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논문 기본 정보

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학위논문
저자정보

박신혜 (성신여자대학교, 성신여자대학교 일반대학원)

지도교수
장민정
발행연도
2021
저작권
성신여자대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수23

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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문화는 현시대의 모습이 형태화되어 구분지어진 가치로서 한 사회의 정치, 경제뿐 아니라 사회 전반을 반영한다. 가시적으로 표현된 문화의 하위 형태가 모여 관심을 이끌며, 관심이 모여 비가시적으로 문화의 정체성을 형성한다. 문화의 하위 형태로 한국의 매체들이 시각적으로 인터넷이나 SNS를 통해 전 세계로 펼쳐 나가면서 한류라는 문화가 생겨났고, 이 문화가 세계 속에서 한국의 정체성이라는 추상적 개념으로 자리 잡는 중이다. 이러한 과정에서 ‘문화산업’이라는 현상이 나타났고, 이러한 현상은 경제적으로도 자리를 잡아 문화적으로 강한 나라가 가치창출을 바탕으로 경제대국이 될 수 있다고도 할 수 있다. 따라서 우리의 역사와 전통을 반영하여 문화의 하위 형태를 형성하고자 하는 시도는 한국의 정체성을 밝히고, 경제력 뿐 아니라 국력을 키우는 데 중요한 연구이다.
그러한 의미에서 한국 민화는 우리의 민족적 특성을 반영하는 미적 가치이며, 현대에 와서 그 가치가 재평가되고 있다. 민화는 우리 민족의 고유한 예술적 가치관을 시대적으로 담아 한국의 조형관을 잘 표현하고 있어 한국의 정체성을 밝히는 문화로서 전통을 계승하고 그 가치를 향상시킬 수 있는 대상으로 충분히 적합하다.
자유로운 표현형식을 갖는 민화는 특성 분류에 있어서도 여러 연구자들이 의견을 제시하였다. 연구자 오승진과 이난경(1997), 유동관(2003), 김택민(2007), 박아람(2010), 송혜련과 김혜경(2011), 심영옥(2014), 공선애(2014), 최영임(2015), 이인영(2017), 김현미(2019)의 의견을 종합하여 민화에서 나타나는 특성을 다시점, 단순성, 평면성, 반복성, 색채성으로 축약하였다.
민화의 첫 번째 특성인 다시점은 객관적의 거리 측정을 바탕으로 바라보는 서양화와는 다르게 공간과의 상대적 비례가 파괴되어 나타나는 표현을 의미한다. 또한, 한 사물의 시점만이 존재하는 것이 아니라 다른 사물에는 다른 시점이 존재하며, 원근법이 무시된 채 표현된 것이라고 할 수 있다.
단순성은 민화에 등장하는 자연 소재들을 세세하게 사실적으로 표현하기 보다 자유롭고, 소소하며, 과장되게 대상을 그리는 작가의 의도에 따라 재구성되어 단순화된 형태로 표현하는 것을 말한다.
평면성은 사물 간 공간감이 파괴되어 여러 사물들이 중첩되어서 서로 뒤섞이지 않고 독립적으로 유지되는 표현의 성격을 의미한다. 이러한 특징은 민화를 사실적이고 입체적인 형태나 구성에서 벗어나 현실감이 결여된 그림으로 동심이나 상상력을 자극시키는 요소로 작용하기도 한다.
반복성은 단순성과 연관이 있으며 단순화된 표현이나 세부적인 요소들이 연속성을 갖게 되었을 때 나타나는 특성이다. 형태나 색채의 반복적인 표현은 끊임없는 자연의 순환 속에서 대상과의 유기적 관계를 갖는 도교적 의미를 갖기도 한다.
색채성은 민화의 조형적 구조에서 결정적인 표현 요소라 할 수 있으며, 대상간의 조화 보다는 각각의 대상을 따로 대하 듯 채도 높은 알록달록한 색상들을 독립적으로 표현함으로써 각각의 사물을 하나의 완전한 형태로 표현하는 특징을 말한다.
이에 본 연구는 우리의 전통을 담은 민화를 현재 실생활에 적용시켜 한국의 부가가치를 창출하는 복합체로서의 역할을 할 수 있도록 문화의 하위형태를 형성할 필요성을 인식하고, 한국의 정체성을 바탕으로 하여 이를 현대적으로 응용한 그림들을 우리의 생활에 적용시킬 수 있도록 문화상품의 개발 영역을 확대 시켜 고부가가치 창출을 위한 문화상품개발의 첫 단계로 각각의 민화 속에서 표현된 소재나 요소들을 모티프로 도출하여 현대적으로 응용하고, 도출한 이미지를 적용한 문화상품을 제작하여 전통의 이미지를 생활에 활용함으로써 문화상품으로서 전통 계승의 의미를 갖는 것에 그 목적이 있다.

이러한 목적을 수행하기 위해 민화의 다섯 가지 특징을 바탕으로 표현한 민화 꽃 응용Ⅰ은 모란도와 화조도에 나타난 꽃과 잎사귀의 다양한 색상과 여러 가지 묘사들을 추출하여 수채물감과 붓을 사용하여 번짐 효과를 두드러지게 표현한 후 디지털화하여 색조와 밝기를 조절하여 이미지의 주제 부분을 완성하고 화조도에 나타난 테두리의 구성요소를 추출하여 단순화된 표현으로 배경 이미지를 장식하였다. 배경 이미지의 기하학적 무늬로 한국적 특색이 나타나도록 표현하였고, 주제 이미지에서 민화의 다섯 가지 특성 중 색채성이 두드러지도록 채도를 높여 나타내었다. 또한 여러 가지 이미지들이 겹치지 않고 나타나는 다시점과, 색채의 반복성, 꽃 형태의 단순성 또한 표현에 잘 나타나고 있다.
민화 꽃 응용Ⅱ는 화조도와 모란도에서 기하학적 표현과 민화의 특성 중 반복성, 꽃의 모양과 색감, 전체적인 배열 구성요소를 추출하여 바탕색을 형성하고, 꽃 묘사의 단순화를 다르게 주어 여러 가지 꽃의 종류를 표현하였다. 표현된 원형의 이미지를 반복하고, 앞서 추출한 기하학적 이미지를 나뭇잎 표현에 적용하여 프로크리에이트 어플에서 반투명 효과와 스크린 효과를 주어 민화의 특성 중 다시점과 색채성, 단순성, 반복성, 평면성이 효과적으로 나타나도록 표현하였다.
민화 꽃 응용Ⅲ은 채도 높은 색채 표현과 반복성을 지닌 화조도에서 단순화된 꽃 모양의 반복성과 여러 가지 색채로 표현된 나뭇잎, 꽃 새, 바위를 추출하여 바탕색에 채도 높은 색을 설정하고, 프로크리에이터의 레이어에 형태를 단순화하여 실루엣 틀을 형성 후 번짐 효과나 테두리의 묘사, 여러 가지 색의 표현을 클리핑마스크 효과를 주어 작업하였고, 추가 레이어에 얇은 선선들과 단순화된 표현으로 묘사를 달리해 조형적인 차이를 두어 민화의 특성 중 다시점, 색채성, 반복성, 단순성, 평면성을 갖도록 하였다.
위의 민화 꽃을 응용한 그림 3점을 바탕으로 하여 현재에도 그 기세가 줄어들지 않고 있는 ‘COVID-19’ 사태로 외출이 자제되면서 집 안에서의 생활이 많아진 현재의 생활 행태를 반영하여 문화상품의 범위를 패션용품과 생활용품으로 나누어 제작하였다. 패션용품은 트레이닝 세트 3작품, 티셔츠 3 작품, 모자 3 작품으로, 생활용품은 에코백 3 작품, 쿠션 3 작품, 머그컵 3 작품, 코스터 3 작품으로 제작하였다.
민화 꽃 응용Ⅰ을 적용하여 제작한 작품Ⅰ은 트레이닝 세트, 시보리 긴팔 티셔츠, 기본 캡, 에코백, 쿠션, 컵과 코스터 세트로 구성하였다.
작품Ⅰ-1은 트레이닝 세트로 후드티셔츠와 조거팬츠로 구성하였다. 민화 꽃 응용Ⅰ을 상의 정면 중앙과 하의 좌측 상단에 배치하여 기존의 트레이닝 세트의 로고 위치와 비슷하도록 하여 젊은 층에게 접근성을 용이하고 눈에 가장 낯익은 위치로 배치하여 제작하였다.
작품Ⅰ-2는 시보리 긴팔 티셔츠로 민화 꽃 응용Ⅰ을 바탕색을 적용하여 정면 중앙에 크게 배치하여 한국적 특색을 나타내는 문양과 원색적 색감이 잘 보이도록 제작하였다. 또한, 시보리로 소매를 달리 제작하여 일상생활에서 팔 걷음이 용이하도록 의도하였다.
작품Ⅰ-3은 기본 캡으로 사이즈는 XL로 제작하여, 민화 꽃 응용 Ⅰ을 정면에 로고처럼 단순화되도록 표현하였다. 적용 이미지의 원색적 색감이 눈에 잘 띌 수 있도록 제품의 색상을 검정으로 지정하여 제작하였다.
작품Ⅰ-4는 비닐 소재의 에코백으로 선명한 프린팅이 가능한 만큼 민화 꽃 응용Ⅰ의 이미지를 기하학적 형태로 반복하여 재구성하였고 바탕색에 채도 높은 색상을 설정하여 민화의 색채적 특징이 더욱 두드러지게 나타나도록 표현하였다. 또한, 젊은 층 뿐만 아니라 다양한 연령대가 착용하는 에코백에 응용된 민화의 이미지를 적용하여 폭 넓게 공유 되는 것을 의도하였고, 바탕색과 이미지의 변형의 화려함이 패션 소품으로서 포인트가 될 수 있도록 제작하였다.
작품Ⅰ-5는 폴리에스터 100%로 제작된 쿠션으로 민화 꽃 응용Ⅰ을 전면에 프린팅하여 제작하였다. 응용된 민화의 이미지를 크고 잘 나타내기 때문에 문화상품으로서 디자인적 요소도 갖추고 있으며 인테리어 용품, 선물용품으로도 충분히 가치가 있다.
작품Ⅰ-6은 머그컵과 코스터 세트로 민화에서 나타나는 여백의 미를 표현하기 위해 전면 아이보리 표면 위에 포인트로 민화 꽃 응용Ⅰ을 배치하였다. 본차이나를 소재를 사용하였으며, 집 안에서 자주 사용하는 용품에 한국적 이미지를 적용하여 문화상품의 가치를 높일 수 있도록 의도하였다. 또한, 머그컵과 같이 활용할 수 있는 코스터는 머그컵에 여백의 미를 표현한 것과 균형을 맞출 수 있도록 코스터는 전면 프린팅으로 제작하였다.
민화 꽃 응용Ⅱ를 적용하여 제작한 작품Ⅱ는 트레이닝 세트, 기본 긴팔 티셔츠, 기본 캡, 에코백, 쿠션, 컵과 코스터 세트로 구성하였다.
작품Ⅱ-1은 후드 집업과 조거팬츠로 구성된 트레이닝 세트로 민화 꽃 응용Ⅱ를 상의 후면 중앙과 하의는 좌측 하단에 적용하여 제작하였다. 상의는 면 50%와 폴리에스터 50%, 하의는 면 100%의 소재로 상의에 기모소재를 사용하여 간절기에 겉옷으로 활용 가능하도록 의도하였다.
작품Ⅱ-2는 기본 긴팔 티셔츠로 민화 꽃 응용Ⅱ를 후면에 포인트로 배치하여 꽃 형상의 이미지와 색감이 여성스러움을 더하고 기본 이너웨어로도 착용할 수 있도록 편리성을 더하여 제작하였다.
작품Ⅱ-3은 기본 캡으로서 민화 꽃 응용Ⅱ의 이미지를 크고 작게 변형하여 재구성한 이미지를 정면에 배치하였고, 이미지 변형의 텍스타일화가 기하학적 요소로 작용하여 현대적인 느낌을, 색상의 파스텔 톤 표현이 여성스러움을 표현하도록 의도하였다.
작품Ⅱ-4는 폴리에스터 100%를 소재로 제작된 크로스백으로 민화 꽃 응용 Ⅱ의 전체 실루엣을 긴 타원형으로 변형하여 색채의 여성스러움에 미니멀리즘과 귀여움이 더해지도록 의도하였다.
작품Ⅱ-5는 폴리에스터 100%로 제작된 쿠션으로 민화 꽃 응용Ⅱ를 전면에 프린팅하여 제작하였다. 응용된 민화의 이미지를 크고 잘 나타내기 때문에 문화상품으로서 디자인적 요소도 갖추고 있으며 인테리어 용품, 선물용품으로도 충분히 가치가 있다.
작품Ⅱ-6은 머그컵과 코스터 세트로 민화에서 나타나는 여백의 미를 표현하기 위해 전면 아이보리 표면위에 포인트로 민화 꽃 응용Ⅱ를 배치하였다. 본차이나 소재로 보온성이 뛰어나며, 집 안에서 자주 사용하는 용품에 한국적 이미지를 적용하여 문화상품의 가치를 높일 수 있도록 의도하였다. 또한, 머그컵과 같이 활용할 수 있는 코스터는 머그컵에 여백의 미를 표현한 것과 균형을 맞출 수 있도록 코스터에는 색상대비가 두드러지도록 바탕색과의 차이를 두어 제작하였다.
민화 꽃 응용Ⅲ을 적용하여 제작한 작품Ⅲ은 트레이닝 세트, 반팔 티셔츠, 썬캡, 에코백, 쿠션, 컵과 코스터 세트로 구성하였다.
작품Ⅲ-1은 맨투맨 티셔츠와 조거팬츠의 트레이닝 세트이며, 민화 꽃 응용Ⅲ의 이미지를 상의 정면 중앙과 하의 좌측 하단에 배치하였다. 원색적 이미지가 디자인적으로 강한 포인트를 주며, 슬림핏으로 제작하였기 때문에 폭이 큰 후드나 후드 집업과는 차이를 두었고, 넥라인은 헤리테잎 작업이 되어서 목 늘어남이 적으며 형태변형이 없도록 제작하였다.
작품Ⅲ-2는 스포츠 겸용 반팔 티셔츠로 민화 꽃 응용 Ⅲ을 정면에 배치하였고, 바탕의 청색계열이 시각적으로 청량한 느낌을 줄 수 있도록 의도하였다. 또한 바탕색과 대비되는 주제의 꽃과 잎사귀의 원색적인 붉은 계열의 색들과 대비를 이루며 현대적으로 응용한 민화의 이미지의 특성이 포인트가 되도록 제작하였다.
작품Ⅲ-3은 썬캡으로 여름에 스포츠용품으로 착용될 수 있도록 제작하였다. 이는 민화 꽃 응용Ⅲ의 이미지를 정면에 적용하여 작품Ⅲ-2의 스포츠 겸용 반팔 티셔츠와 같이 착용할 수 있도록 의도하였고, 이미지 바탕의 청색 계통 색감이 시원한 느낌을, 주제의 원색 계통과의 조화에서 민화의 색채적 특징을 보이도록 하였다.
작품Ⅲ-4는 하드케이스 런치박스로 민화 꽃 응용Ⅲ의 이미지를 전면에 크게 배치하여 제작하였다. 전체적으로 채도 높은 색상이 눈에 띄며, 이미지 안에서 서로 색상대비를 이루며 민화의 색채성이 돋보인다. 하드케이스로 런치박스 외에 다른 용도로도 활용이 가능하도록 하였다.
작품Ⅲ-5는 폴리에스터 100%로 제작된 쿠션으로 민화 꽃 응용Ⅲ을 전면에 프린팅하여 제작하였다. 응용된 민화의 이미지를 크고 잘 나타내기 때문에 문화상품으로서 디자인적 요소도 갖추고 있으며 인테리어 용품, 선물용품으로도 충분히 가치가 있다.
작품Ⅲ-6은 머그컵과 코스터 세트로 민화에서 나타나는 여백의 미를 표현하기 위해 전면 아이보리 표면위에 포인트로 민화 꽃 응용Ⅲ을 배치하였다. 집 안에서 자주 사용하는 용품에 한국적 이미지를 적용하여 문화상품의 가치를 높일 수 있도록 의도하였다. 또한, 머그컵과 같이 활용할 수 있는 코스터는 머그컵에 여백의 미를 표현한 것과 균형을 맞출 수 있도록 코스터에는 색상대비가 두드러지도록 전면 프린팅으로 제작하였다.

민화에 나타난 조형적 특성을 응용하여 도출한 민화 꽃 응용 그림 3 작품의 이미지를 패션용품과 생활용품에 적용하여 우리의 전통이 담긴 문화상품을 일상에서 활용할 수 있도록 제작하였다. 이를 통해 한국의 문화 정체성을 나타내는 가치 창출의 산물로서 우리의 문화상품을 제작하고, 일상화할 수 있으며 한국의 문화상품이 세계 시장에서 경제력을 갖게 될 수 있는 하나의 계기가 되길 기대한다.

Culture reflects not only the politics and economy of a society, but also society as a whole as a value that is differentiated by taking the shape of the present age. Subforms of culture that are visually expressed gather to attract attention, and gathered interests form cultural identity potentially. Korean media, as a sub-form of culture, spread to the world through the Internet or SNS and play a role in culture called Korean-wave has emerged, and this culture is establishing itself as a name concept of Korean in the world. In the process, the concept of “cultural industry” was formed, and it can establish a position economically and culturally, as well. This means the country has a strong economic power based on value creation. Therefore, attempts to form sub-forms of culture by reflecting our history and traditions are an important study in clarifying Korean cultural identity and developing national power as well as economic power.
In a sense, Korean folk paintings are aesthetic values that reflect our national characteristics, and their values are being re-evaluated in the present time. Folk paintings contain the unique artistic values of our people from the times and express the Korean formative view well, and are suitable as a culture that reveals the discernment of Korea, and as an object capable of inheriting tradition and improving its values.
Folk paintings, which have a free form of expression, were also presented by several researchers on the classification of characteristics. Researchers Seung-jin Oh and Nan-kyung Lee (1997), Dong-kwan Yoo (2003), Taek-Min Kim (2007), A-ram Park (2010), Hye-ryeon Song and Hye-kyung Kim (2011), Young-ok Shim (2014), Sun-ae Kong (2014), Young-im Choi (2015), In-young Lee (2017) and Kim Hyun-mi (2019)''s opinions were summarized and the characteristics of folk paintings were abbreviated into multi-view, simplicity, planarity, repeatability, and colorism.
The first characteristic of folk paintings, multi-view, is based on objective distance, and unlike Western paintings, space and the objective proportion meaning measurement are destroyed. In addition, the fact that each object in painting has its own point of view shows the perspective is ignored.
Simplicity refers to expressing natural materials in folk paintings in a simplified form that is reconstructed according to the artist''s intention to draw objects freely, insignificantly, and exaggeratedly, rather than expressing them in detail.
Planarity refers to the nature of expression that is maintained independently without being mixed with each other because the sense of space between objects is destroyed. This characteristic breaks the folk painting from a realistic and three-dimensional form or composition, and acts as an element that stimulates concentricity or imagination as a picture lacking a sense of reality.
Repeatability is related to simplicity, and is a characteristic that appears when simplified expressions or detailed elements have continuity. Repetitive expressions of shapes or colors have Taoist meanings having an organic relationship with objects in the endless cycle of nature.
Colorism can be said to be a decisive element of expression in the formative structure of folk paintings. Rather than the harmony between objects, the characteristic of expressing each object in one complete form by independently expressing colorful colors with high saturation as if treating each object separately.
Therefore, this study recognizes the need to form a sub-form of culture so that it can play a role as a complex that creates added value in Korea by applying folk paintings containing our traditions to the present real life. As the first step in the development of cultural products for the creation of high added value by expanding the area of cultural product development so that the applied pictures can be applied to our daily lives, the material or elements expressed in each folktale are derived as motifs and modernized. The purpose is to have the meaning of inheriting the tradition as a cultural product by making a cultural product applying the applied and derived image and using the image of the tradition in life.
To accomplish this purpose, Folk Painting Flower Application I, expressed based on the five characteristics of folk paintings, extracts various colors and descriptions of flowers and leaves appearing in peonies and flower arrangements, and uses watercolors and brushes to remarkably increase the spreading effect. After expressing, digitization was performed to adjust the hue and brightness to complete the subject part of the image, and the background image was decorated with a simplified expression by extracting the elements of the borders shown in the flower arrangement. The geometric pattern of the background image is expressed so that the Korean character is expressed, and the saturation is increased to make the color stand out among the five characteristics of the folk painting in the subject image. In addition, the multi-view, color repetition, and the simplicity of the flower form are also well represented in the expression.
Folk Painting Flower Application II extracts geometrical expressions and folk painting''s characteristics of repetition, flower shape and color, and overall arrangement elements in the flower arrangement and peony to form a background color, and by differently simplifying flower descriptions, various types of flowers are expressed. By repeating the expressed circular image and applying the previously extracted geometric image to the leaf expression, the procreate application gives the translucent effect and screen effect to effectively express multi-view, color, simplicity, repeatability, and planarity among the characteristics of folk paintings.
Folk Painting Flower Application III extracts leaves, flowers, birds and rocks expressed in a variety of colors with the repetition of a simplified flower shape from a flower arrangement with high saturation color expression and repeatability, and sets a high saturation color for the background color. After forming a silhouette frame by simplifying the shape, I applied a clipping mask effect to the watercolor spread effect, the depiction of the border, and the expression of various colors, and the formative difference was made by different descriptions with thin line lines and simplified expressions in an additional layer. Among the characteristics of folk paintings, it was designed to have multi-view, color, repeatability, simplicity, and planarity.
Based on the above three paintings of applied folk painting’s charactoristics, the scope of cultural products reflects the current life behavior of living in the house as the situation of ''COVID-19'', which is still not declining, is restrained from going out. Was produced by dividing into fashion supplies and household goods. The fashion supplies consisted of 3 training sets, 3 T-shirts, and 3 hats, and the household goods were 3 eco-bags, 3 cushions, 3 mugs, and 3 coasters.
Work I-1 is a training set consisting of a hooded sweatshirt and jogger pants. Folk Painting Flower Application I was placed in the center of the front of the top and the upper left of the bottom so that it was similar to the location of the logo of the existing training set, so that it was easily accessible to the younger and placed in the most familiar location.
Work I-2 is a wrist banding long-sleeved T-shirt, applied Folk Painting Flower Application I, and placed it largely in the center of the front, so that the patterns representing Korean characteristics and primary colors can be seen well. In addition, the sleeves were made differently with wrist banding to make it easier to roll up your sleeves in everyday life.
Work I-3 is a basic cap hat, and the size is XL, and the Folk Painting Application I is expressed in a simplified way like a logo on the front. It was produced by selecting the color of the product as black so that the primary color of the applied image could be visible clearly.
Work I-4 is an eco-bag made of vinyl material, so that the image of the Folk Painting Application I is reconstituted in a geometrical form, and the color characteristics of the folk painting are expressed more prominently by setting a saturated color for the background color. In addition, it was intended to be widely shared by applying the image of folk paintings printed on eco-bags, and worn by not only young people but also various age groups, and it was produced so that the splendor of the background color and the transformation of the image could become a point as a fashion accessory.
Work I-5 is a cushion made of 100% polyester and was produced by printing Folk Painting Application I on the front. It has a design element as a cultural product because it expresses the image of the applied folk painting large and well, and it is well worth as an interior product and a gift.
Work I-6 is a set of mugs and coasters, where Folk Painting Application I is placed as a point on the front ivory surface to express the beauty of the white space in the folk painting. Bone china was used as a material, and it was intended to increase the value of cultural products by applying a Korean image to items frequently used in the house. In addition, the coaster that can be used like a mug is printed on the entire surface so that it can be balanced with the expression of the beauty of the space on the mug.
Work II produced by applying Folk Painting Flower Application II consisted of training set, basic long-sleeved T-shirt, basic cap hat, cross bag, cushion, cup and coaster set.
Work II-1 is a training set consisting of a hooded zip-up and jogger pants, and was produced by applying Folk Flower Application II to the center of the back of the top and the lower left of the bottom. The top is made of 50% cotton and 50% polyester, and the bottom is made of 100% cotton. It is intended to be used as outerwear during the season by using a brushed material on the top.
Work II-2 is a basic long-sleeved T-shirt, with Folk Painting Application II as a point on the back, and the image and color of the flower shape add femininity and convenience so that it can be wearable as basic inner wear.
Work Ⅱ-3 is a basic cap hat for women. The image of the Folk Painting ApplicationⅡ is transformed into a large and small image, and the reconstructed image is placed on the front, and the textileization of the image transformation acts as a geometric element, expressing a modern feel and pastel tones of colors. It was intended to express this femininity.
Work Ⅱ-4 is a cross bag made of 100% polyester, and the overall silhouette of Folk Flower Application Ⅱ is transformed into a long oval to add minimalism and cuteness to the colors.
Work II-5 is a cushion made of 100% polyester and was produced by printing Folk Paintiing Flower Application II on the front. It has a design element as a cultural product because it expresses the image of the applied folk painting large and well, and it is well worth as an interior product and a gift.
In Work II-6, in order to express the beauty of space in the folk painting with a mug and coaster set, Folk Painting Application II was placed as a point on the front ivory surface. It is made of bone china as a material, which has excellent thermal insulation properties, and is intended to increase the value of cultural products by applying a Korean image to items frequently used in the house. In addition, the coaster that can be used with a mug was applied different background color for the contrast of the color stands out on the coaster. And it can be balanced with the expression of the beauty of the space on the mug.
The work III produced by applying Folk Painting Flower Application III consisted of a training set, short-sleeved T-shirt, suncap, lunch bag, cushion, cup and coaster set.
Work III-1 is a training set for a sweatshirt and jogger pants, and the image of Folk Flower Application III is placed in the center of the front of the top and the bottom left of the bottom. The primary color image gives a strong point in the design, and since it is made in a slim fit, it is different from the wide hood or hood zip-up, and the neckline is made with a selvedge tape so that the neck is not stretched easily and there is no change in shape.
Work III-2 is a short-sleeved T-shirt for sports. Folk Painting Application Ⅲ is placed on the front, and the blue color of the background is intended to give a visually refreshing feeling. In addition, it was designed to highlight the characteristics of the image of a modernly applied folk painting, contrasting with the primary colors of the flower and leaves of the subject that contrast with the background color.
Work III-3 is a suncap designed to be worn as a sportswear in summer. This was intended to apply the image of Folk Painting Flower Application III to the front so that it can be worn with the sports short-sleeved T-shirt of Work III. It was designed to express colorism of the Folk Painting Flower Application III between the primary colors on the objects and the backgraound.
Work III-4 is a hard case lunch box, with the image of Folk Flower Application III largely placed on the front. Overall, saturated colors stand out, and the colors of the folk painting show the contrast with each other in the image. Made of hard case, it can be used for other purposes besides the lunch box.
Work III-5 is a cushion made of 100% polyester and was produced by printing Folk Flower Application III on the front. It has a design element as a cultural product because it expresses the image of the applied folk painting large and well, and it is well worth as an interior product and a gift.
In Work III-6, in order to express the beauty of the space in the folk painting with a mug and coaster set, Folk Painting Application III was placed as a point on the front ivory surface. It is intended to increase the value of cultural products by applying a Korean image to items that are often used in the house. In addition, the coaster that can be used with a mug was printed on the entire surface so that the color contrast was outstanding on the coaster. And it could be balanced with the expression of the beauty of the blank on the mug.
The images of the 3 Folk Painting Flower Application derived by expressing the 5 formative characteristics of folk paintings are applied to fashion supplies and household goods, so that cultural goods containing our traditions can be used in everyday life. Through this, it is expected that Korean cultural products can be produced and made daily as a product of value creation that represents the cultural identity of Korea, and will be an opportunity for Korean cultural products to have economic power in the global market.

목차

논문개요
I. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 민화 3
2. 문화상품 15
3. 선행연구 18
Ⅲ. 민화 꽃 응용 21
1. 민화 꽃 응용Ⅰ 23
2. 민화 꽃 응용Ⅱ 30
3. 민화 꽃 응용Ⅲ 37
Ⅳ. 문화상품 개발 43
1. 문화상품 개발 계획 43
2. 문화상품 개발 45
V. 결론 74
참고문헌
ABSTRACT

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