본 연구 목적은 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 멘토링을 진행하며, 그 과정에서의 경험과 의미를 살펴보는 것이다. 이를 통해 멘토링에 참여한 초임 보육교사의 멘토링 참여 경험과 그 이면의 의미를 이해하고 이를 통해 발견되는 시사점을 고찰해보고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 SNS기반 멘토링 과정은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 SNS 기반 멘토링 경험이 갖는 의미는 어떠한가?
초임 보육교사의 인간관계 형성에 대한 문제 인식을 토대로 현장 교사의 요구도 조사와 문헌고찰을 실시하였으며, 얻은 결과를 기초로 하여 2019년 3월부터 12월까지 약 9개월 간 본 연구를 진행하였다. 연구참여자는 어린이집 현장 경력 3년 미만의 초임 보육교사 4명과 연구자이며 멘토링의 효과적인 운영을 위해 전문가 협의 인력 7명이다. 연구의 진행 방식은 SNS 기반의 멘토링으로 카카오톡을 활용하여 멘토링을 진행하였다. 멘토링 과정에서 멘티교사의 저널, 멘토의 저널, 멘티교사와 멘토의 면담 내용, 멘티의 고민 및 어려움에 대한 대화 내용 등을 자료로 수집하여 분석하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 초임보육교사들은 동료 교사와의 관계에서 동료 교사와의 관계, 원장선생님과의 관계, 교사회의, 어린이집 행사, 학급운영, 연차사용의 6개의 내용 범주화로 멘토링을 진행하였으며 학부모와의 관계에서는 학부모 상담, 학부모와의 상호 협력적인 관계형성 과정에서의 학부모의 지나친 관심과 무리한 요구, 학부모의 무관심, 학부모와 신뢰감 형성하기로 범주화 하여 멘토링을 진행하였다. 멘토링 내용에 따라 SNS 기반 멘토링 과정 및 자료도 다르게 진행되었다. 심리적 지원 영역을 제외한 나머지 영역은 멘티교사가 자신의 어려움에 대해 SNS을 통해 이야기를 하였을 때부터 시작하였다. 멘토는 멘티교사의 관계에서의 어려움 및 고민을 분석한 후, 멘토링 주제에 맞는 SNS기반 멘토링을 진행하였다. 둘째, 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 SNS 기반 멘토링 과정을 통해 그 의미를 멘티교사, 멘토, SNS 적용 측면에서 찾을 수 있었으며, 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 멘티교사의 교직생활은 교육의 전문가로서 한 걸음 더 나아갔으며, 멘토링 과정에서 나에 대해서 발견한 시간이었으며, 끊임없는 반성적 사고를 통해 자기 개선의 의지를 다지게 되었다. 멘토는 유아교육기관에서의 인간관계를 되돌아보는 시간이었으며, 배려와 소통하는 교육자로 성장하게 되었다. SNS 기반의 멘토링을 통해 언제든지, 어느 때나 멘토링 진행이 가능하였으며, 멘티교사의 주도적인 멘토링의 진행을 통해 이해와 공감의 구성주의 학습이 가능해졌다. 따라서 본 연구에서 진행한 SNS 기반 멘토링 과정은 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 실질적이며 실천 가능한 교사지원 방안이 될 것이다.
The purpose of this study is to conduct mentoring for the improvement of human relationships among first-time nursery teachers and to look at their experiences and meanings in the process. Through this, we would like to understand the experience of mentoring participation by first-time nursery teachers who participated in mentoring and the implications behind it and consider the implications found through it.
To achieve the objectives of this study, the following research problems were established:
First, how is the SNS-based mentoring process for the first-time child care teachers to improve their relationships? Second, what is the significance of SNS-based mentoring experiences for the improvement of first-time nursery teachers'' relationships?
Based on the problem recognition of the formation of human relationships of first-time nursery teachers, on-site teachers'' needs were also investigated and literature reviewed, and based on the results obtained, this study was conducted for about nine months from March to December 2019. The research participants are four first-time nursery teachers and researchers with less than three years of experience at daycare centers, and seven experts'' consultation staff for effective operation of mentoring. The method of conducting the research was SNS-based mentoring and mentoring was carried out using KakaoTalk. During the mentoring process, the Mentee teacher''s journal, the Mentee teacher''s journal, the Mentee teacher''s interview, and the Mentee''s concerns and difficulties were collected and analyzed. The results of the study are presented as follows. First, first-time child care teachers conducted mentoring in their relationship with fellow teachers, relationship with the principal, teacher meetings, daycare center events, class management, and annual use. In their relationship, parents'' excessive interest, unreasonable demands, parents'' indifference, and trust. The SNS-based mentoring process and data were conducted differently depending on the mentoring content. Except for the psychological support area, the rest of the area began when the mentee teacher talked about his difficulties through SNS. After analyzing the difficulties and concerns of mentee teachers'' relationships, the mentor conducted SNS-based mentoring to suit the mentoring theme. Second, SNS-based mentoring courses for first-time nursery teachers to improve human relationships were found in terms of mentee teachers, mentors, and SNS applications, and if you look at them specifically, they are as follows. Mentee teacher''s teaching career went one step further as an expert in education, and it was time to find out about me during mentoring, and through constant reflective thinking, I became determined to improve myself. Mentor was a time to reflect on human relationships in early childhood education institutions and grew up to be an educator who communicated with consi- deration. Through SNS-based mentoring, mentoring was possible at any time and at any time, and the leading mentoring of mentee teachers enabled learning of composition of understanding and empathy. Therefore, the SNS-based mentoring process conducted in this study will be a practical and viable teacher support plan for the improvement of first-time nursery teachers'' human relationships.
목차
Ⅰ. 서 론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구문제 11C. 용어의 정의 121. 초임 보육교사 122. SNS기반 멘토링 12Ⅱ. 이론적 배경 13A. 초임 보육교사와 인간관계 131. 초임 보육교사의 발달 단계에 따른 특성 132. 초임 보육교사의 인간관계 19B. SNS 기반 멘토링 301. 멘토링의 개념 및 의의 302. 초임 보육교사를 위한 멘토링 363. SNS 기반 멘토링 개념과 특성 434. 초임 보육교사를 위한 SNS 기반 멘토링 46Ⅲ. 연구방법 53A. 연구참여자 531. 멘토로서의 연구자 532. 멘토링 운영을 위한 전문가 협의 인력 563. 멘티교사 58B. SNS 멘토링 진행 방식 65C. 연구절차 661. 문헌 고찰 682. 초임 보육교사의 어려움 조사 723. 초임 보육교사 인간관계 개선을 위한 멘토링 계획 및 실시 77D. 자료수집 및 분석 851. 자료수집 852. 자료 분석 933. 연구의 진실성 98Ⅳ. 연구 결과 101A. 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 멘토링 과정 1011. 초임 보육교사의 동료 교사와의 관계 개선을 위한 멘토링 1012. 초임 보육교사의 학부모와의 관계 개선을 위한 멘토링 132B. 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 멘토링 경험이 갖는 의미 1761. 멘티교사 경험의 의미 1762. 멘토로서의 경험의 의미 1843. SNS 기반 적용의 의미 187Ⅴ. 논의 및 결론 193A. 요약 1931. 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 SNS 기반 멘토링 과정 1932. 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 SNS 기반 멘토링 경험이 갖는 의미 199B. 논의 및 결론 2041. 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 SNS 기반 멘토링 과정에 대한 논의 2042. 초임 보육교사의 인간관계 개선을 위한 SNS 기반 멘토링 경험이 갖는 의미 대한 논의 210C. 제언 213참고문헌 214국문초록 238Abstract 241