메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정한솔 (영남대학교, 영남대학교 대학원)

지도교수
이지민
발행연도
2021
저작권
영남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수6

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is in assessing the mediated effects of evaluative concerns perfectionism and moderated mediated effects of self-compassion in the relationship of the parentification experience in the growth period of college students and psychological maladjustment (depression, anxiety). To that end, an online survey was conducted for male and female college students from colleges in Korea, and a total of 440 answers were used as the final analysis material. The collected materials were analyzed by utilizing SPSS 25.0 and SPSS Macro. The results of this study are as follows.
First of all, significant mediating effects of evaluative concerns perfectionism was found in the relationship of parentification experience in the growth period of college students and psychological maladjustment (depression, anxiety). These results imply that not only does parentification experience in the growth period impact psychological maladjustment of children but cause tendencies of evaluative concerns perfectionism.
Secondly, in the relationship of evaluative concerns perfectionism and psychological maladjustment (depression, anxiety), although the moderating effects of self-compassion were not significant in anxiety, they were significant in depression. It was verified that higher degrees of self-compassion mitigate impact of tendencies of evaluative concerns perfectionism on depression.
Lastly, the moderated mediating effects of self-compassion were verified to be significant in the path of parenting experience in the growth stage impacting depression with evaluative concerns perfectionism serving mediating roles. Such research results show that self-compassion served as protecting factor in the path of parentification experience impacting depression mediated by evaluative concerns perfectionism.
Based on these results, it is anticipated that basic data on possible interventions to alleviate psychological maladjustment in counseling or education in which college students who have experienced parentification in their growth stages complain problems such as depression or anxiety will be provided.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구문제 5
3. 연구모형 6
4. 용어정의 7
1) 부모화 경험 7
2) 심리적 부적응 7
3) 평가염려 완벽주의 7
4) 자기자비 8
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 부모화 경험 9
1) 부모화 경험의 개념 및 유형 9
2) 대학생의 부모화 경험 12
2. 심리적 부적응 13
1) 심리적 부적응의 개념 13
2) 대학생의 심리적 부적응 15
3. 평가염려 완벽주의 16
1) 평가염려 완벽주의 개념 16
2) 대학생의 평가염려 완벽주의 18
4. 자기자비 19
1) 자기자비의 개념 19
2) 자기자비의 구성요소 21
5. 측정 변인 간 관계 22
1) 부모화 경험과 관련변인관계 22
(1) 부모화 경험과 심리적 부적응의 관계 22
(2) 부모화 경험과 평가염려 완벽주의의 관계 24
(3) 부모화 경험과 자기자비의 관계 25
2) 평가염려 완벽주의와 관련변인관계 26
(1) 평가염려 완벽주의와 심리적 부적응의 관계 26
(2) 평가염려 완벽주의와 자기자비 관계 27
3) 자기자비와 관련변인관계 28
(1) 자기자비와 심리적 부적응의 관계 28
4) 부모화 경험, 심리적 부적응, 평가염려 완벽주의, 자기자비의 관계 29
Ⅲ. 연구방법 32
1. 연구대상 32
2. 연구절차 34
3. 측정도구 34
1) 부모화 경험 34
2) 심리적 부적응 35
3) 평가염려 완벽주의 36
4) 자기자비 37 4. 자료분석 39
Ⅳ. 연구결과 40
1. 주요 변인들의 기술 통계치 및 변인 간 상관관계 42
2. 부모화 경험과 심리적 부적응의 관계에서 평가염려 완벽주의의 매개효과 42
1) 부모화 경험과 우울의 관계에서 평가염려 완벽주의의 매개효과 43
2) 부모화 경험과 불안의 관계에서 평가염려 완벽주의의 매개효과 45
3. 평가염려 완벽주의와 심리적 부적응의 관계에서 자기자비의 조절효과 45
1) 평가염려 완벽주의와 우울의 관계에서 자기자비의 조절효과 45
2) 평가염려 완벽주의와 불안의 관계에서 자기자비의 조절효과 46
4. 부모화 경험과 우울, 평가염려 완벽주의의 관계에서 자기자비의 조절된 매개효과 47
Ⅴ. 논의 및 결론 50
참고문헌 56
부록 71
Abstract 81

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0