글로벌 시대에서 국가 간의 이동은 그 시작과 끝이 국제공항에서 이루어지고 있다. 이는 교통적 장소를 뛰어넘어 각국의 첫인상과 높은 부가가치를 창출하는 문화 콘텐츠를 거대한 산업으로까지 확대되고 있는 것을 의미한다. Skytrax에서 발표한 ‘2020년 세계 최고 공항’순위에 따르면, 인천국제공항은 4위라는 위치에 있다. 그러나 OAG 집계에 따르면 2019년 세계 허브 공항 순위는 11위로 아쉬움이 있어, 글로벌 허브 공항으로서의 도약을 위해서 인천국제공항에서만 경험할 수 있는 체험 및 서비스 공간의 확대가 요구되고 있다. 이러한 배경에서 한국문화(의·식·주)는 인천국제공항을 방문하는 외국인에게 관심의 영역이고 특히, 식문화는 제일 많은 관심을 갖게 된다. 현재 이미 많은 식음 서비스 매장에 차별화와 경쟁력을 위한 방법으로 체험마케팅 프로그램이 반영되고 있고 이는 중요한 요소로 자리 잡았다. 이러한 곳에 장소의 특수성을 살려, 문화적 차원에서의 흥미와 소비를 이끌어 낼 수 있는 체험형 감각마케팅의 전략적 프로그램의 도입이 필요하다. 본 연구는 차별화된 경험을 제공하고 우리의 문화를 알리며 새로운 기념품의 선택도 줄 수 있는 공간의 방향성을 제시하는 것이며, 문화 콘텐츠 및 적용 프로그램 개발이 연구의 목적이다. 본 연구에서는 선행연구를 기반으로 비교 및 분석하여 체험마케팅의 개념 및 유형에 대해 알아본다. 체험마케팅의 하위 개념인 감각마케팅의 개념 및 구성요소와 전통식문화 공간의 유형과 특성을 추출하고, 팝업스토어의 개념, 정의, 유형, 특성을 도출한다. 장소에 대한 이해를 위하여 인천국제공항 면세구역의 장소적 특성과 현황을 조사 및 정리한다. 이렇게 도출한 것을 바탕으로 감각요소의 특성을 활용하여 인천국제공항에 적용 가능한 분석모형을 도출한다. 그리고 인천국제공항에 있는 전통 및 퓨전 한식 공간 4개를 선정하여 감각 특성과 전통식문화 공간의 특성에 대하여 분석한 후, 인천국제공항이라는 장소적 특성에 맞게 표현 및 구성이 되었는지 평가, 분석한다. 분석결과 인천공항의 장소적 특성상 유동형의 팝업스토어가 적용됨에 어려움이 있어 4개의 사례 모두 임시매장 임대형의 고정형이어서 유동성이 다소 적게 표현되었다. 유동이구가 주 고객층이므로 머무르는 시간이 길지 않아 팝업스토어의 문화이벤트성, 체험성이 높게 나타나지 않음을 알 수 있었고, 희소성, 다양성, 역발상성 등의 특성이 많은 영향을 주고 있음을 도출하였다.
International movement in the Global times begins and ends at international airports. This means that they go beyond a transportational spot and get expanded up to huge industry with cultural content, which make first impressions of each country and create high added value. According to the order of ‘The World-Best Airports in 2020’ presented by Skytrax, Incheon International Airports took the 4th place. However, in accordance with OAG total, it was on the unsatisfying 11th place in the order of World-Hub Airports in 2019; in order to leap to a global hub airport, it is required to expand the exceptional area for experience and service in Incheon International Airport. Against this backdrop, Korean culture(food, clothing and shelter) is an interesting area for visitors from other countries, and among which they are most interested in food. Many food and service shops have already experience programs as a differentiated and competitive way, and they have settled down as an important element. In such places, sparing the spatial feature, it is needed to introduce a strategic program of sensitive experience-type marketing that can induce interest and consumption on the cultural level. This study has its purpose on offering differentiated experiences, presenting a direction for the space to inform our culture and provide visitors with options for new souvenirs, and developing cultural content and applicable programs. This study is to learn about the concept and type of experience marketing, by comparing and analyzing preceding studies. The concept and components of sensitive marketing ? a subordinate concept of experience marketing ? are to be extracted, followed by the type and characteristics of cultural-culture space as well as the concept, definition, type and qualities of pop up stores. To know about the place, the features and present conditions of the duty free zone of Incheon International airport are to be investigated and put together. Based on such extraction, this study is to present an analysis model that is applicable for Incheon International Airport, by using the features of sensitive elements. Then, this study is to choose 4 places with tradition, fusion or Korean food at Inchen International Airport, analyze their features of sensitivity and traditional culture, and then evaluate and analyze to see whether they are expressed and organized in accordance with the spatial features of Incheon International Airport. As a result of analysis, all the 4 cases were temporarily rented fixed ones since it was difficult to apply a flow-type pop-up store considering the spatial qualities of Incheon Airport; thus, their mobility was somewhat low. Their main customers were floating visitors who do not stay there for a long time, so pop-up stores could not show high quality of cultural event or experience; on the other hand, scarcity, diversity and inverse concept were high influencing on them.
목차
국문요약표 목차그림 목차제1장 서론 11.1 연구의 배경 및 목적 11.2 연구의 개념 및 범위 31.3 연구 방법 4제2장 이론적 고찰 62.1 체험마케팅과 감각마케팅 62.1.1 체험마케팅의 개념 및 유형 62.1.2 감각마케팅의 개념 및 정의 72.1.3 감각마케팅의 구성요소 8(1) 시각 요소 8(2) 청각 요소 8(3) 후각 요소 9(4) 미각 요소 9(5) 촉각 요소 92.2 전통식문화 공간 112.2.1 전통식문화 공간의 개념 112.2.2 전통식문화 공간 유형 및 특성 11(1) 유형 11(2) 특성 122.3 팝업스토어 152.3.1 팝업스토어의 개념 및 정의 152.3.2 팝업스토어의 공간 유형 및 특성 16(1)유형 16(2)특성 19제 3장 인천국제공항에서의 전통식문화 공간디자인 사례 분석 213.1 인천국제공항 면세구역 213.1.1 면세구역의 개념 및 역할 213.1.2 감각마케팅을 적용한 인천국제공항 전통식문화 공간디자인 분석모형 223.2 사례 선정 기준 및 분석 방법 243.3 공간 사례 분석 253.3.1 빚은 253.3.2 카페 사푼사푼 273.3.3 평화국수 293.3.4 손수헌 313.4 전통식문화 팝업스토어 공간특성 분석결과 검토 33제 4장 결론 344.1 연구 요약 및 결론 34참고문헌 36ABSTRACT 41