소듐냉각고속로(SFR, Sodium-cooled Fast Reactor)는 4세대 원자로 모델 중 소듐을 냉각재로 활용하여 높은 온도에서도 운전이 가능한 차세대 원자로이다. SFR의 핵연료는 금속 핵연료가 기존의 세라믹 핵연료와 함께 고려되어 다양한 연구가 진행되는 현황이다. 핵연료를 감싸는 피복관은 핵연료의 구조적 지지와 핵연료 및 핵분열 생성물을 안전하게 밀봉하는 기능을 수행하여 원자로의 안전성에 중대한 역할을 담당한다. 하지만 SFR의 운전온도인 650 ℃에서 금속의 핵연료와 피복관의 공융 및 상호반응(FCCI, fuel-cladding chemical interaction)이 발생하여 피복관의 두께를 얇게 하고, 피복관의 성질을 취성으로 변화시키게 된다. 이러한 문제는 원자로 안전성에 치명적인 위협이 되며, FCCI를 예방하기 위한 피복관의 내면 배리어 층 형성이 필수적으로 요구된다. 본 연구는 다음의 2단계로 나누어 진행하였다. 첫 번째로, 전해도금의 다양한 공정 변수 중, 도금 욕의 온도와 인가전류의 파형을 변화에 따른 Cr 도금 층 형성에 미치는 영향 연구를 수행하였다. 두 번째로, Cr 도금 층을 형성한 시편을 RF 플라즈마를 활용한 이온 질화공정을 수행하여 Cr 도금 층 표면에서 Cr₂N을 형성하였다. Cr 도금 층 형성 시 도금 욕의 온도상승을 통해 균열이 발생되지 않은 무 균열 도금 층의 성공적인 형성을 SEM을 통하여 관측하였다. 또한, 파형, 전류밀도, Duty cycle의 조합으로 안전상인 Cr과 안정상과 준안정 상이 혼합된 Cr이 도금되는 것을 XRD를 통해 관측하였으며, 질화를 위한 가열 단계에서 도금 층 내부에 존재하는 수소의 방출로 인해 많은 균열이 발생되는 것을 TDA와 Determinator를 통하여 확인할 수 있었다. 또한, Cr의 표면을 10시간 이상의 질화 공정을 수행하여 XRD 분석을 통해 Cr₂N의 성공적인 형성을 확인 할 수 있었다. 초기 도금 층 형성 단계에서 발생된 미세균열은 Cr₂N의 형성 시 발생되는 부피의 팽창을 이용하여 회복시킬 수 있었다. 또한, 안정상의 Cr으로 형성된 무 균열 도금 층은 질화 공정의 수행에서도 균열이 발생되지 않은 우수한 형상을 보여주었다. 모의 핵연료 합금(Ce:Nd=1:1wt%)을 활용한 diffusion couple test를 통하여 도금 층 형성 단계에서 발생된 미세균열은 72시간의 질화 공정 수행을 통해 미세 균열 내부에 Cr₂N 형성으로 미세균열을 회복한 Cr/Cr₂N 이중 배리어와 안정상의 Cr으로 형성된 무 균열 Cr도금 층의 10시간 이상의 질화 공정 수행으로 Cr 도금 층 표면에 를 형성한 이중배리어가 최적화된 FCCI 저감을 위한 배리어 공정임을 확인하였다.
The sodium fast reactors(SFRs) are the next generation reactors, which could decrease the high level radiation waste of the light water reactor by recycle. At the operating temperature of SFRs near 650 ℃, Fuel-chemical cladding interaction (FCCI) occurs in cladding, where portion of cladding was contacted the fuel due to the fuel swelling by gaseous fission productions. Metallic alloy is considered as the fuel in SFR, which is composed of uranium, zirconium, transuranic elements (TRUs) and little fraction of rare earth elements. Cladding material is the ferritic-martensitic HT9, which is reported as high mechanical properties and excellent resistance to irradiation environment. Cladding provides the structural support to the fuel and preventing to escape the fission products and fuel elements from fuel to the coolant. To safely operate SFRs, cladding should have to maintain the properties in severe core conditions of SFRs. If the FCCI is yielded in cladding, the portion of cladding alter the properties to embrittle and thickness to decrease. Therefore, the safety of SFRs is threatened by FCCI. Barriers are necessary at the inner surface of cladding to prevent the diffusion of fuel elements and fissions products in severe core conditions. To form the barrier, HT9 is carried out two processes. First, the chromium coating is formed on HT9 by electroplating. To identify the influence of forming chromium coating by electroplating parameters as bath temperature and current wave from, these parameter is modified to form the barrier. The crack-free chromium is successively formed on HT9 by combination with current density, wave from, and bath temperature. Also, the current wave form, which is utilized the direct current (DC) and the pulses current (PC), affect the specific microstructure. Second process is the ion nitriding to form the CrN on chromium coating surface. The ion nitriding is utilized radio frequency (RF) plasma source for the effective development to CrCrN barrier on HT9. The CrCrN barrier is successively formed on above 10 hours of nitriding duration HT9. However, the influence of ion nitriding is identified different effects by various electroplating conditions of chromium. The influence, which is formed barrier by electroplating and ion nitriding, is verified by scanning electron miCroscope (SEM), transmission electron miCroscope(TEM) with energy dispersive spectrometer (EDS), and X-ray diffraction (XRD) To develop CrCrN barrier, the chromium coating, which is formed by electroplating, is inevitable as heating. the electroplated chromium is modified the phase and microstructure by heating of ion nitriding. Therefore, the ion nitriding affects not only forming CrN but also microstructure of electroplated chromium. the formed layer of CrCrN is yielded the microcracks, which are serious problem to prevent FCCI due to the microcracks in barrier is used diffusion path of fuel elements and fission products. The CrCrN of barrier, which is formed various condition, is examined the performance of FCCI thought simulated diffusion couple test. In results of diffusion couple test, the CrCrN of barriers, which is formed in DC (55℃) condition added 72h nitriding or DC (75℃) condition added above 10h nitriding, are verified the excellent barrier performance for decreasing FCCI