2020년 11월 기준16개 협정, 56개국가와 FTA협정이 발효되어 있다. 정부는 시장개방 및 FTA확산 정책 기조 아래 FTA 활용을 통한 수출에서 낙오되는 중소기업들이 없도록 정책적, 제도적으로 적극 지원하고 있다. 그럼에도 불구하고 대기업 대비 중소기업의 FTA수출활용률은 여전히 낮은 수준이다. 기존의 FTA컨설팅에 관한 선행연구는 정책 또는 활용현황을 조사하여 문제점 또는 활성화 방안을 주장하였다. 실증분석을 실시한 경우 FTA활용에 따른 수출성과분석을 주로 검증하였다. 이에 필자는 FTA지원사업에 대한 만족도와 성과에 대한 실증연구를 통하여 FTA활용률을 높일 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 다중회귀분석을 활용하여 FTA지원사업에 대한 참여기업의 만족도와 성과를 분석하고자 한다. 분석을 위해 FTA수출활용지원 컨설팅 사업에 참여한 충남소재 수출기업을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 112부의 유효한 설문지로 분석을 실시했다. 수집된 자료로 기초통계분석 실시하여 응답자의 일반현황 및 FTA활용현황을 확인하고, 탐색적요인분석, 신뢰성 검토, 상관관계분석을 실시하였다. 그리고 다중회귀분석을 활용하여 연구가설을 검증하였으며 검증 결과는 아래와 같다. 첫째, 컨설턴트, 컨설팅, 교육강의, 지원사업 운영 요인 네가지 모두 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 만족도는 정량적인 성과에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 정성적인 성과에는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 즉, 지원사업 참여기업의 만족도 증가시 거래선 및 수출액, FTA활용률 증가에 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 확인됐다.
따라서 FTA컨설팅 프로그램의 실효성을 높일 수 있는 방안으로 수행 컨설턴트의 전문성을 강화하고 비관세장벽의 분야로도 컨설팅 범위를 확대하며, 예산 증액을 통한 지원사업 참여 기회를 넓히는 방안을 제시한다.
As of November 2020, 16 agreements and free trade agreements(FTAs) with 56 countries have been in effect. Under the policy of market opening and FTA proliferation, the government is actively supporting small and medium-sized companies so that they do not fall behind in exports through the use of FTA. Nevertheless, it still shows lower utilization in their exports through FTA by small and medium-sized companies compared to large companies. The previous studies on the existing FTA consulting have examined the current status of policies or utilization to figure out the problems or suggest the activation methods. In the case of empirical analysis, the studies have mostly been conducted to verify the export performance analysis according to the use of FTA. Thus, this study intends to propose some solutions to increase the utilization of FTA through an empirical study on the satisfaction and performance of FTA support projects. This study used multiple regression analysis to analyze the satisfaction and performance of the companies that participated in FTA support projects. For the analysis, a survey was conducted of the exporters in Chungcheongnam-do Province that participated in the export consulting projects through FTA, and a total of 112 valid questionnaires collected from the survey were analyzed. Based on the collected data, a basic statistical analysis was conducted to identify the general situations and their utilization of FTA by the respondents, followed by exploratory factor analysis, reliability review, and correlation analysis. Also, the study hypothesis was verified using multiple regression analysis to describe the results as follows: First, it showed that those four factors of consultants, consulting, lecture education, and operation of support projects had all significant effects on the satisfaction. Second, it showed that satisfaction had a significant effect on quantitative performance, while not on qualitative performance. In other words, when the satisfaction of the companies that participated in the support projects increased, it was found out to have a positive effect on the increase in their customers, their export amount, and their utilization of FTA. Therefore, as the solutions to improve the effectiveness of FTA consulting programs, this study suggests that it needs to strengthen the expertise of the consultants, expand the consulting coverage up to non-tariff barriers, and widen the opportunities to participate in the support projects through the increased budget. As of November 2020, 16 agreements and free trade agreements(FTAs) with 56 countries have been in effect. Under the policy of market opening and FTA proliferation, the government is actively supporting small and medium-sized companies so that they do not fall behind in exports through the use of FTA. Nevertheless, it still shows lower utilization in their exports through FTA by small and medium-sized companies compared to large companies. The previous studies on the existing FTA consulting have examined the current status of policies or utilization to figure out the problems or suggest the activation methods. In the case of empirical analysis, the studies have mostly been conducted to verify the export performance analysis according to the use of FTA. Thus, this study intends to propose some solutions to increase the utilization of FTA through an empirical study on the satisfaction and performance of FTA support projects. This study used multiple regression analysis to analyze the satisfaction and performance of the companies that participated in FTA support projects. For the analysis, a survey was conducted of the exporters in Chungcheongnam-do Province that participated in the export consulting projects through FTA, and a total of 112 valid questionnaires collected from the survey were analyzed. Based on the collected data, a basic statistical analysis was conducted to identify the general situations and their utilization of FTA by the respondents, followed by exploratory factor analysis, reliability review, and correlation analysis. Also, the study hypothesis was verified using multiple regression analysis to describe the results as follows: First, it showed that those four factors of consultants, consulting, lecture education, and operation of support projects had all significant effects on the satisfaction. Second, it showed that satisfaction had a significant effect on quantitative performance, while not on qualitative performance. In other words, when the satisfaction of the companies that participated in the support projects increased, it was found out to have a positive effect on the increase in their customers, their export amount, and their utilization of FTA. Therefore, as the solutions to improve the effectiveness of FTA consulting programs, this study suggests that it needs to strengthen the expertise of the consultants, expand the consulting coverage up to non-tariff barriers, and widen the opportunities to participate in the support projects through the increased budget.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 목적 및 배경 1제2절 연구의 방법 및 구성 3제2장 중소기업의 FTA 활용 및 컨설팅 현황 5제1절 FTA 추친 현황 51. FTA의 개념 52. 전세계 및 우리나라의 FTA추진 현황 63. Regional Comprehensive Economic Partnership (역내 포괄적 동반자 협정: RCEP) 11제2절 우리나라 중소기업의 FTA 활용현황 131. 수출FTA활용과 원산지증명서 이해 132. 우리나라 FTA수출활용 현황 153. 중소기업 FTA수출활용 현황 184. 충남 FTA 수출 활용 현황 185. 우리나라 정부 FTA활용지원사업 현황 23제3장 선행연구 및 연구의 설계 28제1절 이론적 연구 281. 컨설팅에 관한 이론 282. 중소기업 지원정책 관련 이론 313. 고객만족에 관한 이론 324. 성과측정에 관한 이론 36제2절 기존문헌고찰 371. FTA컨설팅 및 지원사업에 관한 선행연구 382. 만족도에 관한 선행연구 413. FTA활용 성과에 관한 선행연구 42제3절 연구모형 및 연구가설 설정 441. 연구모형의 설정 442. 가설의 설정 453. 변수의 조작적 정의 45제4장 가설검증 및 분석결과 47제1절 자료분석 및 평가 471. 자료수집 472. 조사업체 일반현황 및 FTA활용 현황 49제2절 측정변수의 신뢰성ㆍ타당성 검증 및 상관관계 분석 521. 측정항목의 탐색적 요인분석 522. 측정항목의 신뢰성 분석 543. 상관관계 분석 54제3절 가설검증을 위한 다중회귀분석결과 561. 컨설팅 지원사업 요인이 만족도에 미치는 영향 562. 만족도가 성과에 미치는 영향 573. 가설검증 요약 58제5장 결 론 62제1절 연구결과의 요약 및 시사점 62제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 65참고문헌 66부 록 70국문초록 74Abstract 76