인터넷과 스마트폰의 보급은 디지털 상거래(Digital Commerce) 시장을 급격히 확대시켰다. 제품의 탐색과 구매 결정이 오프라인에서 온라인으로 이동되면서, 모바일을 중심의 쇼핑 시장이 크게 성장하고 있다. 코로나19로 인해 안전이 우선시 되면서 외식보다는 가정식 수요가 늘어나 온라인식품 시장 규모가 크게 성장하였다. 신선육제품 특성상 소비자들은 제품의 신선도를 직접 눈으로 확인할 수 없기 때문에 온라인보다는 오프라인 구매를 선호했었다. 하지만 코로나19로 인한 언택트(Untact: 비대면)환경, 배송서비스 발달, 4차 산업혁명으로 신선육 유통시장의 온라인화가 가속되고 있다. 그동안의 육류 소비자에 대한 연구는 대부분 오프라인 소비자를 중심으로 연구가 진행되어 왔으며, 온라인에서 신선육을 구매하는 소비자에 대한 연구는 미흡한 상태로 온라인으로 신선육 구매 시 고객이 중요하게 생각하는 선택요인에 대한 정보가 부족한 실정이다. 선택속성은 제품이나 브랜드 등이 갖는 여러 가지 속성 중 소비자의 구매행동 결정요인(Lewis, 1981)으로, 상품이 보유한 속성 중 선택적 속성은 구매 행태, 의사결정, 재구매 의사 등 소비자의 향후 행동과 직결되기 때문에 긍정적인 효과를 얻을 수 있다(Lee, 2019). 본 연구는 선행연구를 바탕으로 신선육 온라인쇼핑몰의 선택속성을 제품구색, 제품가격, 제품정보, 배송품질로 규정하여, 각 선택속성이 고객만족 및 재이용 의도에 미치는 영향관계를 분석하였다. 또한, 코로나19가 신선육 온라인쇼핑몰 이용자들의 구매행태 변화에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보고자 하였다. 실증분석을 위해 서울, 경기, 인천지역 거주자 중 신선육 온라인쇼핑몰에서 1회 이상 구매해 본 경험이 있는 20세 이상의 성인남녀 고객을 대상으로 설문지 배포와 온라인으로 설문조사를 진행하였고, 회수된 총 220부 중 유효한 202부를 표본으로 사용하여 탐색적 요인분석, 신뢰도, 확인적 요인분석, 표준오차 추정구간을 통한 판별 타당도를 검토하였고, 구조방정식 이용하여 가설검증을 하였다. 본 연구결과를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 신선육 온라인쇼핑몰 선택속성 중 제품구색은 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 신선육 온라인쇼핑몰 선택속성 중 제품가격은 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 신선육 온라인쇼핑몰 선택속성 중 제품정보는 고객만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 신선육 온라인쇼핑몰 선택속성 중 배송품질은 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 신선육 온라인쇼핑몰 고객만족은 재이용 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 신선육 온라인쇼핑몰을 이용하는 고객을 대상으로 신선육 온라인쇼핑몰 선택속성인 제품구색, 제품가격, 제품정보, 배송품질이 고객만족 및 재이용 의도에 미치는 영향관계를 실증 분석하여 규명했다는 점에서 의의가 있으며, 후속 연구에서는 지역을 넓혀 표본의 대표성을 확보하고 코로나19 전후의 비교를 통한 연구를 진행한다면 코로나19로 인한 소비자의 변화를 더 정확하게 파악할 수 있으리라 사료된다.
The spread of the Internet and smartphones has greatly expanded the digital commerce market. As product exploration and purchase decisions are moved offline and online, the mobile-focused shopping market is growing significantly. As safety was prioritized due to COVID-19, the online food market grew significantly due to increased demand for home meals rather than eating out. Due to the nature of fresh meat products, consumers preferred to buy offline products rather than online because they could not see the freshness of the products directly. However, the onlineization of the fresh meat distribution market is accelerating due to the unface-to-face environment, delivery service development, and the fourth industrial revolution caused by Corona 19. Until now, most of the studies on meat consumers have been centered on offline consumers, and research on consumers who purchase fresh meat online is insufficient, and there is a lack of information on the choices that customers consider important when purchasing fresh meat online. Selection attributes are the determinant of consumers purchasing behavior (Lewis, 1981), among the various attributes of a product, such as a product or brand, which can have a positive effect because they are directly related to consumers future behaviors such as purchasing behavior, decision-making, and repurchase intentions (Lee, 2019). Based on prior research, this study defined the selection properties of fresh meat online shopping malls as product assortment, product price, product information, and delivery quality, and analyzed the impact of each selection property on customer satisfaction and reuse intent. Also, they wanted to find out how COVID-19 influenced the change in purchasing behavior of users of fresh meat online shopping malls. For the empirical analysis, the survey was conducted online and distributed to adult male and female customers over 20 years of age who had purchased at least once at the fresh meat online shopping malls among residents in Seoul, Gyeonggi, and Incheon. The analysis results of this study are as follows. First, product assortment has been shown to have a significant impact on customer satisfaction among the selection attributes of fresh meat online shopping malls. Second, product prices have a significant impact on customer satisfaction among the selection attributes of fresh meat online shopping malls. Third, product information among select attributes of fresh meat online shopping malls does not significantly affect customer satisfaction. Fourth, delivery quality has a significant impact on customer satisfaction among the selection attributes of fresh meat online shopping malls. Finally, it was shown that customer satisfaction of fresh meat online shopping malls has a significant impact on reuse intentions. It is meaningful in that the relationship between product assortment, product price, product information, and delivery quality of fresh meat online shopping mall was established by the empirical analysis of the relationship between customer satisfaction and re-use intention through this study. In subsequent studies, I hope to expand the region to secure representation of samples and to conduct studies through comparisons before and after Corona19, which will provide a more accurate understanding of consumer changes caused by COVID-19.
Ⅰ. 서 론 11. 연구배경 및 연구목적 12. 연구방법 및 연구범위 43. 연구구성 4Ⅱ. 이론적 배경 71. 신선육 온라인쇼핑몰 71) 온라인쇼핑몰 개념 72) 온라인쇼핑몰 유형 분류 83) 온라인 쇼핑 시장 현황 94) 신선육 온라인 시장 규모 및 현황 122. 선택속성 141) 선택속성의 정의 및 개념 142) 온라인 식품쇼핑몰의 선택속성에 관한 선행연구 153. 고객만족 및 재이용 의도 211) 고객만족 개념과 선행연구 212) 재이용 의도 개념과 선행연구 22Ⅲ. 연구방법 231. 연구모형 232. 연구가설 241) 제품구색과 만족과의 관계 242) 제품가격과 만족과의 관계 243) 제품정보와 만족과의 관계 254) 배송품질과 만족과의 관계 255) 고객만족과 재이용 의도와의 관계 263. 조사 설계 261) 변수의 조작적 정의 및 측정 262) 설문지 구성 324. 표본의 설계 및 분석방법 351) 표본의 설계 352) 분석 방법 35Ⅳ. 실증분석 및 가설검증 361. 표본의 특성 361) 표본의 인구통계학적 특성 362) 표본의 일반적 특성 383) 기술통계량 412. 측정도구의 타당성 및 신뢰도 분석 421) 탐색적 요인분석 및 신뢰도 422) 측정모형의 적합도 및 집중 타당도 443) 구성요인 간 판별타당도 분석 513. 가설검증 및 결과 분석 531) 연구모형의 적합도 평가 532) 가설검증 및 결과 55Ⅴ. 결론 611. 연구결과 요약 612. 연구의 시사점 643. 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 65참고문헌 67부 록 77Abstract 84