글로벌 경기 침체로 인해 우리나라를 비롯한 많은 국가들이 경제를 활성화 시키고 고용을 높이기 위한 방법의 일환으로 다양한 창업 지원 프로그램을 도입하여 운영하고 있다. 더욱이 최근 코로나바이러스감염증-19의 확산은 전 세계를 혼란 속으로 빠트리며 세계 경제의 동반 장기 침체를 야기할 것으로 예상된다. 이러한 어려운 상황 속에서 정부는 경기 활성화의 단초를 제공하기 위해 창업 지원 프로그램을 더욱 확대하고 있다. 그러나 막대한 국민 세금이 투입되는 창업 지원 프로그램이 국가경제의 실질적인 성장과 연결되기 위해서는 창업기업의 성과로 연결되어야 그 의미가 있을 것이며 이를 위해서 창업 지원 프로그램도 좀 더 효율적으로 운영되어야 할 필요성이 요구되고 있다. 이를 위한 방안으로 본 연구에서는 현재 정부 또는 지자체 등의 창업 지원 프로그램에 선정되었거나 선정되었던 경험이 있는 창업기업을 대상으로 창업 지원 사업에서 제공되고 있는 멘토링과 멘토링 횟수가 기업의 경영성과에 미치는 영향에 대한 연구를 제공한다. 구체적으로 이번 연구에서는 정부 또는 지자체 등의 창업 지원 사업의 멘토링 내용을 세 가지 분야로 나누어 조사하였다. 첫 번째, 사업화 자금 등의 자금조달 멘토링, 두 번째, R&D 등의 기술지원 멘토링, 세 번째, 법무 세무 등을 포함하는 경영지원 멘토링으로 나누어 각각의 멘토링 내용과 멘토링 횟수가 기회인지를 매개로 창업기업의 경영성과에 미치는 영향에 대한 연구를 목적으로 하였다. 아울러 사업기회는 발견되는 것이며 기업가적 기민성은 기회를 인식하는 능력이라는 점에서 성공적인 창업과 밀접한 관련이 있고 창업가의 필수 능력으로 여겨진다(Kirzner 1973, 1979)는 선행연구를 바탕으로 기업가적 기민성이 기회인지를 매개로 창업기업의 경영성과에 미치는 영향을 연구하였다. 연구결과 다음과 같은 결론에 이르렀다. 첫째, 창업 지원 프로그램에 선정된 창업기업의 기업가적 기민성은 기회인지에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 기업가적 기민성의 하위 요인인 관찰-탐색력과 평가-판단력은 기회인지에 영향을 미치는 것으로 나타났고 이에 반해 연합-연결력은 기회인지에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 창업 지원 프로그램에 선정된 창업기업에게는 연합-연결력 보다는 관찰-탐색력과 평가-판단력이 기회인지에 더 많은 영향을 준다는 것을 의미한다. 둘째, 창업 지원 프로그램에 선정된 창업기업에게 제공되는 자금조달, 기술지원, 그리고 경영지원 멘토링은 모두 기회 인지에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 기회인지는 창업기업의 경영성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자금조달, 기술지원, 경영지원 멘토링 중 기업의 재무적 성과에 가장 큰 영향을 준 것은 기술지원 멘토링으로 나타났으며 경영지원 멘토링은 기업의 비재무적 성과에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 창업 지원 프로그램에 선정된 창업기업에게 제공되는 멘토링 내용은 기업의 성과목표에 맞게 차별적으로 구성하는 것이 효과적이라는 것을 시사하는 결과라고 할 수 있다. 셋째, 창업 지원 프로그램에 선정된 창업기업에게 제공되는 멘토링 횟수도 기회인지에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 기회인지는 멘토링 횟수와 창업기업의 경영성과와의 관계에서 매개효과가 있다는 연구결과가 도출되었다. 즉, 멘토링 횟수가 기회인지를 매개로 기업의 경영성과에 영향을 주어 멘토링 횟수가 증가할수록 기업의 경영성과가 좋아지는 것으로 나타나 창업기업에게 제공되는 멘토링의 중요성을 다시 한번 확인한 연구결과라고 할 수 있다. 본 연구의 결과는 창업 지원 프로그램이 창업기업의 경영성과와 경제 활성화로 이어지기 위해서는 프로그램 정책부서와 운영 기관 그리고 수혜자인 창업기업이 멘토링의 중요성을 인식하고, 멘토링 프로그램을 기획할 때 멘토링 내용과 횟수 등에 대해 기준을 제시할 것으로 기대된다.
Due to the global economic downturn, many countries, including Korea, have introduced and are operating various start-up support programs as part of a method of revitalizing the economy and boosting employment. Moreover, the recent spread of COVID-19 is expected to plunge the world into chaos and lead to a long-term recession in the global economy. Amid such difficult situations, the government is further expanding the start-up support program to provide a basis for activating the game. However, in order for the start-up support program, in which a substantial amount of national taxes are being invested in the growth of the national economy, it must be linked to the performance of the start-up company, and for this purpose, it is required that the start-up support program must be operated more efficiently. As a way of achieving this, this study provides research on the impact of mentoring content, and number of mentoring sessions on the performance of start-ups that have been selected or have been supported by the start-up support programs of the current government or local governments, etc. Specifically, in this study, the contents of mentoring for start-up support projects implemented by the government or local governments were divided into three categories: mentoring content, such as commercialization funds, technical support content mentoring, such as R&D, and mentoring of management support content, including legal affairs, tax, etc. By taking each type of mentoring content and the number of mentoring sessions as the mediating effect factors, the research has tried to investigate the impact of opportunity recognition on the business performance of a start-up company. In addition, based on the prior research explaining that business opportunities are to be discovered, and entrepreneurial alertness is closely related to successful start-ups in that it is the ability to recognize the opportunity, and is regarded as an essential competency of entrepreneurs(Kirzner 1973, 1979), the impact of recognition as a parameter on the business performance of startups was studied. As a result of the study, the following conclusions were reached. First of all, it was found that the entrepreneurial alertness of the start-up companies that were selected in the start-up support program has an effect on the recognition of opportunities. The observation-search and evaluation-judgment, which are the sub-factors of entrepreneurial alertness, are shown to have an effect on the recognition of opportunities. On the other hand, it was found that the coalition-connectivity did not affect the recognition of the opportunity. This means that for the start-up companies selected in the start-up support program, the coalition-connectivity has a greater impact on the recognition of the opportunity compared to the observation-search power and evaluation-judgment power. Second, fundraising, technical support, and management support mentoring that were provided to the selected start-up companies appeared to have an effect on the recognition of opportunities. The opportunity recognition was found to affect the business performance of the start-up companies. Among the fundraising, technical support, and management support mentoring, the one that had the greatest impact on the financial performance of the company was indicated by technical support mentoring. Management support mentoring appeared to have the greatest impact on the non-financial performance of the company. This insight suggests that it is effective to discriminately configure the contents of mentoring provided to these selected start-up companies in accordance with the performance goals of the company. Third, it was found that the number of mentoring sessions, provided to the start-up companies that were selected in the start-up support program, also affected the recognition of opportunities. Results of the study show that opportunity recognition has a mediating effect on the relationship between the number of mentoring sessions and the business performance of start-up companies. In other words, the business performance of a company improves as the number of mentoring sessions increases. This affects a company''s performance by opportunity recognition as a medium, and it can be confirmed that the importance of mentoring for start-up companies is proven. For the start-up support program to lead to a start-up’s achievements and to economic revitalization, the program policy department, the operating institution, and the start-up companies that are beneficiaries must recognize the importance of mentoring. The results of this study are expected to present standards for planning a mentoring program, the contents and frequency of mentoring, and more.
목차
제1장 서론 11. 연구배경 및 목적 12. 연구의 범위 및 방법 33. 논문의 구성 5제2장 이론적 배경 61. 창업기업 62. 기업가적 기민성 8(1) 기업가적 기민성의 정의 8(2) 기업가적 기민성의 구성요소 10(3) 기업가적 기민성의 영향요인 133. 멘토링 15(1) 멘토링의 개념 15(2) 창업 멘토링의 개념 174. 기회인지 205. 기업의 경영성과 23제3장 연구설계 251. 연구모형 252. 연구가설 29(1) 기업가적 기민성과 기회인지 29(2) 멘토링과 기회인지 30(3) 기회인지와 경영성과 32(4) 기업가적 기민성과 경영성과와 기회인지 32(5) 멘토링과 경영성과와 기회인지 33(6) 멘토링 횟수와 경영성과와 기회인지 343. 변수의 조작적 정의 36(1) 기업가적 기민성 36(2) 기회인지 38(3) 경영성과 39(4) 멘토링 404. 설문지 작성 및 분석방법 43제4장 연구결과 및 해석 441. 자료수집 및 분석방법 442. 표본의 일반적 특성 453. 신뢰도 및 타당성 검정 47(1) 요인 분석 및 신뢰도 분석 47(2) 기술통계 51(3) 상관관계 분석 524. 연구가설 검정 57(1) 기업가적 기민성과 기회인지에 대한 가설검정 57(2) 멘토링과 기회인지에 대한 가설검정 59(3) 기회인지와 경영성과에 대한 가설검정 61(4) 기업가적 기민성과 경영성과와 기회인지에 대한 가설검정 63(5) 멘토링과 경영성과와 기회인지에 대한 가설검정 71(6) 멘토링 횟수와 기회인지에 대한 가설검정 78(7) 멘토링 횟수와 경영성과와 기회인지에 대한 가설검정 795. 분석결과 요약 83제5장 결론 및 향후 연구과제 861. 연구의 결과 요약 862. 연구의 시사점 및 한계 92참고문헌 94설문지 110ABSTRACT 115