이 연구에서는 어린이집에서 근무하고 있는 보육교사의 행복감에 대해 연구하였다. 어린이집에서 근무하고 있는 보육교사의 인구사회학적 특성에 따라 행복감을 느끼는 정도가 어떠하며, 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지가 보육교사의 행복감에 미치는 영향이 어떠한가를 규명하였다. 전국단위 국공립어린이집, 사회복지법인어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집, 직장어린이집, 법인·단체 등 어린이집에 근무하는 보육교사 952명에게 보육교사의 직무스트레스 척도, 보육교사의 대인관계능력 척도, 보육교사의 사회적지지 척도, 보육교사의 행복감 척도, 네 가지 척도로 설문조사하였다. 인구사회학적 특성에 따라 행복감에 차이가 있는가를 알아보기 위해서는 t-test와 one-way ANOVA(일원변량분석)을, 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지와 행복감의 관계를 알아보기 위해서는 단순상관계수 산출을, 직무스트레스, 대인관계 능력, 사회적지지가 행복감에 미치는 영향을 알아보기 위해서는 다중회귀분석을 실시하였다. 분석과정을 통해 나타난 연구결과와 논의결과를 종합하여 이 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 특성에 따라 느끼는 행복감은 차이가 있다. 성별에 따라서는 남자 보육교사가 여자 보육교사보다 행복감을 더 높게 느끼고 있다. 연령에 따라서는 20세∼25세의 비교적 젊은 보육교사들이 느끼는 행복감이 크다. 결혼여부에 따라서는 미혼인 보육교사가 기혼인 보육교사보다 행복감을 더 높게 느끼고 있다. 학력별로는 대졸 학력을 보유한 보육교사가 전문대졸, 대학원 이상의 학력을 보유한 보육교사보다 행복감을 더 높게 느끼고 있다. 경력에 따라서는 연령과 마찬가지로 2∼6년 미만의 경력을 보유한 초임보육교사들이 행복감을 더 높게 느끼고 있다. 보육기관의 설립형태에 따른 가정어린이집, 민간어린이집, 사회복지어린이집, 국ㆍ공립어린이집, 직장어린이집, 법인ㆍ단체 등 어린이집에서 근무하는 보육교사들 모두가 느끼는 행복감은 차이가 없다. 월 평균 수입이 많은 보육교사들이 행복감을 더 높게 느끼고 있다. 둘째, 보육교사의 행복감과 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지 간에는 상관관계가 있다. 직무스트레스가 작을수록, 대인관계능력이 좋을수록, 사회적지지가 높을수록 행복감을 더 크게 느낄 수 있다. 셋째, 보육교사의 직무스트레스와 사회적지지는 행복감에 영향을 미치는 요인이다. 보육교사의 행복감에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 사회적지지이며, 다음으로는 직무스트레스의 순으로 영향을 미치고 있다. 그러나 대인관계능력은 행복감에 영향을 미치는 정도가 상대적으로 낮다. 보육교사의 행복감의 하위요인인 내적행복과 외적행복에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 사회적지지이다. 다음으로는 대인관계능력, 직무스트레스의 순으로 영향을 미치고 있다. 보육교사의 행복감의 하위요인인 자기조절행복에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 사회적지지이다. 다음으로는 직무스트레스, 대인관계능력의 순으로 영향을 미치고 있다.
This study was conducted to investigate the happiness of childcare teachers working at daycare centers. The study examined the degree of happiness according to the sociodemographic characteristics of childcare teachers working in daycare centers, and the effects of job stress, interpersonal ability, and social support on the happiness of childcare teachers. The survey was conducted on 952 childcare teachers working in national and public daycare centers, social welfare law daycare centers, private daycare centers, home daycare centers, workplace daycare centers, corporations and organizations, and the following scales: the job stress scale of childcare teachers, the interpersonal relationship ability scale of childcare teachers, the social support scale of childcare teachers, the happiness scale of childcare teachers, and four scales. To find out whether there is a difference in happiness according to demographic characteristics, t-test and one-way ANOVA were used. To find out the relationship between job stress, interpersonal ability, social support and happiness, simple correlation coefficient(r) was calculated, and to find out the effect of job stress, interpersonal ability, and social support on happiness, a multiple regression analysis was conducted. The results of the analysis and the results of the discussion were summarized as follows. First, there is a difference in happiness felt by the characteristics of childcare teachers. According to gender, male childcare teachers feel happiness higher than female childcare teachers. According to age, young childcare teachers between 20 and 25 feel a great sense of happiness, and according to whether they are married, unmarried childcare teachers feel a higher sense of happiness than married childcare teachers. By academic background, childcare teachers with college graduates feel happier than childcare teachers with professional college graduates and graduate school or higher. As for career, beginning-care teachers with less than two to six years of experience, like their age, feel more happy. There is no difference in the happiness of all childcare teachers working in daycare centers such as home daycare centers, private daycare centers, social welfare daycare centers, national and public daycare centers, workplace daycare centers, corporations and organizations. Childcare teachers with a high monthly average income feel happier. Second, there is a correlation between happiness, job stress, interpersonal ability, and social support of childcare teachers. The less job stress, the better interpersonal skills, and the higher social support, the greater the happiness. Third, job stress and social support of childcare teachers are factors that affect happiness. The most influential factor on the happiness of childcare teachers is social support, followed by job stress. However, the level of interpersonal competence has relatively low influence on happiness, and social support is the most influential factor on internal happiness and external happiness, which are sub-factors of happiness of childcare teachers. Next, it has an effect on interpersonal ability and job stress in order. Social support is the most influential factor on self-regulated happiness, which is a sub-factor of happiness of childcare teachers. Next, job stress and interpersonal ability are in the order.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 보육교사의 행복감 8가. 행복감의 개념 8나. 보육교사 행복감의 중요성 9다. 보육교사의 행복감 관련변인 112. 보육교사의 직무스트레스 13가. 직무스트레스의 개념 13나. 보육교사 직무스트레스의 중요성 15다. 보육교사의 직무스트레스 관련변인 163. 보육교사의 대인관계능력 18가. 대인관계능력의 개념 18나. 보육교사 대인관계능력의 중요성 19다. 보육교사의 대인관계능력 관련변인 194. 보육교사의 사회적지지 20가. 사회적지지의 개념 20나. 보육교사 사회적지지의 중요성 22다. 보육교사의 사회적지지 관련변인 23Ⅲ. 연구 방법 261. 연구 모형 262. 연구 대상 273. 측정 도구 304. 연구 절차 365. 자료 분석 37Ⅳ. 연구 결과 381. 보육교사의 행복감, 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지의 일반적인 경향 382. 보육교사의 일반적인 특성에 따른 행복감의 차이 403. 보육교사의 행복감, 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지 간의 상관관계 564. 보육교사의 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지가 행복감에 미치는 영향 60가. 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지가 행복감 전체에 미치는 영향 61나. 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지가 행복감의 하위요인인 내적행복에 미치는 영향 62다. 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지가 행복감의 하위요인인 외적행복에 미치는 영향 64라. 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지가 행복감의 하위요인인 자기조절행복에 미치는 영향 66Ⅴ. 논의 및 결론 681. 논 의 682. 결 론 74참고문헌 77부 록 92국문초록 103