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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

권순미 (경성대학교, 경성대학교 대학원)

지도교수
이해영
발행연도
2021
저작권
경성대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수8

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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In pursuit of identifying the overall value of Gotaek (Korean traditional old house) as a tourism resource, this study delved into the distinct experience levels tourists feel through a Gotaek stay. Detailed experience elements such as entertainment, education, novelty, and relation were proposed, based on the experience economy theory (Pine & Gilmore, 1998). Furthermore, the unique value of the Gotaek experience was focused on the causal relations between memorability and place attachment and between place attachment and behavioral intention. Data collection was conducted over a month from July 15 to August 15, 2020, from tourists with Gotaek stay experience.
Researchers personally visited 12 Gotaek in Gyeongju and Andong to collect data and collected 383 completed questionnaires, from which 62 invalid responses were excluded, leaving 322 copies for final analysis. SPSS 21.0 and LISREL 8.6 programs were used for the various statistical analyses. First, a frequency analysis was performed to understand respondents’ demographic and general characteristics, and reliability analysis was performed to evaluate each measurement. After completing a correlation analysis and a confirmatory factor analysis (CFA) to confirm the association between the suggested factors, a t-test and ANOVA were conducted to analyze any other differences among the factors. Lastly, the independent variable and the dependent variable''s detailed influences and structural relationships were confirmed through structural equation modeling (SEM).
Results showed that among the four proposed Gotaek experience elements, all except education experience had significant effects on memorability. The relative influence of the proposed experience elements was novelty experience, followed by entertainment experience, and relation experience. Results also revealed that the Gotaek experience''s memorability is linked to place attachment and then to both revisit and recommendation intentions. For some practical implications, this study also presented various concrete plans and ideas for improvement and reinforcement of detailed experience factors to increase the value of the Gotaek experience. Above all, it is necessary to prioritize a strategy to improve services'' content and increase tourists'' overall levels of experience by presenting differentiated experiences based on segmented tourist information.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 5
3. 연구의 범위와 연구방법 7
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 한옥체험 9
1) 한옥체험의 정의 9
2) 한옥체험의 현황 11
3) 한옥체험의 선행연구 15
4) 고택체험의 정의 18
5) 고택체험의 현황 20
6) 고택체험의 선행연구 25
2. 체험경제 27
1) 체험경제의 정의 27
(1) 오락적 체험요소(Entertainment Experience) 32
(2) 교육적 체험요소(Education Experience) 33
(3) 신기적 체험요소(Novelty Experience) 35
(4) 관계적 체험요소(Relation Experience) 37
3. 기억남음 41
1) 기억남음의 정의 41
2) 기억남음의 선행연구 43
4. 장소애착 50
1) 장소애착의 정의 50
2) 장소애착의 선행연구 52
5. 재방문의도 56
1) 재방문의도의 정의 56
2) 재방문의도의 선행연구 58
6. 추천의도 61
1) 추천의도의 정의 61
2) 추천의도의 선행연구 62
Ⅲ. 연구 설계 및 조사방법 65
1. 연구모형·가설설정 65
1) 연구모형 65
2) 연구가설 66
2. 변수의 조작적 정의 73
3. 설문지 구성 76
4. 조사설계 77
1) 표본선정 및 자료수집 77
2) 분석방법 78
Ⅳ. 실증분석 및 결과 79
1. 기초통계분석 79
1) 고택체험 이용자의 인구통계학적 특성 79
2) 고택체험형태의 일반적 특성 80
2. 측정변수의 타당도 및 신뢰도 검증 83
1) 측정변수의 요인분석과 신뢰도 분석 결과 83
3. 상관관계분석 87
4. 인구통계학적 특성 차이분석 89
1) 성별과 측정요인 간의 t-test 분석결과 89
2) 결혼여부와 측정요인 간의 t-test 분석결과 89
3) 연령별 집단 간의 평균 차이분석(ANOVA) 결과 90
4) 직업과 측정요인 간의 일원배치 분산분석(ANOVA) 분석결과 91
5) 고택체험 세부항목 만족도 분석결과 92
6) 성별과 만족도 세부항목 간의 t-test 분석결과 93
7) 결혼여부와 만족도 세부항목 간의 t-test 분석결과 94
8) 연령별 집단 간의 평균 차이분석(ANOVA) 결과 95
9) 직업군별 집단 간의 평균 차이분석(ANOVA) 결과 97
5. 구조방정식 모델 분석 100
Ⅴ. 결론 103
1. 연구결과 요약 103
2. 연구의 의의 및 시사점 107
1) 학문적 시사점 107
2) 실무적 시사점 108
3. 연구의 한계점 및 향후 연구방향 115
참고문헌 118
ABSTRACT 133
부 록 135

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