본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향을 살펴보고, 심리적 소진이 이루어지는 과정에서 보육교사의 직무스트레스가 심리사회적 성숙성에 미치는 영향과 심리사회적 성숙성이 심리적 소진에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 이에 독립변수로 보육교사의 직무스트레스를, 종속변수로 심리적 소진을, 매개변수로 심리사회적 성숙성을 선정하였다. 설문지의 타당도와 신뢰도를 평가하기 위해 2020 년 7 월 20 일부터 7 월30 일까지, 10 일간 설문지 50 부를 배포하여 예비조사를 실시하였으며, 연구대상은 서울, 인천, 경기도에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 50명이었다. 본 조사는 본 조사는 2020 년 8 월 10 일부터 9 월 10 일까지 총 410 명의 보육교사를 대상으로 한 설문지중 총 390 부를 최종 분석에 사용하였다. 분석은 SPSS 23.0 Version을 이용하여 분석하였으며 기술통계, 독립표본 t검정(Independent t-test), 일원분산분석(One-way ANOVA), 상관관계는 피어슨상관분석(Pearson‘s correlation), 매개효과는 회귀분석(Simple & Multiple regression analysis)을 이용하여 검증하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 인구사회학적 특성에 따른 차이검증 결과 각 변수들 간의 차이는 직무스트레스는 연령, 학력, 담당반, 월평균보수에서, 심리사회 성숙성은 결혼여부, 연령, 학력, 월평균보수에서, 심리적 소진은 결혼여부, 연령, 학력, 월평균보수에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 상관분석 결과를 보면 직무스트레스와 심리적 소진 간에는 정(+)적 상관관계를 보였다. 매개변수인 심리사회 성숙성은 심리적소진과의 부(-)적 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 보육교사의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 심리사회 성숙성의 매개효과를 분석한 결과, 전체적으로 심리사회적 성숙성(β= -.65, p<.001)은 통계적으로 유의미하게 나타나 부분매개효과가 있는 것으로 분석되었다. 하위변인별로는 자기실현 및 일에 대한 헌신, 긍정성과 평정심, 가족애와 관계지속성은 매개효과가 있는 것으로 나타났으나, 사회적 책임감은 매개효과가 없는 것으로 분석 되었다. 이는 보육교사의 직무스트레스가 높아도 심리사회적 성숙성을 가지고 있다면 심리적 소진이 감소하는 것을 의미한다. 이러한 결과를 통해 보육현장에서 보육교사의 심리사회적 성숙성을 향상시킬 수 있는 방안의 필요성이 제기되었다. 본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향에서 심리사회 성숙성의 매개효과를 실증적으로 분석하였다. 심리적 소진에 영향을 미치는 여러 변수들의 영향에 대해 검증한 결과 보육교사의 심리적 소진에 직무스트레스, 심리사회 성숙성이 직접적으로 영향을 미칠 뿐 아니라 직무스트레스는 심리사회 성숙성을 매개로 하여 심리적 소진에 간접적인 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. 이러한 결과들을 통해 심리사회 성숙성이 보육교사의 직무스트레스와 심리적 소진을 예방하고 경감시키는 효과를 보이고 있음이 확인되었으며, 이상의 결과를 통해 우수한 교사의 역량개발, 보육서비스의 질적 수준 확대, 보육교사의 효율성 증대 등을 위한 상담프로그램의 개발 및 보급을 제안하여 실천적 대안을 마련할 수 있는 기초자료를 제공 하였다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine the effects of job stress on psychological burnout of child care teachers, and to examine the effects of job stress on psychological and social maturity and the effects of psychological and social maturity on psychological burnout in the process of psychological burnout. The independent variables were job stress of child care teachers, psychological burnout as dependent variables, and psychosocial maturity as parameters. To evaluate the validity and reliability of the questionnaire, 50 questionnaires were distributed for 10 days from July 20 to July 30, 2020, and a preliminary survey was conducted. The subjects were 50 child care teachers working in daycare centers located in Seoul, Incheon and Gyeonggi-do. The survey was conducted from August 10 to September 10, 2020, and 390 questionnaires were used for the final analysis. The analysis was analyzed using SPSS 23.0 Version, and descriptive statistics, independent t-test, one-way ANOVA, Pearson''s correlation, and regression analysis were used to verify the mediating effect. The results of the study were as follows. As a result of verifying the difference according to the sociodemographic characteristics, the difference between each variable showed statistically significant difference in job stress in age, education, charge, and monthly pay, psychological social maturity in marriage, age, education, and monthly pay, and psychological burnout in marriage, age, education, and monthly average pay. The results of correlation analysis showed positive correlation between job stress and psychological burnout. Psychosocial maturity, a parameter, has a negative (-) correlation with psychological burnout. As a result of analyzing the mediating effect of psychosocial maturity in the relationship between job stress and psychological burnout of child care teachers, psychosocial maturity (= -.65, p<.001) was statistically significant and had partial mediating effect. The sub-variables showed that self-realization and commitment to work, positiveness and calmness, family affection and relationship persistence had mediating effects, but social responsibility had no mediating effects. This means that psychological burnout decreases if child care teachers have psychosocial maturity even if their job stress is high. Through these results, it was suggested that there is a need for measures to improve the psychosocial maturity of child care teachers in the field of child care. This study empirically analyzed the mediating effect of psychosocial maturity on the effect of job stress on psychological burnout of child care teachers. As a result of verifying the influence of various variables affecting psychological burnout, job stress and psychological social maturity directly affected the psychological burnout of child care teachers, and job stress indirectly influenced psychological burnout through the medium of psychological social maturity. These results confirmed that psychosocial maturity has the effect of preventing and reducing job stress and psychological burnout of child care teachers. Through the above results, it is meaningful that it provided basic data to prepare practical alternatives by suggesting the development and dissemination of counseling programs for the development of excellent teachers'' competence, the expansion of quality of child care services, and the increase of efficiency of child care teachers.