본 연구는 미술치료가 지적장애 청소년의 자기효능감 증진에 효과가 있는지 알아보는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 D시에 있는 D중학교 특수반에 재학 중인 중학생으로 대학병원에서 지적장애 진단을 받은 청소년들 가운데 학급 내에서 의욕이 낮고, 동기가 떨어져 비자발적인 태도를 보이며 학업에도 어려움을 보여 특수반 담임교사가 자기효능감 증진이 필요하다고 추천하고 지적장애 청소년 중 보호자와 본인이 참여에 동의하여 동의서를 제출한 지적장애 청소년 3명으로 선정되었다. 대상자들은 2020년 4원25일에 자기효능감 사전검사를 실시하고 6월 4일 사후검사를 실시한 후, 6월25일 추후검사를 실시하였다. 4월30일부터 6월4일까지 주 2회, 매 회기 70분간 전체 13회기 동안 동기강화미술치료를 실시하였으며, D시 S지역에 위치한 대상자들의 이동이 용이한 사설 미술치료실에서 소집단으로 실시하였다. 지적장애 청소년을 위한 동기강화 소집단 미술치료프로그램은 동기강화상담에 근거하고, 동기강화 집단상담 매뉴얼(Fields, 2010)과 동기강화 미술치료 프로그램에 관한 선행연구들을(강예경, 2013; 조경은, 2008; 김영옥; 2017) 토대로 본 연구대상자의 특성에 맞게 재구성하여 미술치료 전문가에게 슈퍼비젼을 받았다. 프로그램은 1단계∼6단계로 관계형성, 자기인식향상, 변화감정 탐색, 변화 욕구 명료화, 가치관 명료화하기, 비젼 탐색하기로 구성하였다. 본 연구의 효과 검증을 위한 측정도구는 Sherer와 Maddux(1982)가 제작한 자기효능감 척도(Self Efficacy Scale, SES)를 김아영(1997)의 척도를 토대로 김인관(2013)이 지적장애 청소년에게 알맞은 표현으로 수정한 것을 사용하여 척도상의 사전·사후·추후변화를 알아보았다. 또한, 회기별 지적장애 청소년의 자기효능감 회기반응을 자기효능감 하위영역을 이용하여 관찰을 위한 범주로 삼고 대상자의 표적 행동을 바탕으로 행동 관찰지 내용을 구성한 뒤 본 연구자 외 관찰자 1명과 함께 행동 관찰하여 평가하였다. 본 연구에서 정해진 관찰시간 동안 행동의 발생 빈도를 기록하는 사건기록법(eventrecording)으로 지적장애 청소년의 자기효능감 행동 발생 빈도변화를 분석하였다. 또한, 사건기록법은 자기효능감의 변화를 관찰노트, 녹화, 자료 등을 토대로 단계별로 비교 기술하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동기강화 소집단 미술치료는 지적장애 청소년의 자기효능감에 효과적이다. 둘째, 동기강화 소집단 미술치료는 지적장애 청소년의 자기효능감 행동변화에 긍정적인 영향을 미친다. 따라서 본 연구의 동기강화상담과 집단미술치료를 결합한 동기강화미술치료는 지적장애 청소년의 동기를 강화하고 스스로 행동변화를 통해 자기효능감을 향상시켜 학교 생활 및 삶의 목표를 구체화하는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
The purpose of this study is to find out if art therapy is effective in improving the self-efficacy of youth with intellectual disabilities. We investigated students in a particular class of D middle school in City D, who are diagnosed with intellectual disabilities from university hospital. The class teacher recommended three students in the class that they should improve their self-efficacy as they showed involuntary attitudes and difficulties in their studies due to low motivation and lack of motivation in the class. Participants and their parents submitted the written informed consent. For participants, pre-examination of self-efficacy was conducted on April 25, 2020, and two weekly sessions from April 30 to June 4, 70 minutes for the entire 13th session of the session were proceeded. After the follow-up examination on June 4, a later examination was conducted in a form of small group at a private art therapy room located in the S area of D city to facilitate the subjects'' movement on June 25. The Motivational Improvement Group Art Therapy Program for the intellectually disabled adolescent is based on the Motivation Small Group Interview Manual (Fields, 2010). It is redesigned with prior studies on the motivational improving art therapy program(Kang 2013; Cho, 2008; Kim 2017) under the supervision of an art therapist. The program consists of the following six phases: First, the formation of a relationship. Second, the improvement of self-awareness. Third, exploration of emotional change. Fourth, clarification of desire change. Fifth, value clarification. Sixth, exploration of vision. In order to measure the effectiveness of this study, the Self-Efficiency Scale (SES) produced by Sheer and Maddux (1982) was modified based on the scale of Kim Ah-young (1997), which is appropriate for the intellectually disabled youth, to identify prior, post and post-change on the scale. Besides, using the self-efficacy sub-region, the self-efficacy response of adolescent with intellectual disabilities by session is considered as a category for observation. The behavioral observation sheet contents were organized based on the target behavior of the participants and behavior was evaluated with a researcher of this “study and one another observer. In this study, the change in the frequency of self-efficacy behavior of intellectually disabled adolescent is analyzed with eventrecording, which records the frequency of the behavior occurrence during the prescribed observation time. The Behavioral Observation Act described the change in self-efficacy compared step by step based on observation notes, recordings, and data. The results of this study are as follows. First, motivational small group art therapy is practical for the self-efficacy of adolescents with intellectual disabilities. Second, motivational art therapy has a positive effect on the change of self-efficacy behavior of the intellectually disabled youth. Therefore, it seems that this study''s motivational art therapy, which combines motivation interviewing and group art therapy, has a positive effect on improving school life and life goals by strengthening the motivation of the intellectually disabled adolescent and improving their self-efficacy through behavioral changes on their own.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구 필요성 12. 연구문제 23. 용어 정의 31) 동기강화 소집단 미술치료 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 지적장애청소년의 동기와 자기효능감 42. 동기강화 집단미술치료와 자기효능감 6Ⅲ. 연구방법 91. 연구대상 91) 선정기준 92) 연구 대상의 특성 92. 연구 절차 및 설계 111) 연구절차 112) 연구설계 113. 연구도구 121) 자기 효능감 척도 122) 자기효능감 행동관찰 134. 프로그램 145. 자료처리 181) 자료처리 18Ⅳ. 연구결과 191. 자기효능감 점수 변화 191) 연구대상 A의 자기효능감 점수 변화 192) 연구대상 B의 자기효능감 점수 변화 213) 연구대상 C의 자기효능감 점수 변화 222. 회기별 자기효능감 변화 231) 회기별 자기효능감 변화 232) 회기별 반응 27Ⅴ. 논의 및 결론 51참고문헌 54영문초록 59<부록 1> 프로그램 참가동의서 61<부록 2> 자기효능감 검사지 62<부록 3> 자기효능감 행동관찰 척도 64<부록 4> 동기강화미술치료 세부 프로그램 65