사상 유래 없는 코로나19 확산으로 인해 전 세계 관광산업이 위기에 처해있다. 코로나 펜데믹 때문에 전 세계의 인?아웃바운드 교류가 사실상 멈춰 선 상태로 항공?여행사?호텔?외식?관광기념품 등 관광산업 전 분야가 위기를 맞고 있다. 관광산업에도 인공지능?사물인터넷?빅 데이터?3D프린팅 등 4차 산업 혁명 기술을 활용한 새로운 비즈니스 창출과 변화에 대한 논의를 시작할 필요가 있다. 본 연구는 최근 제조업의 혁명이라 불리는 3D프린팅 기술을 활용한 맞춤형 관광기념품이 침체된 국내 관광기념품 산업에 새로운 활력을 불어넣을 수 있다는 점에 착안해 관광기념품의 개발에 있어 3D테크 기술을 적극 활용하는 방안을 제시하고자 했다. 본 연구는 관광기념품 산업의 중요성을 인식하고 관광기념품 개념과 요건, 관광기념품 활성화를 위한 각종 공모전 현황 그리고 3D테크 기술을 활용한 관광기념품 현황 등을 파악하고 3D테크 기술을 활용한 관광기념품에 대한 인구통계학적 특성과 구매실태, 3D테크 관광기념품 중요 속성 및 개발 전략을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 효율적으로 달성하기 위해서 선행연구에서 제시된 영향변수를 토대로 체계적·객관적인 분석을 제공하고자 3D테크 관광기념품에 대한 변수를 실용성?기술성?심미성?상징성으로 구분하였다. 전문가의견조사를 거쳐 구분된 4개의 변수들은 다시 사용성?보관성? 운반성?효능성?능률성?기능성?디자인?색감?독특함?역사성?장소성?가치성 등으로 세분화하여 변수를 설정하였다. 세분화된 12개 변수의 중요도를 평가하기 위해서 관광기념품 판매종사자?개발자?대표자 및 국내외 관광안내원을 대상으로 국내 주요 온라인 쇼핑몰에서 판매되는 10가지 3D테크 관광기념품에 대한 실증분석을 실시하였다. 실증 분석결과 3D테크 관광기념품의 중요 속성은 다음과 같이 나타났다. 첫째, 이론 연구와 전문가 의견조사를 통해 3D테크 관광기념품의 4가지 중요 속성을 실용성, 기술성, 심미성, 상징성으로 구분하였다. 둘째, 실증 분석 결과 소비자들은 심미성 속성인 디자인, 독특함, 색감을 다른 속성에 비해 중요하게 고려하는 것으로 확인되었다. 셋째, 3D테크 기술을 활용한 3D테크 관광기념품 개발에 있어서 사용성?기능성?디자인?가치성을 우선적으로 중요하게 고려해야 할 것으로 분석됐다. 실증 분석 결과 한국 이외에 해외에서 3D테크 관광기념품을 구매한 경험은 응답자의 7.7%에 불과하였으며, 25.2%는 국내에서 3D테크 관광기념품을 구매한 경험이 있는 것으로 나타났다. 국내에서 3D테크 관광기념품을 구매한 경험이 있는 응답자들의 구매 만족도는 매우 불만족(3.7%)과 불만족(6.1%) 등 불만족스러웠다는 응답은 9.8%에 불과하였고, 보통이 39.0%였으며, 만족(39.0%)과 매우 만족(12.2%) 등 51.0%는 만족스러웠다는 응답을 보여, 국내에서의 3D테크 관광기념품 구매에 대해 만족스러웠다는 반응을 많이 보였다. 3D테크 관광기념품 속성에 관한 중요도 인식 결과 3D데크 관광기념품의 심미성 속성인 디자인?독특함?색감을 다른 속성에 비해 중요하게 고려하는 것으로 나타났다. 실제 판매중인 3D테크 관광기념품 구매 시 중요 고려 속성을 제품별로 살펴보면, 지하철역 열쇠고리?3D리쏘페인 열쇠고리?채색DIY 컬러링 제품의 경우 디자인을 가장 중요하게 고려하였고, 자동차 열쇠고리 제품은 사용성을, 차량용 석고방향제 제품은 기능성을 가장 중요하게 고려하는 것으로 나타났다. 경주 첨성대 수제몰드 제품은 독특함과 역사성을 중요하게 고려하였고, 3D피규어?홀인원 기념트로피/상패?3D입체사진 액자?청동 흉상 등의 제품은 가치성을 가장 중요하게 고려하는 것으로 분석되었다. 이를 바탕으로 3D테크 관광기념품 개발전략을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 3D테크 관광기념품은 관광객의 취향에 맞춰 즉석에서 제작이 가능한 맞춤 디자인 전략이 요구된다. 둘째, 3D테크 관광기념품은 관광객이 구매 즉시 바로 사용가능하도록 사용성 전략이 요구된다. 셋째, 3D테크 관광기념품은 특정 장소에서만 느낄 수 있는 차별화된 제품으로 독특함과 역사성 전략이 요구된다. 넷째. 3D테크 관광기념품은 3D입체사진이나 청동흉상 같은 제품처럼 오래도록 보관하고 싶은 욕구를 반영하는 가치성 전략이 요구된다. 본 연구의 수행성과는 3D테크 관광기념품에 대한 이론적 기초를 제공하였고, 3D테크 관광기념품 구매 실태, 3D테크 관광기념품 속성에 관한 중요도 인식, 실제 판매중인 3D테크 관광기념품의 구매의사와 가격에 대한 인식, 구매시 중요 고려 속성 등을 파악해봄으로써 관광기념품 후속 연구에 활용되도록 하였다는 점과 기존 관광기념품 산업 활성화를 위한 상품 개발 전략을 제시하였다는 점이다. 본 연구의 한계는 기존 3D테크 관광기념품 구매 실태에 대한 속성의 범위가 다양함에도 불구하고 이를 모두 연구 대상으로 하지 못했기 때문에 3D테크 관광기념품 개발 정책 전반적인 부분에서 3D테크 관광기념품 개발 전략으로 적용할 수 없다는 점과 3D테크 관광기념품 개발 전략에 대한 세부적인 내용 분석이 미약하다는 점이다. 따라서 향후 후속연구에서 이와 관련한 연구가 보다 체계적이고 세밀하게 이루어져 이러한 점을 보완할 수 있는 접근기법과 방법의 개발이 필요하다고 하겠다.
The unprecedented spread of Corona 19 is putting the tourism industry around the world at risk. Due to the Corona Fendemics, inbound and outbound exchanges around the world have virtually stopped, and the entire tourism industry, including airlines, travel agencies, hotels, restaurants, and tourist souvenirs, is facing a crisis. The tourism industry also needs to start discussing new business creation and changes using fourth industrial revolutionary technologies such as artificial intelligence, the Internet of Things, big data, and 3D printing. Based on the fact that customized tourism souvenirs using 3D printing technology, called the recent manufacturing revolution, can breathe new life into the stagnant domestic tourism souvenir industry, this study was to suggest ways to actively utilize 3D technology in developing tourism souvenirs. This study aims to recognize the importance of the tourism souvenir industry, understand the concept and requirements of tourism souvenirs, the current status of various contests, and present demographic characteristics and purchasing status of tourist souvenirs using 3D technology, and important properties and development strategies for 3D deck tourism souvenirs. In order to efficiently achieve the objectives of this study, variables for 3D printed tourism souvenirs were divided into practicality, technicality, aestheticity, and symbolism in order to provide systematic and objective analysis based on the influencing variables presented in the preceding study. The four variables classified through expert opinion surveys were again subdivided into usability, storage, transportability, efficiency, efficiency, functionality, design, color, distinctiveness, historical, placeability, and value. In order to assess the importance of 12 subdivided variables, an empirical analysis was conducted on 10 3D-tech tourism souvenirs sold at major online shopping malls in Korea, for those who sell tourist souvenirs, developers, representatives, and domestic and international tour guides. The empirical analysis shows that important properties of 3D-tech tourism souvenirs are as follows. First, theoretical research and expert opinion surveys have divided the four important properties of 3D Tech tourism memorabilia into practicality, technicality, aestheticism and symbolism. Second, empirical analysis has shown that consumers consider aesthetic attributes, design, uniqueness, and color, more important than other attributes. Third, it is analyzed that usability, functionality, design, and value should be considered first in developing 3D technology tourism souvenirs using 3D technology. According to an empirical analysis, only 7.7% of the respondents purchased 3D-tech tourism souvenirs from abroad other than Korea, while 25.2% had purchased 3D-tech tourism souvenirs in Korea. Only 9.8% of the respondents who had purchased 3D-tech souvenirs in Korea were dissatisfied with their purchase satisfaction (3.7%) and dissatisfied (6.1%), and 51.0% were satisfied with their purchase of 3D-tech souvenirs in Korea. As a result of recognition of importance of 3D Tech''s tourism souvenir properties, design, unique, and color, which are aesthetic properties of 3D deck tourism souvenirs, are considered more important than other properties. If you look at the important consideration properties of the actual purchase of 3D-tech tourism souvenirs by product, design was considered the most important for subway station key rings, 3D riser pen key rings, and color DY coloring products, and the use of car keys and functionality are considered the most important. The Gyeongju Cheomseongdae handmade mold products were considered to be unique and historical, and the value of 3D figures, hole-in-one commemorative trophies/symbols, 3D stereoscopic frames, and bronze busts were considered to be the most important. Based on this, the following strategies are presented to develop 3D technology tourism souvenirs. First, 3D Tech tourism souvenirs require customized design strategies that can be produced on the spot to suit the taste of tourists. Second, 3D Tech tourism souvenirs require a usability strategy so that tourists can use them immediately upon purchase. Third, 3D Tech tourism souvenirs are differentiated products that can only be felt in certain places, requiring unique and historical strategies. Fourth, 3D Tech tourism souvenirs require a value strategy that reflects the desire to keep them for a long time, such as 3D stereoscopic images and bronze busts. The performance of this study provided a theoretical basis for 3D-tech tourism souvenirs, recognition of importance of 3D-tech tourism souvenirs, recognition of the actual purchase intention and price of 3D-tech tourism souvenirs, and development of existing tourism strategies. The limitation of this research is that it cannot be applied as a 3D technology tourism souvenir development strategy in the overall policy of developing 3D technology tourism souvenirs despite the wide range of properties of existing 3D technology tourism souvenirs. Therefore, it is necessary to develop approaches and methods to complement this point by conducting more systematic and detailed research in subsequent research.
제 1 장 서 론 1제 1 절 문제제기와 연구목적 11. 문제제기 12. 연구목적 2제 2 절 연구범위 및 연구방법 31. 연구범위 32. 연구방법 4제 2 장 연구의 이론적 배경 6제 1 절 관광기념품 61. 관광기념품의 개념 62. 관광기념품의 분류 103. 관광기념품의 요건 12제 2 절 3D테크 171. 3D테크의 개요 171) 3D테크의 개념 172) 3D프린팅의 원리와 특성 193) 3D테크 적용 상품 23제 3 절 선행연구 271. 관광기념품 연구 271) 국내연구 272) 국외연구 302. 3D테크 연구 321) 국내연구 322) 국외연구 343. 관광기념품 속성 361) 대한민국관광기념품 공모전 속성 362) 서울상징 관광기념품 공모전 속성 393) 3D프린팅 창작 경진대회 속성 414) 관광기념품 공모전 속성 46제 3 장 조사 설계와 분석방법 48제 1 절 연구모형과 모형 변수 설정 481. 연구모형 482. 모형 변수 설정 51제 2 절 조사 설계 521. 조사목적 522. 조사대상자 선정 533. 조사시기와 조사방법 534. 설문지 개발 절차 및 구성 555. 변수의 조작적 정의 58제 3 절 자료수집 및 분석방법 59제 4 장 실증분석 결과 및 종합토의 60제 1 절 인구통계학적 특성 및 3D테크 관광기념품 구매 실태 601. 인구통계학적 특성 602. 3D테크 관광기념품 구매 실태 613. 3D테크 관광기념품 속성에 관한 중요도 인식 634. 3D테크 관광기념품의 구매의사와 가격에 대한 인식및 중요 고려 속성 70제 2 절 종합토론 901. 이론적 연구결과에 대한 논의 902. 실증분석에 대한 논의 92제 5 장 결론 107참고문헌 112부 록 123Abstract 138