양육은 시대에 따라 변화하는 특성을 가진다. 현대 사회에서는 핵가족화로 인해 예전에 자연스럽게 접할 수 있었던 양육법의 의미가 흐려졌으며, 임신과 출산 및 양육에 이르기까지 일차적인 책임을 어머니가 담당하게 되면서 양육 수행 시에 나타나는 어려움이 표면화되고 있다. 특히 양육 수행 시에 양육역량, 양육환경, 양육스트레스가 중요한 것으로 나타난바 이와 관련하여 영아기 자녀를 둔 어머니에 대한 양육지지가 요구되고 있다. 양육지지 집단 프로그램에서 전문가는 어머니와 자녀를 만날 수 있는 특별한 위치에 있기 때문에 어머니의 필요와 요구를 탐색할 수 있을 뿐만 아니라 강점을 인지하여 도움을 제공할 수 있고, 동료 어머니는 양육에 대한 경험 공유, 이해, 확인 등을 포함한 정서적 지지를 제공하는데 도움을 준다. 즉 전문가 지지와 동료 지지를 활용한 사회적 지지의 집단 프로그램은 사회적 지지의 기능을 통하여 양육역량과 양육환경이 향상되고, 양육스트레스가 감소될 수 있다. 따라서 본 연구의 목적은 영아기 자녀를 둔 어머니를 위한 오가실(2006)의 사회적 지지 개입 모델에 근거하여 양육지지 집단 프로그램을 개발하고 적용하여 양육역량, 양육환경, 양육스트레스의 변화를 평가하기 위함이다. 본 연구 설계는 유사 실험 연구로 비동등성 대조군 전후 실험 설계이다. 연구 대상자는 서울시에서 출산한 어머니로서 출산한 지 8∼12주의 초기 영아기 자녀를 둔 어머니로서 총 23명(실험군 11명, 대조군 12명)이 분석 대상자로 선정되었다. 연구 기간은 2019년 8월 16일부터 2020년 2월 4일까지였다. 전문가 지지와 동료 지지를 활용한 양육지지 집단 프로그램은 1회에 120분 씩 총 7회기로 구성하였고, 이를 통해 어머니의 양육역량, 양육환경, 양육스트레스를 평가하였다. 자료 분석은 SPSS Statistics 20.0 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, 평균과 표준편차, X2 test, Mann-Whitney U test, Wilcoxon rank sum test, Repeated measure ANOVA로 분석하였다.
1. 개발된 양육지지 집단 프로그램은 다음과 같다. 개발된 본 연구의 프로그램은 오가실(2006)의 사회적 지지 개입 모델을 근거로 구조 측면에서 전문가 지지와 동료 지지를 활용하였고, 기능 측면에서는 정보적, 정서적, 도구적, 평가적 지지를 활용하여 적용하였다. 프로그램의 수행 전략은 Moreno (1953)의 행위기법(Action Method)을 활용하였으며, 프로그램 주제는 유대감 형성, 신체발달(발달놀이, 이유식 준비 및 구강 건강관리, 안전한 양육환경 조성), 정서발달(모아 상호작용), 어머니의 건강관리(신체적 회복 및 새로운 삶의 적응)이었다. 프로그램은 1회에 120분씩 총 7회기로 구성되었으며, 워밍업, 행위, 마무리 단계로 중재를 적용한 사회적 지지 프로그램이었다.
2. 영아기 자녀를 둔 어머니를 위한 양육지지 집단 프로그램의 평가 결과는 다음과 같다.
1) 가설 1. 양육지지 집단 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 양육역량 점수가 더 증가할 것이다.
부가설 1-1. “사전조사 대비 사후조사에서 실험군은 대조군보다 양육역량 점수가 더 증가할 것이다.”를 검증한 결과, 실험군은 대조군보다 양육역량 점수가 통계적으로 유의미한 증가를 보여서 부가설 1-1은 지지되었다(Z=-2.72, p=.029).
부가설 1-2. “사전조사 대비 사후조사와 추후조사에서 실험군은 대조군보다 양육역량 점수가 더 증가할 것이다.”를 검증한 결과, 집단과 시간과의 교호작용이 유의미하지 않음을 보여서 부가설 1-2는 기각되었다(F=0.56, p=.539).
2) 가설 2. 양육지지 집단 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 양육환경 점수가 더 증가할 것이다.
부가설 2-1. “사전조사 대비 사후조사에서 실험군은 대조군보다 양육환경 점수가 더 증가할 것이다.”를 검증한 결과, 실험군은 대조군보다 양육환경 점수가 통계적으로 유의미한 증가를 보여서 부가설 2-1은 지지되었다(Z=-2.94, p=.003).
부가설 2-2. “사전조사 대비 사후조사와 추후조사에서 실험군은 대조군보다 양육환경 점수가 더 증가할 것이다.”를 검증한 결과, 집단과 시간과의 교호작용이 유의미함을 보여서 부가설 2-2는 지지되었다(F=13.46, p=.001).
3) 가설 3. 양육지지 집단 프로그램에 참여한 실험군은 참여하지 않은 대조군보다 양육스트레스 점수가 더 감소할 것이다.
부가설 3-1. “사전조사 대비 사후조사에서 실험군은 대조군보다 양육스트레스 점수가 더 감소할 것이다.”를 검증한 결과, 실험군은 대조군보다 양육스트레스 점수가 통계적으로 유의미한 감소를 보여서 부가설 3-1은 지지되었다(Z=-2.56, p=.011).
부가설 3-2. “사전조사 대비 사후조사와 추후조사에서 실험군은 대조군보다 양육스트레스 점수가 더 감소할 것이다.”를 검증한 결과, 집단과 시간과의 교호작용이 유의미하지 않음을 보여서 부가설 3-2는 기각되었다(F=0.02, p=.927).
결론적으로 본 연구자가 개발한 양육지지 집단 프로그램은 중재 직후 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육역량과 양육환경은 증진되었고 양육스트레스는 감소되는 것으로 나타났으며, 양육환경의 경우 추후조사 시점까지 지속 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 이를 지역사회 내의 보편적인 상황에서 영아 자녀를 양육하고 있는 어머니를 위한 사회적 지지 중재 전략으로 사용할 것을 제안한다.
Parenting has characteristics to be changed along with the times. In modern society, the meaning of the traditional parenting that was naturally inherited generation to generation has been diluted due to the prevalence of nuclear families. As the primary responsibility for pregnancy, childbirth and parenting lies in the mother, mothers have difficulties in parenting. Particularly, parenting competency, parenting environment, and parenting stress have been shown to be important when parenting. In this regard, parenting support for mothers with infants is required. In the parenting support group program, the expert is in a special place to meet mothers and infants that can not only exploring the needs, but also recognizing strengths. The peer can help to provide emotional support including understanding and confirmation of parenting. In other words, the social support group program using expert support and peer support can improve the parenting competency, parenting environment, and reduce the parenting stress through the function of social support. Therefore, the purpose of this study is to evaluate the changes in parenting competency, parenting environment, and parenting stress by developing and applying parenting support group program based on the social support intervention model(Oh, 2006) of for mothers with infants. This study design was a quasi-experimental study. It used an nonequivalent control group pre-test, post-test, and follow-up test. The subjects were mothers who gave a birth to their babies in Seoul, and had infants 8∼12 weeks old. 23 mothers were selected for analysis(11 in the experimental group and 12 in the control group). The study period ranged from August 16, 2019 to February 4, 2020. The parenting support group program using expert support and peer support was composed of a total of 7 sessions with 120 minutes per session, through which parenting competency, parenting environment, parenting stress of mothers were evaluated. Data analysis was conducted using SPSS Statistics 20.0 program, X2-test, Mann-Whitney U test, Wilcoxon rank sum test, Repeated measure ANOVA.
1. The developed parenting support group program is as follow. The developed program of this study utilized expert support and peer support based on the social support intervention model (Oh, 2006) in structural aspects and informational, emotional, instrumental, and appraisal support in functional aspects. For the program’s execution strategy ‘Action Method(Moreno, 1953)’ was utilized, and the themes of the program were bond building, body development(development play, weaning food preparation and oral health care, and safe parenting environment preparation), and emotion development(mother-child interaction), mother’s health care(physical recovery and adaptation of a new life). The program consisted of 7 sessions. A sessions lasted 120 minutes. It was a social support program consisting of warm-up phase, action phase, and sharing phase.
2. The evaluation results of the parenting support group program for mothers with infants are as follows.
1) Hypothesis 1. The experimental group members participating in the parenting support group program will have a higher parenting competency score than the control group members not participating in the program.
Sub-hypothesis 1-1. In the verification of sub-hypothesis 1-1 “Experimental group will show higher increase in parenting competency score than the control group in the post-test comparing to the pre-test,” by comparing between pre-test and post-test results, experimental group showed significantly higher parenting competency increase than comparison group. Thus the sub-hypothesis 1-1 is accepted(Z=-2.72, p=.029).
Sub-hypothesis 1-2. In the verification of sub-hypothesis 1-2 “In the post-test and follow-up test compared to pre-test, experimental group will show higher increase in parenting competency score than control group,” the interaction between group and time was found not to be significant. Therefore, sub-hypothesis 1-2 is rejected(F=0.56, p=.539).
2) Hypothesis 2. The experimental group members participating in the parenting support group program will increase the parenting environment score than the control group members not participating in the program.
Sub-hypothesis 2-1. In the verification of sub-hypothesis 2-1 “Experimental group will show higher increase in parenting environment score than the control group in the post-test comparing to the pre-test,” by comparing between pre-test and post-test results, experimental group showed significantly higher parenting environment score increase than comparison group. Therefore, the sub-hypothesis 2-1 is accepted(Z=-2.94, p=.003).
Sub-hypothesis 2-2. In the verification of sub-hypothesis 2-2 “In the post-test and follow-up test compared to pre-test, experimental group will show higher increase in parenting environment score than control group,” the interaction between group and time was found to be significant. Therefore, sub-hypothesis 2-2 is accepted(F=13.46, p=.001).
3) Hypothesis 3. The experimental group members participating in the parenting support group program will have a lower parenting stress score than the control group not participating.
Sub-hypothesis 3-1. In the verification of sub-hypothesis 3-1 “Experimental group will show higher decrease in parenting stress score than the control group in the post-test comparing to the pre-test,” experimental group showed significantly higher decrease in parenting stress score than comparison group. Therefore, the sub-hypothesis 3-1 is accepted(Z=-2.56, p=.011).
Sub-hypothesis 3-2. In the verification of sub-hypothesis 3-2 “In the post-test and follow-up test compared to pre-test, experimental group will show higher decrease in parenting stress score than the control group,” the interaction between group and time was found not to be significant. Therefore, sub-hypothesis 3-2 is rejected(F=0.02, p=.927).
In conclusion, the parenting support group program developed by this researcher showed that the parenting competency and parenting environment of mothers with infants were improved and the parenting stress was reduced immediately after the intervention. In the case of parenting environment, it was found to have a lasting effect until the point of further investigation. Therefore, it is proposed to use this program as a social support intervention strategy for mothers raising infants in a universal context in the community.
국문요약 ⅵⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 33. 용어 정의 4Ⅱ. 문헌고찰 61. 영아기 자녀의 양육 61) 영아기 자녀 양육의 중요성 62) 양육역량, 양육환경, 양육스트레스 72. 영아기 자녀의 양육지지 141) 사회적 지지의 개념과 중재 152) 양육지지 집단 프로그램 특성과 효과 22Ⅲ. 연구의 개념적 기틀 및 가설 241. 연구의 개념적 기틀 242. 연구의 가설 26Ⅳ. 연구방법 271. 양육지지 집단 프로그램 개발 272. 양육지지 집단 프로그램 평가 29Ⅴ. 연구결과 361. 양육지지 집단 프로그램 개발 362. 양육지지 집단 프로그램 평가 54Ⅵ. 논의 74Ⅶ. 결론 및 제언 88참고문헌 89부 록 105Abstract 126