본 연구는 보육교사의 교직선택동기와 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향과 교사효능감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구대상은 서울 및 경기, 인천에 위치한 어린이집에 재직 중인 보육교사 276명이었다. 보육교사의 직무만족도를 측정하기 위해 Bloom(2010)의 도구(Early Childhood Job Satisfaction Survey: ECJSS)를 번역 및 수정한 김명순과 강형옥(2016)의 도구를 사용하였고, 보육교사의 교직선택동기는 최주연(2006)이 개발하고 남궁미경(2011)이 보육교사의 상황에 맞게 재구성한 도구를 사용하여 측정하였다. 또한 보육교사의 사회적 지지를 측정하기 위해 박지원(1985)이 개발하고 임진형(2000)이 재구성한 도구를 사용하였으며, 보육교사의 교사효능감은 과학교수효능감 검사도구(Science Teaching Efficacy Belief Instrument: STEBI)를 기초로 어린이집 상황에 맞게 재구성한 신혜영(2004)의 도구를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료 분석을 위하여 각 측정변인들의 평균과 표준편차, 첨도와 왜도를 산출하고, 일원분산분석(ANOVA)을 실시하여 매개 및 종속변인에 영향을 주는 일반적 배경변인을 선정한 후, 통제변인으로 설정하였다. 또한 측정변인간의 기본 분석으로 Pearson 상관분석을 실시한 후에 회귀분석을 실시하였다. 보육교사의 교직선택동기와 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향에서 교사효능감이 매개 변인의 역할을 하는지 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 매개효과 검증 절차에 따라 3단계 매개회귀분석(Three-step mediated regression analysis)을 위계적 회귀분석 방법으로 실시하고, 매개변인의 통계적 유의성을 구체적으로 검증하기 위해 Sobel Test를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 측정변인의 일반적 경향을 살펴본 결과, 보육교사의 교직선택동기의 하위요인 중 능동적동기와 사회적 지지, 교사효능감, 직무만족도의 문항평균은 보통보다 약간 높은 수준이었다. 보육교사의 일반적 배경변인(경력, 직위, 담당반 연령, 하루평균 근무시간)에 따라 교사효능감과 직무만족도는 유의한 차이를 보였다. 둘째, 보육교사의 경력, 직위, 담당반 연령, 하루평균 근무시간을 통제하고도 보육교사의 교직선택동기(능동적동기)와 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향에서 교사효능감은 부분매개효과를 나타내었다. 결론적으로, 보육교사의 교직선택동기(능동적동기)와 사회적 지지는 직무만족도에 직접적으로 영향을 미치며, 더불어 교사효능감의 매개역할을 통해서 직무만족도에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 보육교사의 직무만족도를 증진하기 위해서는 능동적 동기로 교직을 선택하고 직장내 구성원들과 긍정적인 관계를 형성하여 사회적 지지를 강화하는 것을 토대로 교사효능감을 향상시키기 위한 구체적 방안 모색이 필요함을 알 수 있다.
This study is Focused on the mediating effect of teacher efficacy in a relationship between childcare teachers'' motivation for choosing the teaching profession, social support and job satisfaction. For a research, this study selected 276 childcare teachers working at childcare centers in Seoul, Gyeonggi, Incheon. This study used a questionnaires from job satisfaction adapted by Kang (2016). The motivation for choosing the teaching profession used a questionnaires from adapted by Choi(2006) and recast by Namgung (2011). The social support used a questionnaires from by Park (1985)and recast by Im(2000). The teacher efficacy used a questionnaires from by ‘Science Teaching Efficient Belief Instrument'' (STEBI) recast by Shin (2004). To analyze the collected data, the mean, standard deviation, kurtosis, skewness were calculated. It also used Pearson correlation, ANOVA(one-way analysis of variance) and hierarchical analysis of Barron & Kenny (1986). The findings of this study were as follows; First of all, in case of general tendency about measurement variables, childcare teachers'' Active motivation among the sub-factors of the motivation for choosing the teaching profession, social support, teacher efficacy and job satisfactionscored higher than the middle. ANOVA(one-way analysis of variance) selected and controlled the general background (experience, position, responsible grade, and average daily working hours) of nursery teachers who differed in teacher efficiency and job satisfaction. Second, the teacher''s efficacy of childcare teachers was partial mediated between the motivation for choosing the teaching profession, social support, and job satisfaction. In conclusion, motivations of choosing teaching and social support influenced significantly job satisfaction and teacher efficacy mediated the effects of motivations of choosing teaching and social support on job satisfaction. Therefore, In order to enhance the job satisfaction of childcare teachers, it is necessary to find specific measures to improve the effectiveness of teachers based on the active motivation to choose teaching jobs and strengthen social support by forming positive relationships with social supporters in the workplace.Key word: Childcare teacher, Job satisfaction, Motivation for choosing the teaching Profession, Social support, Teacher efficacy