나아가는 단계로 구성되었다. 연구의 결과를 확인하기 위해 아동·청소년 행동 평가척도(K-CBCL : 부모용), 모자상호작용척도(PCI) 등을 자료 수집의 도구로 사용하였다. 또한, 참여자의 움직임 관찰하고 변화의 의미를 점진적으로 파악하고자 동의를 받고 매회기 동영상 촬영을 하였다. 그중에서 초기, 중기(1회기~16회기)는 자녀와 연구자의 개별 세션으로 진행되었으며 후기 (17회기~23회기)는 자녀와 엄마의 상호작용을 위한 세션으로 진행되었다. 워킹 맘과 자녀의 긍정적 상호작용에 따른 움직임에 대한 질적 분석은 LMA의 요소를 기반으로 Samuels and Chaiklin의 동작관찰척도지(류분순, 2019)를 활용하여 비교분석하였다. 본 연구의 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 무용동작치료는 참여자의 긍정적 상호작용을 통한 문제행동의 변화에 영향을 주었다. 한국 아동·청소년 행동 평가척도를 통해 측정·검사한 결과, 불안/우 울은 T점수=58점에서 8점이 감소, 위축/우울은 T점수=63점에서 13점이 감소, 사회적 미성숙은 T점수=61점에서 11점 감소, 사고문제는 T점수=70점에서 20점 감소, 공격행동은 T점수=64에서 14점 감소, 정서문제는 T점수=65점에서 15점 감소, 반항 행동문제는 T점수=65점에서 14점 감소, 강박 증상은 T점수=64에서 14점 감소, 외상후 스트레스는 T점수=67점에서 16점 감소, 인지속도 부진은 T점수=60점에서 10점 감소하는 변화들을 보였으며, 적응척도는 T점수=43점에서 18점 향상, 사회성은 T점수=44점에서 21점 향상하여 문제행동의 영역들이 상당히 감소하고 긍정적인 상호작용 요소인 적응척도와 사회성은 향상된 것으로 확인되었다. 둘째, 무용동작치료는 워킹 맘과 자녀의 긍정적 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 모자 상호작용 척도를 통해 측정·검사한 결과, 훈육행동은 100점에서 16점 향상, 인지정도는 38점에서 3점 감소, 노력정도는 38점에서 4점 감소, 영향정도는 37점에서 10점 감소, 애정표현은 51점에서 4점 감소되었다. 이는 무용동작치료 프로그램을 진행하면서 훈육행동이 다소 더 민주적으로 변화하였으나 인지정도, 노력정도, 영향정도, 애정표현의 점수가 감소한 이유는 엄마가 내재된 자신을 인식하지 못 하였다가 프로그램의 진행 후 자녀와의 관계를 객관적으로 인식하게 되면서 자신의 양육형태를 더 현실적으로 받아들인 것으로 보인다. 이로써 무용동작치료가 워킹 맘과 자녀의 긍정적 상호작용에 영향이 있었음을 알 수 있었다. 셋째, 무용동작치료는 워킹 맘과 자녀의 긍정적 상호작용에 따른 자녀의 움직임 질적 변화에 영향을 주었다. 프로그램 진행 초기에는 참여자의 얼굴, 어깨, 목, 가슴, 팔 등 신체 전체에 긴장도가 높게 나타나고, 눈 마주침과 관계성에서 보이는 상호작용이 전혀 되지 않았다. 또한, 수동적이고 좁은 제스처의 사용과 불안정함이 표출되었으며, 움직임 과정을 통해 내적 의도와 의지가 잘 관찰되지 않았을 뿐만 아니라, 개인 공간을 좁게 유지하며 경직된 모습을 나타냈다. 그러나 중기에는 연구자의 눈을 보며 반응하기 시작했고 자신이 표현하고자 하는 말을 연결하여 연구자가 하는 말에 연계하는 긍정적인 상호작용의 모습을 확인할 수 있었다. 나아가 연구자의 다양한 움직임을 반영하고 수용하는 모습을 보이며 관계를 형성하는 목표 지향적인 움직임을 보였다. 후기 전반기에 엄마와 처음 만났을 때는 엄마와의 관계 형성이 원활치 않았으나 후기 후반부로 가면서 연구자의 역할을 엄마에게 점점 넘어가게 연결해주었고, 그러면서 엄마와의 눈 마주침도 자연스러워졌으며, 고도의 신체 긴장도가 축소되면서 활동을 능동적으로 참여하였다. 또한 몸의 중심에 힘이 생겨 연구자 혹은 엄마에게 기대어 의탁하며 지탱하는 힘이 관찰되었고, 이전보다 안정적인 움직임과 그라운딩을 보였다. 다양한 신체 부분을 사용하며 몸과 마음이 연결되고 감정과 그것을 표현하는 움직임이 조화로워졌다. 점차 자신의 움직임을 자발적으로 확장하며 연속 움직임의 유연성으로 보아 심리적 긴장이 이완되어 자기표현을 연구자와 엄마에게 자유롭고 편안하게 표현하는 긍정적인 상호작용을 관찰할 수 있었으며 틱장애 증상도 완전히 소멸되었다. 이로써 향상된 상호관계성을 확인할 수 있었다. 결론적으로 무용동작치료가 워킹 맘 자녀의 긍정적 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기존 선행 연구를 보면 무용동작치료 프로그램을 장애아동 모와 관련하거나 정서적 문제아동의 모-자의 상호작용에 주로 적용되었음을 볼 수 있다. 본 연구는 현시대에 발생하는 맞벌이 가정의 증가에 초점을 맞춰 워킹 맘 자녀의 긍정적 상호작용에 무용동작치료를 확대 적용하여, 자녀의 문제행동 감소 와 치료 과정에서의 움직임을 상세하게 관찰·분석하므로 워킹 맘과 자녀의 상호작용의 질적 변화를 볼 수 있었다. 본 연구를 통해 불안정할 수밖에 없는 맞벌이 가정 안에서 워킹 맘 자녀의 심리적 안정감과 건강한 상호작용을 할 수 있는 이해와 이후 다양한 무용동작치료 프로그램이 개발되고, 워킹 맘 자녀의 긍정적 상호작용에 대한 효율적인 프로그램 개발 등도 지속해서 연구되기를 기대한다.
The study wanted to see how dance movement therapy alters the positive reciprocal action of the children of working moms. To this end, a dance movement therapy was applied to a participant for a total of 23 times a week for 60 minutes. The entire facet of the program consisted of four stages, one of which were of building trust by allowing the researcher to fully enjoy the supreme experience through relieving initial tensions , building intimacy, building relationships, and providing a stable, embracing environment, and enabling the participant to perform abundant self-awareness in a number of ways. Phase 2 awakened physical senses and rhythms, creates a room of emotions, encourages them to know their feelings and desires, and to express themselves. Phase 3 was expressed through the body with kinetic family draw, so that the child could naturally embrace the ambivalent feelings towards the mother. They also experienced various play and effort elements, allowing them to react and interact. Phase 4 consists of delivering the role of the mother of the researcher to the mother of the research participant, where the mother and the participant were to face each other, and the participant moved toward positive synergy interaction with the application of creative movement play. To confirm the results of the study, the Korean child behavior checklist(K-CBCL for parents) and the Parent-Child Interaction scale (PCI) were used as a tool for collecting data. In addition, to observe the movement of participant and grasp the meaning of the change gradually, the video was filmed every time with consent. Among them, the early and mid-terms (1-16) were conducted as separate sessions with child and researcher, and later (17-23) sessions for interaction between the child and maternal parent. A qualitative analysis of movements based on the positive interaction of the working mom and the child was compared using Samuels and Chaiklin''s action observation training scale (Ryu Boon Soon, 2019) based on the elements of the LMA. To summarize the by-products of the analysis of this study, it is as follows.
First, dance movement therapy influenced the change in behavior through positive interaction of the participant. Measured and examined on Korean child behavior checklist(K-CBCL) anxiety/depression decreased from T score= 58 to 8 points. Responsive withering/Depression is reduced from T score= 63 to 13 points; Social immaturity reduced T score= 61 to 11 points, Cognitive issues decreased from T score = 70 points by 20 points, Aggressive behavior decreased from T score = 64 by 14 points, Emotional issues were reduced from T score = 65 to 15 points, Rebellious behavior problem decreased T score from 65 to 14 points, obsessive/compulsive traits decreased T score from 64 to 14 points, post-traumatic stress reduced from T score = 67 to 16 points; cognitive slowness decreases reduction of T score = 60 to 10 points. The adaptation scale has improved from T score=43 to 18 points, and sociability to 21 points from T score=44 points, significantly decreased areas of problem behavior and improved adaptation scale and sociability as positive interaction factors. Second, dance movement therapy has been shown to affect the positive interaction of the working mom and the child. Measured and inspected on the Parent-Child Interaction scale, discipline behavior improved from 100 to 16 points, perception degree decreased from 38 to 3 points, effort degree decreased from 38 to 4 points, influence degree decreased from 37 to 10 points, and affection degree from 51 to 4 points. This has changed discipline behavior somewhat democratically while undergoing the dance movement therapy, but the score of recognition, effort, influence, and affection decreased ergo the reasons for the latter are based on the fact that mothers did not recognize the inherent self and after the program started, accepted her own parenting style more realistically as an objective perception of the relationship with the child. This showed that dance movement therapy had an impact on the positive interaction of the working mom and the child. Third, dance movement therapy influenced the qualitative change of the child''s movement due to the positive interaction of the working mom and the child. At first when the program commenced, the participant''s face, shoulders, neck, chest, arms etc, displayed a certain level of tension and no interactions were detected between the elements of eye contact and relationship. Additionally, instability of passive and narrow gestures was detected, whereas internal intention and volition through the movement process were poorly observed ergo keeping personal space narrow with rigid attitude. By midterm however, the child began to react with the eyes of the researcher, and she could connect the words they wanted to express and see the positive interactions associated with the researcher''s words. Furthermore, researcher showed goal-oriented movements that form relationships, reflecting and embracing the various movements of researcher. At first when met with the mother in the late first half, the relationship can''t be labeled as smooth, but as the whole process progressed to the latter half of the latter, the role of the researcher was projected gradually onto the mother, producing more natural eye contact with the mother, actively participating in activities when the high physical tension decreased. In addition, force was observed in the center of the body, relying on the researcher or mom, and supporting force was observed, and movement and grounding was more stable than ever before. Using the different parts of the body, the body and mind were connected, emotions and movements displayed were harmonized. Gradually expanding movements spontaneously and the flexibility of continuous movements eased the psychological tension, allowing us to observe positive interactions that conveyed self-expression freely and comfortably with researchers and moms, and the symptoms of tick-disorder was completely eliminated. This allowed us to identify improved interrelationships.
As a result, dance movement therapy has shown that it affects the positive interaction of the working mom and the child. Existing predecessors show that the dance movement therapy has been applied primarily to the interaction of the mother-child in relation to the disabled child''s parent or emotional problems. This study focuses on the increasing number of a double-income family occurring in the present age, and expands and applies dance movement therapy to positive interactions of working mom and the child, by extending and analyzing the behavior of the child in detail, reducing the problematic behavior of the child and the movement itself in the treatment process, allowing us to see the changes in the quality of the interaction of the working mom and the child. Through this research, the understanding of the child''s psychological stability and healthy interaction of the child of the working mom in the family is expected to develop various dance movement therapies, and the development of efficient programs for the positive interaction of the working mom child is expected to continue to be further developed.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 53. 용어정의 54. 연구의 제한점 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 워킹 맘의 개념과 가정의 변화 72. 모자 상호작용의 개념과 특성 83. 대상관계이론과 무용동작치료 101) 대상관계이론 102) 도날드 위니컷(Donald Winnicott) 103) 마가렛 말러(Margaret Mahler) 164) 대상관계 무용동작치료 18Ⅲ. 연구 방법 211. 연구대상 212. 연구 절차 233. 연구도구 231) 한국 아동·청소년 행동평가척도(K-CBCL) 232) 모-자 상호작용척도(PCI) 243) 동작관찰분석 254. 무용동작치료 프로그램 261) 무용동작치료 프로그램의 구성 262) 무용동작치료 프로그램 진행 28Ⅳ. 연구 결과 301. 무용동작치료가 워킹 맘 자녀의 문제행동 변화에 미치는 효과 302. 무용동작치료가 워킹 맘과 자녀의 긍정적 상호작용에 미치는 효과 363. 무용동작치료가 워킹 맘과 자녀의 긍정적 상호작용에 따른 움직임 질적 변화 38Ⅴ. 논의 45Ⅵ. 결론 및 제언 49참고문헌 51부 록 60Abstract 82