현재 통합학급에 있는 장애학생들은 국어, 영어, 수학 등의 주지 교과 수업보다 미술, 음악, 체육과 같은 예체능 교과 수업에서 통합교육을 받는 경우가 많다. 특히 미술 교과의 경우, 평가의 융통성을 발휘할 수 있는 과목일 뿐만 아니라 비장애학생과의 학습 능력 차가 다른 교과에 비해 두드러지지 않기 때문에 비교적 통합교육이 잘 이루어지고 있다. 그러나 미술 교과가 상대적으로 통합교육이 용이한 교과라는 것이 통합교육 환경에서 미술 수업이 성공적으로 이루어지고 있음을 의미하는 것은 아니다. 성공적인 통합교육을 위해서는 장애학생을 비롯한 어떤 학생도 소외됨 없이, 모든 학생의 학습권이 존중되어야 한다. 이를 위해서는 비장애학생뿐만 아니라 장애학생의 모든 교육적 요구를 충족시켜 줄 수 있는 통합교육의 의미와 방향, 교수-학습 방법 등의 이론적 기반이 필요하다. 이러한 맥락에서 최근 대두된 것이 보편적 학습설계이다. 보편적 학습설계는 학습설계 초기부터 다양한 학습자를 고려하며, 교사들이 수업에서 실제 적용할 수 있는 다양하고 구체적인 전략을 제시한다. 그러므로 실제 수업에서 의미 있는 보편적 학습설계를 적용하기 위해서는 교사의 역할이 매우 중요하다. 따라서 실제로 교사가 보편적 학습설계에 대해 얼마나 중요하게 생각하는지, 또는 어떻게 실행하고 있는지를 분석함으로써 수업에서의 보편적 학습설계의 성공적인 적용 여부를 예측할 수 있다. 이 연구는 중학교 미술 교사의 보편적 학습설계에 대한 중요도와 실행도 인식을 분석하고, 이에 근거하여 미술 교과에서 보편적 학습설계를 구현하기 위한 지원 및 후속 연구의 방향성을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 부산광역시 특수학급 설치 중학교에 재직 중인 미술 교사 115명에게 설문지를 배부하였고, 최종적으로 장애학생 지도 경험이 있는 미술 교사 75명이 응답한 설문지 75부를 분석하였다. 이러한 과정을 통하여 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 미술 교사의 배경 변인에 따른 보편적 학습설계 중요도 인식은 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 둘째, 중학교 미술 교사의 배경 변인에 따른 보편적 학습설계 실행도 인식 또한 통계적으로 유의한 차이를 보이지는 않았다. 셋째, 보편적 학습설계 실행도는 보편적 학습설계 중요도보다 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 또한, 보편적 학습설계의 중요도와 실행도 인식은 정적인 상관관계를 보였다. 이는 미술 수업에서의 보편적 학습설계 적용 필요성을 높게 인식하는 교사일수록 보편적 학습설계를 실천하는 수준이 높을 개연성을 드러내는 것이다. 이상의 연구 결과를 토대로 향후 통합교육 환경 미술 수업에서 보편적 학습설계를 구현하기 위해 현직교사를 위한 보편적 학습설계 연수 기회 확대, 교사양성과정에서 보편적 학습설계에 대한 교육 기회 제공, 그리고 보편적 학습설계가 반영된 교육과정 및 교과 자료들을 개발하고 보급할 수 있는 지원 및 후속 연구가 필요하다는 점을 제언하였다.
Students with disabilities who are currently in the integrated class often receive integrated education in arts subjects, such as art, music, and physical education, rather than the main subjects such as Korean, English, and mathematics. In particular, in the case of the art subject, not only is it a subject that can demonstrate the flexibility of evaluation, but also the difference in learning ability with non-disabled students is less pronounced than that of other subjects. However, the fact that art curriculum is relatively easy to integrate education does not mean that art classes are being successfully conducted in an integrated education environment. For successful inclusive education, the learning right of all students must be respected, without any students, including students with disabilities, isolated. For this, a theoretical foundation such as the meaning and direction of integrated education and teaching-learning methods that can satisfy all educational needs of students with disabilities as well as non-disabled students is required. In this context, what has recently emerged is universal design for learning(UDL). UDL considers various learners from the beginning of the learning design, and suggests various specific strategies that teachers can apply in practice. Therefore, the role of a teacher is very important to apply a meaningful UDL in practical classes. Therefore, by analyzing how important the teacher thinks about UDL, or how he is actually practicing it, it is possible to predict whether UDL will be successfully applied in class. The purpose of this study is to analyze the importance and practicality perception of UDL of middle school art teachers, and to present the direction of support and follow-up research to implement UDL in art subjects based on this. To this end, a questionnaire was distributed to 115 art teachers who were in the middle school of special classes in Busan. The research results derived through this process are as follows. First, there was no statistically significant difference in recognition of the importance of UDL according to background variables of middle school art teachers. Second, there was no statistically significant difference in recognition of UDL practice according to background variables of middle school art teachers. Third, the performance of UDL was relatively lower than the importance of UDL. In addition, the recognition of importance and performance of UDL showed a positive correlation. This shows that the higher the teacher who recognizes the need to apply UDL in art class, the higher the level of practicing UDL. Based on the results of the above research, in order to realize UDL in the future integrated education environment art class, expand opportunities for general learning design training for current teachers, provide educational opportunities for UDL in the teacher training course, and provide education that reflects UDL It was suggested that support and follow-up studies were needed to develop and disseminate course and curriculum materials.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 33. 용어의 정의 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 보편적 학습설계의 개념 52. 보편적 학습설계의 원리 73. 보편적 학습설계의 가이드라인 94. 선행연구 고찰 12Ⅲ. 연구 방법 211. 연구 대상 212. 연구 도구 223. 연구 절차 244. 자료 처리 및 분석 25Ⅳ. 연구 결과 271. 변인에 따른 보편적 학습설계의 중요도 인식 272. 변인에 따른 보편적 학습설계의 실행도 인식 503. 보편적 학습설계의 중요도와 실행도 인식 간의 관련성 74Ⅴ. 논의 781. 연구 방법에 대한 논의 782. 연구 결과에 대한 논의 79Ⅵ. 결론 및 제언 881. 결론 882. 제언 88참고문헌 93영문초록 98부 록 100