환경오염과 인권문제 등 심각해지는 사회문제로 소비자들은 자신의 소비가 가치 있는 행동으로 이어지기를 희망한다. 이러한 가치 소비는 사회 공감문화로 형성되고 있으며, 공유 가치를 목적으로 설립된 사회적 기업에 대한 관심이 높아지고 있다. 그러나 국내 패션 사회적 기업에 대한 학문적 연구는 기업 활동에 관한 사례조사 및 소비자 의식 및 규범에서 살펴본 개념적 연구에 머무르고 있다. 따라서 본 연구에서는 패션 사회적 기업의 공유가치창출 하위차원을 규명하고 사회적 기업에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향력을 알아보고자 한다. 또한 소비자 구매행동에 직접적 관련이 있는 의복추구혜택을 중요변수로 인식하여, 특성에 따른 소비자 집단 유형과 인구 통계적 변수가 기업에 대한 태도와 구매의도의 차이를 밝히고자 하였다. 본 연구는 이론적 연구를 바탕으로 패션 사회적 기업의 공유가치창출 구성요소를 설정하여 설문지를 구성하였다. 만20세~49세 국내 거주자 남녀를 대상으로 조사를 실시하였고, 2020년 2월 6일부터 12일까지 인터넷 리서치 기관에 의뢰하여 347부가 최종 분석에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하여, 자료 분석을 위해 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 군집분석, 일원분산분석(ANOVA), t-검정, 회귀분석 등을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공유가치창출을 요인분석 한 결과, 관계적 가치, 사회적 가치, 경제적 가치의 세 가지 요인으로 추출되었다. 의복추구혜택을 요인분석 한 결과, 자아만족 추구, 브랜드 추구, 친환경 추구, 편안함 추구, 경제성 추구, 개성 추구 여섯 가지 요인으로 추출되었다. 둘째, 공유가치창출 요인이 패션 사회적 기업에 대한 태도와 구매의도에 미치는 영향을 알아본 결과, 관계적 가치와 경제적 가치는 패션 사회적 기업에 대한 태도와 구매 의도에 각각 유의한 영향을 미쳤다. 사회적 가치는 기업태도에 유의한 영향을 미쳤지만 구매 의도에는 유의한 영향을 미치지 못하였다. 셋째, 의복추구혜택은 군집 분석을 통해 자아만족 추구집단, 브랜드/친환경 추구집단, 편안함 추구집단 세 집단으로 분류되었으며, 기업태도와 구매의도에 유의한 차이가 있음을 확인하였다. 넷째, 성별에 따른 기업에 대한 태도와 구매의도의 차이를 알아본 결과, 유의한 차이가 나타났으며, 여성이 남성보다 기업에 대한 태도와 구매의도에 높은 점수의 유의한 차이가 나타났다. 또한 연령에 따른 기업에 대한 태도와 구매의도 차이를 비교해 본 결과, 기업에 대한 태도에서 20대가 30대, 40대보다 높게 평가되어 유의가 차이가 나타났다. 이해관계자 및 소비자 간의 긍정적인 공동체 의식의 형성과 경제가치 성과 및 기여도는 패션 사회적 기업에 대해 좋은 이미지를 갖게 하여 구매의도를 높일 수 있는 가능성으로 분석되었다. 하지만 사회적 기업의 윤리경영과 책임활동은 긍정적인 기업 이미지를 높일 수는 있지만 실질적으로 제품을 구매하는데 한계점이 있다. 따라서 기업의 브랜드 이미지를 높이고 공인된 신뢰성 인식을 통한 품질 향상과 브랜드 가치를 높이는 마케팅 전략이 필요함과 동시에 젊은 소비자들을 위한 신제품 개발은 기업의 수익창출 기회가 될 것이다. 이와 같은 연구 결과를 통하여 패션 사회적 기업의 공유가치창출에서의 학문적, 실무적인 기초 자료 수립 및 마케팅 전략에 도움이 되기를 바란다.
With an increase in social and environmental problems such as human rights issues and environmental degradation, consumers are becoming increasingly conscious about creating valuable actions through their consumption. Thus, value consumption is developing as a culture of social empathy, and interest in social enterprises established for creating shared value(CSV) is increasing. Existing domestic research on fashion social enterprises has mainly focused on corporate activities case of and social norms. This study aims to identify a sub-dimension of CSV in fashion social enterprises and explore the effects of consumer attitudes toward fashion social enterprises on the their purchase intentions. Furthermore, An important aspect considered in this study is the influence of clothing benefits sought by consumers on their purchasing behavior. It also examines the effect of consumers’demographic characteristics on their attitude toward fashion social enterprises and purchase intentions. A survey conducted between February 6 and February 12, 2020 targeted adults aged between 20 and 49 years. A total of 347 questionnaires were analyzed using SPSS 24. The study employed frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, variance analysis, t-test, and multiple linear regression analysis. The results are as follows: First, using factor analysis, the sub-dimensions of CSV were identified and categorized into three values: relational, social, and economic value. And the sub-dimensions of clothing benefits sought were identified and categorized into six pursuit: self-satisfaction, brand, eco-friendly, comfort, economic, and personality. Second, the study found that relational value and economic value have significant effects on consumer attitude toward fashion social enterprises and their purchase intention. While social value has significant effects on consumer attitude, it has no effect on purchase intention. Third, through cluster analysis of clothing benefits sought were classified into three group: self-satisfaction, brand/eco-friendly, and comfort-seeking groups. So, it was between identified that there were remarkable differences corporate in attitude and purchase intention. Fourth, we examined the differences between attitudes toward social enterprises and purchase intentions by gender, and found that, women’s attitudes and purchase intentions were influenced more than men’s. According to age differences, 20s'' attitudes toward the companies were evaluated higher than those in their 30s and 40s. In other words, the differences by demographic characteristics - gender and age - indicated that women tend to have a more favorable attitude toward fashion social enterprises than men. Furthermore, mutual cooperation builds trust and reliability among members of social enterprises, consumers, and suppliers. Ethical management and responsible activities of those social enterprises can make a positive corporate image, but there are limitations for consumers to purchase those products. In an effort to overcome these limitations, we recommend developing customer-oriented products suitable for younger generations to generate revenue for fashion social enterprises. Additionally, obtaining certification that can prove sustainability of products can be included as a marketing strategy to increase brand value. This study can serve as academic material that provides practical implications for CSV in fashion social enterprises and can be used as a basis for the establishment of management strategies.
목차
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구의 필요성 1제 2 절 연구의 목적 4제 2 장 이론적 배경 5제 1 절 패션 사회적 기업 51. 사회적 기업 52. 패션 사회적 기업 63. 국내의 대표적 패션 사회적 기업 현황 9제 2 절 공유가치창출(CSV) 121. 공유가치창출의 개념과 특징 122. 공유가치창출의 구성요소 153. 패션기업의 공유가치창출 17제 3 절 의복추구혜택 201. 의복추구혜택의 개념 202. 의복추구혜택의 구성요인 213. 의복추구혜택과 윤리적 소비행동 23제 3 장 연구방법 및 절차 25제 1 절 연구문제 25제 2 절 연구모형 26제 3 절 측정도구 271. 용어의 조작적 정의 272. 측정도구의 구성 28제 4 절 자료설계 및 분석방법 291. 자료설계 292. 자료 분석방법 293. 연구 참여자의 인구 통계적 특성 30제 4 장 연구결과 32제 1 절 공유가치창출이 기업 태도와 구매의도에 미치는 영향 321. 공유가치창출의 하위 차원 322. 공유가치창출이 패션 사회적 기업 태도와 구매의도에 미치는 영향 343. 패션 사회적 기업 태도가 구매의도에 미치는 영향 37제 2 절 의복추구혜택에 따른 기업 태도와 구매의도의 차이 371. 의복추구혜택의 하위차원 372. 의복추구혜택에 따른 소비자 유형화 413. 소비자 유형에 따른 패션 사회적 기업 태도와 구매의도 차이 43제 3 절 인구 통계적 특성에 따른 기업 태도와 구매의도의 차이 451. 성별에 따른 패션 사회적 기업 태도와 구매의도 차이 452. 연령에 따른 패션 사회적 기업 태도와 구매의도 차이 46제 5 장 결론 및 제언 47제 1 절 결과요약 47제 2 절 연구의 시사점 및 제언 481. 연구의 시사점 482. 연구의 한계점 및 제언 51참고문헌 52[부록1] 설문지 63Abstract 69