본 연구는 중학생들이 지각한 부모의 심리적 통제와 사회적 문제해결력의 관계에서 완벽주의적 자기제시와 회피중심 대처방식의 매개효과를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 전국에 재학 중인 중학생 284명을 대상으로 설문조사를 실시하고 자료를 수집하였다. 측정도구로는 부모의 심리적 통제 척도, 한국판 완벽주의적 자기제시척도, 사회적 문제해결력 척도, 대처전략검사 척도를 사용하였다. SPSS 22 및 AMOS 23을 활용하여 인구통계학적 특성을 파악하고 각 변인 간의 상관, 평균, 표준편차를 알아보았으며 측정모형의 적합도와 연구모형을 분석하였다. 또한, 간접효과를 살펴보고 매개효과의 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 주요한 변인들을 분석한 결과 부모의 심리적 통제는 중학생의 사회적 문제해결력과 유의미한 부적 상관은 보였으나 유의한 직접효과는 보이지 않았다. 아울러, 부모의 심리적 통제는 완벽주의적 자기제시 및 회피중심 대처방식과 유의한 정적상관을 보였으며, 완벽주의적 자기제시는 회피중심 대처방식과 유의한 정적상관, 사회적 문제해결력과 유의한 부적상관을 보였다. 또한, 회피중심 대처방식은 사회적 문제해결력과 유의한 부적상관을 보였다. 둘째, 부모의 심리적 통제와 사회적 문제해결력의 관계에서 완벽주의적 자기제시의 매개역할이 확인되었다. 셋째, 부모의 심리적 통제와 사회적 문제해결력의 관계에서 회피중심 대처방식의 매개역할이 확인되었다. 넷째, 부모의 심리적 통제와 사회적 문제해결력의 관계에서 완벽주의적 자기제시와 회피중심 대처방식의 이중매개효과가 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로 선행연구들의 주요 변인들 간 경로 검증에서 한층 더 나아가 중학생들이 지각한 부모의 심리적 통제로 부터 사회적 문제해결력에 이르는 경로에 대해 통합적으로 살펴보았다. 또한, 이를 근거로 상담 현장에서의 개입 근거를 마련하고 연구의 제한점과 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.
주제어 : 중학생, 부모의 심리적 통제, 완벽주의적 자기제시, 회피중심 대처방식, 사회적 문제해결력
The purpose of this study is to investigate the mediating effects of perfectionistic self-presentation and avoidance coping in the relationship between parental psychological control perceived by middle-school students and social problem solving ability. For this purpose, 284 middle school students in nationwide were surveyed and the related data was collected. The measures used were psychological control scale-youth self-report, perfectionistic self presentation scale-korean version, problem orientation scale, coping strategy indicator scale. SPSS 22 and AMOS 23 were used to analyze the demographic characteristics, correlations, means, and standard deviations of each variable, and the suitability and the research model of the measurement model. In addition, indirect effects were examined and the significance of mediated effects was verified. The results of this study can be summarized as follows. First of all, parental psychological control showed a significant negative correlation with middle-school students’ social problem-solving abilities. However, it didn’t showed a significant direct effect. Also, parental psychological control showed positive effect on perfectionistic self-presentation and avoidance coping. Additionally, perfectionistic self-presentation showed a positive effect on avoidance coping and showed negative effect on middle-school students’ social problem solving abilities. Avoidance coping showed negative effect on middle-school students’ social problem solving abilities. Second, the mediating roles of perfectionistic self-presentation in the relationship between parental psychological control and social problem solving ability were confirmed. Third, the mediating roles of avoidance coping in the relationship between parental psychological control and social problem solving ability were confirmed. Fourth, it was demonstrated that the double mediated effect of perfectionistic self-presentation and avoidance coping in the relationship between parental psychological control and social problem solving ability. Based on these results, we verified the integrated pathway from parental psychological control to middle-school students’ social problem solving abilities. It also provided a basis for intervention in the counseling scene and discussed limitations of research and suggestions for follow-up researches.
Key words: Middle-School Students, Parental Psychological Control, Perfectionistic Self-Presentation, Avoidance Coping, Social Problem Solving Ability
제1장 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 9제2장 이론적 배경 101. 사회적 문제해결력 102. 부모의 심리적 통제 123. 완벽주의적 자기제시 144. 회피중심 대처방식 161) 스트레스 대처방식의 개념 162) 회피중심 대처방식 185. 부모의 심리적 통제와 사회적 문제해결력과의 관계 196. 부모의 심리적 통제와 완벽주의적 자기제시와의 관계 207. 부모의 심리적 통제와 회피중심 대처방식과의 관계 228. 완벽주의적 자기제시와 사회적 문제해결력과의 관계 239. 완벽주의적 자기제시와 회피중심 대처방식과의 관계 2410. 회피중심 대처방식과 사회적 문제해결력의 관계 26제3장 연구방법 281. 연구대상 및 절차 282. 측정도구 281) 부모의 심리적 통제 척도(Psychological Control Scale-Youth Self-Report: PCS-YSR) 282) 한국판 완벽주의적 자기제시척도(Perfectionistic Self Presentation Scale-Korean version: PSPS-K) 293) 사회적 문제해결력 척도(Problem Orientation Scale: POS) 304) 대처전략검사 척도(Coping Strategy Indicator: CSI) 313. 자료분석방법 32제4장 연구결과 341. 연구대상자의 일반적 특성 341) 인구통계학적 특성 342) 연구변인들의 기술통계 353) 주요 변인들의 상관분석 검증 362. 측정모형 검증 393. 구조모형 검증 434. 구조모형의 매개효과 검증 471) 전체 매개효과 검증 472) 개별 매개효과 및 이중매개효과 검증 49제5장 논의 51참고문헌 57부록 73Abstract 83연구윤리서약서 국문 85연구윤리서약서 영문 86