본 연구는 소상공인의 심리적 특성이 마케팅역량과 네트워크역량 그리고 마케팅 성과에 직접 또는 간접적으로 미치는 영향을 설문조사 방법으로 자료를 수집하여 경로분석을 통하여 검증하였다. 소상공인의 심리적 특성은 직관, 위험감수성, 성취 욕구를 독립변수로 하였다. 마케팅역량은 마케팅 전문역량과 마케팅 구조역량을 매개변수로 하였고, 네트워크역량인 네트워크범위, 네트워크빈도, 네트워크중요도를 조절변수로 하였다. 마케팅성과 요인인 재구매, 고객증가, 자금흐름개선, 매출액 증가를 종속변수로 하였다. 조사대상자의 선정은 2019년 9월 국내의 남·여 소상공인들에게 설문지를 설명하고, 우편, 이메일, 직접 회수하는 방식으로 설문조사를 실시하 였다. 496개의 대상 기업의 설문 응답자 중 최종적으로 회수되어 분석에 사용된 설문지는 421부이었다. 경로분석 결과는 다음과 같다. 소상공인의 심리적 특성요인은 마케팅능력인 마케팅 전문역량과 마케 팅 구조역량 요인에 통계적으로 유의하였다. 소상공인의 심리적 특성 요인과 마케팅성과 간의 경로 분석에서, 소상공인의 심리적 특성요인은 모두 마케팅 성과요인에 통계적으로 유의하였다. 마케팅역량과 마케팅 성과 간의 경로 분석에서, 마케팅역량 요인은 모두 마케팅 성과요인에 통계적으로 유의하였다. 네트워크 역량과 마케팅 성과 간의 경로 분석에서, 네트워크 역량 요인은 모두 마케 팅 성과요인에 통계적으로 유의하였다. 소상공인의 심리적 특성 중에 성취 욕구는 마케팅 성과인 자금흐름 개 선, 재구매 요인에는 통계적으로 유의한 것으로 나타났으나 매출액 증가, 고객증가 요인에는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 네트워크 역량의 네트워크 범위는 소상공인 심리적 특성과 마케팅 성 과 간의 관계에서 조절 효과가 없고, 네트워크빈도는 조절 효과가 통계적으로 유의하였다. 그러므로 소상공인의 마케팅 성과를 높이기 위해 성취 욕구를 향상해 재구매를 활성화하고, 직관과 위험 감수성 요인을 확장하여 신규 고객 및 매출액 향상을 도모하여야 할 것이다. 또한, 네트워크 범위보다는 네트워크빈도의 활성화를 도모하여 마케팅 성과를 향상시켜야 할 것이다.
This study verified the effect of small business owners direct or indirect effects on marketing competency, network competency, and marketing performance through questionnaire survey methods. In the psychological characteristics of small business owners, intuition, risk sensitivity, and desire to achieve were independent variables. As for marketing competency, marketing professional competency and marketing structure competency were used as parameters, and network capability, network scope, network frequency, and network importance were used as control variables. Marketing performance factors such as re-purchase, customer increase, fund flow improvement, and sales increase were used as dependent variables. In September 2019, the survey was conducted by explaining the questionnaire to male and female small businessmen in Korea and collecting it by mail, e-mail, or directly. Of the 496 target companies, 421 copies of the questionnaire were finally collected and used for analysis. The Route Analysis results are as follows; The psychological characteristic factors of small business owners were statistically significant in the factors of marketing competency, marketing competency and marketing structure competency. In the route analysis between the psychological characteristic factors of small business owners and marketing performance, all the psychological characteristic factors of small business owners were statistically significant in the marketing performance factors. In the route analysis between marketing competency and marketing performance, all of the marketing competency factors were statistically significant to the marketing performance factors. In the route analysis between network competency and marketing performance, all of the network competency factors were statistically significant to the marketing performance factors. Among the psychological characteristics of small business owners, the desire for achievement was found to be statistically significant for factors such as improvement in money flow and repurchase, which are marketing outcomes, but not statistically significant in terms of sales increase and customer increase. The network scope of network competency has no moderating effect in the relationship between small business psychological characteristics and marketing performance, but the moderation effect of network frequency was statistically significant. Therefore, in order to improve the marketing performance of small business owners, it is necessary to improve the desire for achievement to activate repurchase, and expand intuition and risk-sensitization factors to improve new customers and sales. In addition, it is necessary to improve the marketing performance by promoting the network frequency rather than the network scope.
감사의 글국문초록제1장 서론제1절 연구의 배경제2절 연구의 목적제3절 연구의 범위, 방법 및 구성1. 연구의 범위2. 연구방법 및 구성제2장 이론적 배경제1절 소상공인의 심리적 특성 개념과 선행연구1. 소상공인의 심리적 특성 개념2. 소상공인의 심리적 특성 선행연구제2절 마케팅역량의 개념과 선행연구1. 마케팅역량의 개념2. 마케팅역량의 선행연구제3절 네트워크 역량의 개념과 선행연구1. 네트워크 역량의 개념2. 네트워크 역량의 선행연구제4절 마케팅 성과의 개념과 선행연구1. 마케팅 성과의 개념2. 마케팅 성과의 선행연구제3장 연구방법제1절 연구모형의 설계제2절 연구가설의 설정1. 소상공인과 마케팅역량의 마케팅 성과에 효과2. 마케팅역량의 매개효과3. 네트워크 역량의 조절효과제3절 변수의 조작적 정의 및 설문지 문항 구성1. 변수의 조작적 정의2. 설문지의 문항 및 구성제4장 실증분석제1절 측정항목의 평가1. 분석환경 및 표본기업의 일반분석2. 신뢰성 분석3. 요인분석제2절 연구모형 검증 및 분석1. 연구모형의 적합도 검증과 공변량 분해2. 연구가설의 검정3. 결정요인 관리방안제5장 결론제1절 연구결과 요약 및 논의1. 연구결과의 요약2. 연구결과의 논의제2절 연구결과의 시사점1. 이론적 시사점2. 실무적 시사점제3절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향1. 연구의 한계점2. 향후 연구방향참고문헌부록: 설문지ABSTRACT