최근 정보통신 관련 기술의 발달과 더불어 새롭고 다양한 매체들이 등 장하였고, 이로 인해 뉴스 이용자들은 예전에 경험하지 못하였던 새로운 매체에 대한 환경을 경험하게 되었다. 다매체 시대에 이용자들이 어떠한 동기를 가지고 온라인 뉴스를 선택 하며 어떤 요인으로 인해 뉴스에 만족을 하는지 그리고 이러한 이용 동 기와 만족도 변인이 향후 이용자들의 수용의도에 미치는 영향 등을 파악 하여, 끊임없이 변화하고 발전하는 매체 환경 속에서 앞으로 온라인 뉴 스가 나아갈 방향을 모색하는데 충분한 의의가 있을 것이다. 이를 통해 새로운 미디어의 이용과 밀접한 이론적인 논의 뿐만 아니라 실무적인 차 원에서도 온라인 뉴스의 잠재적 영향력과 발전 가능한 분야에 대해 접목 해 볼 수 있을 것이다. 최근 어떠한 매체를 이용하는지 보다는 이용하는 이유에 대한 연구의 중요성이 커지고 있으므로 상이한 국가 구성원들을 대상으로 동일한 설 문을 통해 온라인뉴스 이용 동기가 수용의도와 만족도에 어떤 영향을 미 치며, 어떻게 다른지를 파악해 보고자 하였다. 본 연구는 이론적 고찰과 실증분석을 통해 온라인 뉴스 이용 동기가 수용의도와 만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 한국과 중국 대학생들을 대상으로 연구해 보고자 한다. 우선 문헌연구를 토대로 본 연구의 핵심적인 개념과 정의를 정리한 다음 실증연구를 위한 연구모형을 제시하고 실증분석을 통해 검증하고자 한다. 실증분석을 수행하기 위한 연구대상은 온라인뉴스 서비스를 사용한 경 험이 있는 한국대학생과 중국대학생을 선정하였다. 실증분석에는 응답한 한·중 양국 대학생 350명의 설문조사결과가 이용되었다. 본 연구는 총 5개의 장으로 구성되며, 각 장에서 다루고 있는 내용은 다음과 같다. 먼저, Ⅰ장 서론 부분에서는 본 연구의 필요성과 관련하여 문제를 제기하고, 본 연구의 배경과 목적, 연구 방법 및 논문의 구성 등 을 기술한다. Ⅱ에서는 연구와 관련된 이론적 배경 및 선행연구를 제시 한다. 먼저 온라인 뉴스이용동기, 수용의도 그리고 만족도에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 이후에는 각 변수들간의 관계에 대한 선행연구를 고찰 하여 이를 토대로 선행연구의 요약과 한계점을 제시한다. Ⅲ에서는 Ⅱ의 이론적 논의를 토대로 연구목적을 달성할 수 있도록 연구모형 설계와 연 구가설을 설정하고, 각 연구 변수들의 조작적 정의 및 측정방법을 제시 한다. Ⅳ에서는 본 연구에서 제시한 가설에 대한 실증분석 수행결과 그 리고 결과에 대한 해석과 시사점을 제시한다.Ⅴ의 결론에서는 연구의 결 과를 종합적으로 요약하고, 연구결과의 의의를 설명한다. 마지막으로 본 연구가 지니고 있는 한계점에 대해 논의하고 향후 관련 연구의 방향을 제시하고자 한다. 연구결과 분석결과 가설1에서는 한국대학생의 경우 온라인뉴스 이용 동기중 흥미성, 정보성, 휴식성, 뉴스추구, 편리성이 만족도에, 중국 대학 생의 경우 온라인뉴스 이용 동기의 뉴스추구, 습관성, 상호작용성, 편리 성은 온라인뉴스 만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타 났다. 가설 2에서는 한국 대학생의 경우 온라인뉴스 이용 동기의 흥미성, 정보성, 습관성, 편리성은 모두 온라인뉴스 수용의도에 중국 대학생의 경 우 정보성, 습관성, 편리성이 온라인뉴스 수용의도에 정(+)의 영향을 미 치는 것으로 나타났다. 마지막으로 가설 3에서는 한국 대학생과 중국 대 학생 모두 온라인뉴스 만족도가 온라인뉴스 수용의도에 유의적인 정(+) 의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 본 연구에서는 한·중 대학생 간의 PLS 경로계수에 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 각 국가의 뉴 스매체의 특성 및 문화로 인해 온라인 뉴스를 이용하려는 동기 및 목적 이 상이하며, 이에 따른 만족도와 수용의도가 서로 상이하므로 양국의 미디어 매체 또는 온라인 뉴스를 제공하는 기업은 이를 고려하여 콘텐츠 를 설계하고 서비스를 제공해야 함을 시사하였다. 본 연구는 몇 가지 한계점을 가지는데, 앞으로 이에 대한 보완적인 연 구가 요구가 필요할 것으로 판단된다. 먼저, 설문을 통하여 측정변수에 관한 자료를 수집하여 변수를 측정하고 실증분석에 사용하였기 때문에 그 자체로 고유한 한계가 존재한다. 실무 인터뷰와 예비조사를 통한 수 정과 보완을 실시하였으나, 설문조사의 응답에 있어 응답자의 인지정도 에 따라 상이할 수 있으며, 응답자의 주관적 판단에 따라 결과에 차이가 있을 수 있다. 또한 본 연구에서 설문대상을 온라인 뉴스를 많이 이용할 것으로 판단되는 대학생 이용자들에 치우친 표본을 이용한 결과로, 연구 에 대한 결과를 이를 일반화하는데 한계점을 가진다. 둘째, 다양한 형태 의 뉴스 중 온라인 뉴스만을 한정하여 조사하였으므로 본 연구의 결과를 뉴스 전반에 대해 적용하는데 많은 한계점을 가진다. 셋째, 온라인뉴스 만족도에 대한 설문지 조사를 통한 분석이 이루어 졌으므로 ,향후의 연 구에서는 보다 심층적인 콘텐츠의 활용이나 정보 취득 방법 등 이용자들 의 이용 형태에 대한 다양한 방법에 대한 실태를 파악하고, 자료를 통한 분석이 필요할 것이다. 이러한 자료를 바탕으로 온라인 뉴스의 바람직한 방향을 제시할 수 있을 것으로 판단되나, 본 연구에서는 이런 부분 중 인구통계적인 요인을 중심으로 이루어졌다는 한계점을 지닌다. 따라서 향후 보다 넓은 범위에서의 연구가 많은 의미를 가질 것으로 보인다.
With the recent development of information and communication technology, new and diverse media have emerged, and as a result, news users have experienced an environment for new media that they have not experienced before. In the multimedia era, by grasping what motives users choose online news with, what factors they are satisfied with the news, and the impact of these usage motives and satisfaction variables on the future users'' acceptance intentions, it is constantly changing and developing. In the media environment, it will be of sufficient significance to find the direction for the future online news. Through this, not only the use of new media and close theoretical discussions, but also in practical terms, the potential influence of online news and areas that can be developed can be combined. Recently, it is more important to study the reasons for using media than which media is selected. This study aims to study the effect of online news use motives on acceptance intention and satisfaction through theoretical consideration and empirical analysis targeting Korean and Chinese college students. This study consists of a total of five chapters, and the contents covered in each chapter are as follows. First, in the introduction of Chapter I, a question is raised in relation to the necessity of this study, and the background and purpose of this study, the study method, and the composition of the thesis are described. In Ⅱ, the theoretical background and preceding studies related to the research are presented. First, the theoretical background of online news use motivation, acceptance intention, and satisfaction is examined. After that, the preceding studies on the relationship between each variable are reviewed, and based on this, the summary and limitations of previous studies are presented. In Ⅲ, a research model design and research hypothesis are set up to achieve the research objectives based on the theoretical discussion of Ⅱ, and operational definitions and measurement methods of each research variable are presented. In Ⅳ, the results of the empirical analysis of the hypotheses presented in this study and the interpretation and implications of the results are presented. In the conclusion of Ⅴ, the results of the study are comprehensively summarized and the significance of the study results is explained. Finally, we will discuss the limitations of this study and suggest the direction of future related research. In accordance with the research results, in hypothesis 1, there is a positive “(+)” influence of its interestingness, informality, restlessness, news pursuit and convenience on satisfaction when college students in South Korea use net news. Taking Chinese college students as an example, there is a positive “(+)” influence of the using motivation of net news on news pursuit, habituation, interactivity, convenience and the satisfaction with net news. In hypothesis 2, the interestingness, informality, habituation and convenience of the using motivation of online news of college students in South Korea are reflected in the acceptance intention of online news, while for Chinese college students, the informality, habituation and convenience are reflected in the acceptance intention of online news. Finally, in hypothesis 3, there is a positive “(+)” influence of the satisfaction of online news on the acceptance level of online news. In addition, this research also considers that the PLS path coefficient of college students in South Korea and China is different, and the motivations and purposes for using net news by two countries are different due to the characteristics and cultures of news media in different countries, so the satisfaction is also different. This study has several limitations, and it is judged that there is a need for a complementary study in the future. First, since the data on the measured variable was collected through a questionnaire, the variable was measured, and used for empirical analysis, its own limitations exist. Although corrections and supplements were performed through practical interviews and preliminary surveys, the responses to the survey may differ according to the respondent''s degree of perception, and the results may differ according to the respondent''s subjective judgment. In addition, as a result of using a sample biased toward university students who are judged to use a lot of online news as the subject of the survey in this study, there is a limitation in generalizing the results of the study. Second, since only online news was investigated among various types of news, there are many limitations in applying the results of this study to the general news. Third, since the analysis was conducted through a questionnaire survey on the satisfaction of online news, future studies will grasp the actual conditions of various methods of use by users such as more in-depth content utilization and information acquisition methods, and analysis through data. You will need this. Based on these data, it is judged that the desirable direction of online news can be suggested, but this study has a limitation in that it is centered on demographic factors. Therefore, research in a wider range in the future is expected to have many meanings.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구절차 4Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 61. 온라인 뉴스 6가. 온라인뉴스의 정의 6나. 한국과 중국 온라인뉴스의 특징 11다. 한국의 온라인 뉴스 시장의 현황 및 특징 19라. 중국의 온라인 뉴스 시장의 현황 및 특징 21마. 한국과 중국의 온라인 뉴스 이용 특성 비교 222. 이용동기 24가. 이용동기의 정의와 특성 24나. 이용과 충족이론 283. 수용의도 31가. 수용의도의 정의 31나. 수용의도의 특성 324. 만족도 34가. 만족도의 정의 34나. 만족도의 특성 345. 선행연구 검토 36가. 온라인 뉴스 이용동기에 대한 선행연구 36나. 수용의도에 대한 선행연구 39다. 만족도에 대한 선행연구 41라. 이용동기, 수용의도, 만족도 간의 관한 선행연구 43마. 선행연구의 요약과 한계점 48Ⅲ. 연구설계 521. 연구모형과 연구가설 52가. 연구모형 52나. 연구가설의 설정 532. 변수의 조작적 정의와 측정 59가. 이용동기 59나. 만족도 60다. 수용의도 603. 자료수집과 분석방법 61가. 조사대상의 선정 및 설문조사 방법 61나. 분석방법 62Ⅳ. 연구결과 641. 표본의 특성 64가. 조사대상자의 일반적 특성 64나. 조사대상자의 온라인 뉴스 서비스 이용정도 642. 측정변수의 신뢰성 및 타당성 검토 67가. 신뢰성 검토 67나. 타당성 검토 683. 가설의 검증 74가. 측정모형의 검증 74나. PLS 구조모형을 이용한 가설검증 78다. 한국과 중국대학생의 국적에 따른 차이 가설검증 82Ⅴ. 결 론 851. 연구결과 요약 및 논의 852. 연구의 한계점 88참고문헌 89<부 록1> 설문지(한국어) 100<부 록2> 설문지(중국어) 104Abstract 108論文?要 11