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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김동형 (영남대학교, 영남대학교 대학원)

지도교수
박태경
발행연도
2021
저작권
영남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수19

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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With the growing importance of CSR in SMEs, CSR activities are no longer an option but a prerequisite for their sustainable growth. However, research into SMEs’ CSR remains limited. In particular, the CSR activities in the social field have insufficient legal restrictions and the voluntary participation of SMEs is low, which requires great efforts in comparison to that of larger corporations.
Based on the CSR theory and the international CSR standards, ISO 26000 and GRI Standards, this study analyzed the impact of CSR activities in the social field of SMEs on stakeholder-centered organizational governance and the impact of organizational governance on CSR performance. In addition, the mediating effect of stakeholder-centered organizational governance in the relationship between CSR activities in each social field and CSR performance proved statistically significant. To test hypotheses, a survey using a questionnaire was conducted on SMEs in Daegu Metropolitan City. Statistical analyses were performed with data collected from 104 samples. Results are as follows.
First, it was confirmed that CSR activities in the supplier sector and CSR activities in the consumer sector had a significant relationship with the stakeholder-centered organizational governance. Second, it was found that stakeholder-centered organizational governance was positively related to CSR performance. Finally, it was confirmed that stakeholder-centered organizational governance played a mediating role in the relationship between CSR activities in the supplier sector and CSR activities in the consumer sector and CSR performance.
The theoretical contribution of the study was that the scope of CSR research centered on large corporations was expanded to SMEs, and not only that it presented research methods and results on CSR activities in the SME social field, but also provided a more convincing CSR mechanism for SMEs.
However, this research had several limitations. Since SMEs are complex and diverse in nature, discussions may vary, depending on ways to measure CSR activities in the social field of SMEs and stakeholder-centered organizational governance. Therefore, research to systematize the guidelines of international standards suitable for SMEs would be meaningful. In addition, the relatively small sample size of 104 would limit the findings of the study. Future studies are recommended to use a larger sample size to ensure that the result of the study is more reliable.

목차

제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 연구 배경 및 목적 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 3
제 2 절 연구 방법 및 구성 5
1. 연구 방법 5
2. 연구 구성 5
제 Ⅱ 장 이론적 배경 7
제 1 절 기업의 사회적 책임(CSR) 7
1. 기업의 사회적 책임의 개념 7
2. 기업의 사회적 책임(CSR) 활동의 프레임워크 13
3. 중소기업의 사회 분야 관련 CSR 활동 14
제 2 절 조직 거버넌스 17
제 3 절 기업의 사회적 책임(CSR) 성과 21
제 4 절 CSR 활동과 CSR 성과 간의 선행연구 23
제 Ⅲ 장 연구모형 및 가설설정 26
제 1 절 연구모형의 설정 26
제 2 절 연구가설 27
1. 중소기업의 사회 분야 영역별 CSR 활동과 이해관계자 중심의 조직 거버넌스 27
2. 이해관계자 중심의 조직 거버넌스와 CSR 성과 32
3. 이해관계자 중심의 조직 거버넌스의 매개효과 33
제 Ⅳ 장 연구방법론 37
제 1 절 기초자료의 분석 37
1. 자료수집 및 분석방법 37
2. 설문의 구성 38
3. 분석대상의 특성 39
제 2 절 변수의 조작적 정의 42
1. 중소기업의 사회 분야 영역별 CSR 활동 42
2. CSR 성과 42
3. 이해관계자 중심의 조직 거버넌스 43
4. 통제변수 43
제 Ⅴ 장 실증분석 및 가설검증 45
제 1 절 타당도 및 신뢰도 분석 45
1. 타당도 분석 45
2. 신뢰도 분석 48
제 2 절 상관관계 분석 및 다중공선성 검증 49
1. 상관관계 분석 49
2. 다중공선성 검증 49
제 3 절 연구가설 검증 51
제 Ⅵ 장 결 론 54
제 1 절 연구결과 요약 54
제 2 절 연구의 기여점 및 시사점 55
1. 이론적 기여점 55
2. 실무적?정책적 시사점 58
제 3 절 연구의 한계점 및 향후 제언 60
참고문헌 62
부록(설문지) 75

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