본 연구는 국내에 단기 유학을 온 외국인 한국어 학습자의 말하기 능력 발달 정도를 일정 기간 동안 살펴보고, 학습자의 말하기 능력이 얼마나 향상되었는가를 파악한 뒤에, 학습자의 어떠한 개인차 변인들이 말하기 능력 향상에 영향을 미쳤는지 알아보는 데 목적이 있다. 최근의 제2언어 연구는 제2언어 습득이 학습자에 내재된 인지적 영역뿐만 아니라 언어 사용의 사회적인 측면과도 밀접한 관련이 있음을 언급하면서 언어 사용에 대한 사회인지적 접근이 필요함을 강조하고 있다. 이와 같은 관점에서 언어 습득과 관련된 사회적 요인에 대한 연구가 더욱 활발해졌으며, 이 중 연구자들의 주목을 받는 분야는 유학 환경과 언어 학습의 관계이다. 즉 유학 환경에서 제2언어를 습득할 때 유용한 학습자 변인은 무엇이며, 제2언어를 효율적으로 습득한 학습자는 어떠한 특징을 가지고 있는지에 대한 관심이 고조되고 있다. 이에 본 연구는 한 학기 동안 한국에서 대학 수업을 수강하는 한국어 학습자 60명에게 유학 초와 유학 말에 과제를 제시하여 말하기 숙달도 향상 정도를 측정하였고, 설문 조사를 통해 학습자의 개인차 변인 양상을 알아본 뒤에 학습자의 개인차 변인과 말하기 숙달도 향상과의 상관관계를 알아보았다. 학습자의 말하기 숙달도 측정을 위해서 ‘동영상 보고 이야기 회상하기’ 과제를 사용하여 발화 자료를 수집하였으며, 수집한 구어 산출 자료를 측정하는 지표로 복잡성, 정확성, 유창성을 제시하였다. 복잡성은 단위 당 사용한 유의미한 단어 수를 계산하는 발화 길이의 범주에서, 정확성은 오류율을 계산하는 방식으로, 유창성은 시간 당 유의미한 음절을 알아보는 발화 속도의 범주에서 살펴보았다. 이어서 측정할 학습자 개인차 변인으로는 성격, 언어 접촉량, 사회적 상호작용, 상호문화 감수성을 설정하였으며, 설문 조사를 통하여 변인의 양상을 알아보았다. 이후 학습자의 어떠한 개인차 변인이 말하기 숙달도 향상과 상관관계가 있는지, 가장 영향을 미친 변인이 무엇인지 살펴보았다. 첫 번째 연구 문제는 단기 유학을 통하여 한국어 학습자의 말하기 숙달도가 얼마나 향상되었는지를 살펴보는 것이다. 그 결과, 유학 환경에서 한국어 학습자들의 말하기 숙달도는 대체적으로 향상되었다. 그러나 모든 한국어 학습자들의 숙달도가 향상된 것은 아니었다. 특히 유학 전 한국어 능력이 낮은 학습자들의 숙달도가 많이 향상되었으나, 유학 전 한국어 능력이 높은 학습자들은 오히려 한국어 숙달도가 하락하거나 적게 향상되었다. 두 번째 연구 문제는 유학 환경에서 한국어 학습자의 개인차 변인과 한국어 말하기 숙달도 향상과의 관련성을 살펴보는 것이다. 그 결과 학습자 성격 변인 중 ‘개방성’이 학습자의 말하기 유창성과 양의 상관관계를 보였으며, 언어 접촉량은 어떠한 상관관계도 나타나지 않았다. 사회적 상호작용 중에서는 ‘분포’가 말하기 유창성과 음의 상관관계를 보였으며, 상호문화 감수성 중에서는 ‘문화 차이 존중’과 ‘상호작용 자신감’이 말하기 복잡성과 양의 상관관계를 보였다. 다음으로 말하기 숙달도 향상과 상관성 있는 학습자 개인차 변인 중 말하기 숙달도에 가장 많은 영향을 준 변인이 무엇인가를 살펴본 결과, 학습자의 성격 변인 중 개방성, 학습자의 상호문화 감수성 중 상호작용 자신감이 학습자의 말하기 숙달도 향상에 가장 많은 영향을 미치는 요소로 밝혀져서, 학습자가 자신감을 가지고 모어 화자와 상호작용하며 문화에 대한 개방적 태도를 가지는 것이 말하기 숙달도 향상에 중요함을 보여주었다. 본 연구는 유학 환경에서 한국어 학습자의 말하기 숙달도가 얼마나 향상되었으며, 이에 영향을 미치는 학습자 개인차 변인이 무엇인지 설명하고자 하였다. 대체적으로 한국어 학습자들의 말하기 숙달도가 향상되는 경향을 보였으나, 학습자의 유학 전 한국어 숙달 정도와 학습자가 가지고 있는 개인차 변인에 따라 말하기 숙달도 발달이 다를 수 있음을 본 연구는 정량적으로 제시하였다. 본고는 그동안 한국어 교육 분야에서는 거의 다루어지지 않은 학습자의 복합적 변인과 L2 능력 발달과의 관계를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 본 연구가 한국어 학습자들을 지도하고 관리 감독하는 언어 교육 기관으로 하여금 학습자들이 효과적인 학습 결과를 이끌어 낼 수 있는 교육 환경을 조성할 수 있도록 하는 데 유용한 자료가 될 것으로 기대한다.
The purpose of this study was to investigate Korean speaking proficiency improvement of Korean language learners who came to Korea for a short-term studying abroad, to determine the learner''s speaking proficiency improvement, and to find out which individual variables influenced the learner''s speaking proficiency improvement. Recent researches on second language emphasize the need for a socio-cognitive approach to language use, mentioning that second language acquisition is closely related not only to the intrinsic cognitive domain of learners, but also to social aspects of language use. From this point of view, research on social factors related to language acquisition has become more active. Among them, the area that attracts the researcher''s attention is the relationship between the study-abroad environment and language learning. In other words, interests in the useful learner''s variables while acquiring a second language in a study-abroad environment, and the characteristics of learners who have learned the second language effectively, are growing. Therefore, this study measured the amount of the speaking proficiency improvement by presenting assignments at the beginning and the end of the study-abroad courses to 60 Korean language learners taking university classes in Korea during one semester. In addition, after examining the aspects of learners'' individual variables through a questionnaire, the correlation between learners'' individual variables and speaking proficiency improvement was investigated. Speech data was collected by “watching videos and remembering stories” task to measure the learner''s speaking proficiency. Besides, complexity, accuracy, and fluency were presented as indicators to measure the collected oral output data. Complexity was examined in the category of speech length, which counts the number of significant words used per unit, the accuracy was examined by calculating the error rate, and fluency was examined in the category of speech speed to count significant syllables per second. Subsequently, personality, language use, social interactions, and intercultural sensitivity were set as learner individual variables to be measured, and variables aspects were investigated through a questionnaire survey. After that, the individual variables among the learners which were correlated with speaking proficiency improvement, and the variables that had the most influence on speaking proficiency improvement were examined. The first research question was to examine how much Korean learners'' speaking proficiency had improved through short-term study-abroad. According to the results, the speaking proficiency of Korean language learners in the study-abroad environment was generally improved. However, this result was not the same in all Korean language learners. In particular, it improved a lot in learners with low Korean proficiency before study-abroad but decreased or improved less in learners with high Korean speaking proficiency before study-abroad. The second research question was to examine the correlation between Korean language learner’s individual variables and Korean language speaking proficiency improvement in a study-abroad environment. As a result, openness among learner personality variables showed a positive correlation with learner''s speaking fluency, and language use showed no correlation. Among social interactions, distribution showed a negative correlation with speaking fluency, and among intercultural sensitivity, respect for cultural differences and interaction confidence showed a positive correlation with speaking complexity. Next, among the learner''s individual variables that have a correlation with speaking proficiency improvement, according to the result of examining the variables that had the most influence on speaking proficiency, it was found that openness among learners'' personality variables and interaction confidence among learners'' intercultural sensitivity were the most influential factors on learners'' speaking proficiency improvement. Results showed that it is important for learners to interact with the native speakers with confidence and have an open attitude toward the new culture to improve their speaking proficiency. This study attempted to explain how much the speaking proficiency of Korean learners has improved in the study-abroad environment, and what are the learner''s individual variables influencing it. In general, Korean language learners showed a tendency to improve their speaking proficiency, but this study quantitatively suggested that the Korean language speaking proficiency improvement may differ depending on the learner''s level of proficiency in Korean before studying abroad and the individual variables of the learner. This paper is meaningful in that it examines the relationship between the learner''s multiplicative variables and L2 ability development, which has been rarely studied in the field of Korean language education. It is expected that this study will be a useful resource in helping language educational institutions that guide and supervise Korean language learners to create an educational environment in which learners can lead to an effective learning outcomes.
국문초록 …………………………………………………………………………… ⅶ1. 서론…………………………………………………………………………………11.1. 연구의 필요성과 목적…………………………………………………………11.2. 선행 연구 ………………………………………………………………………31.2.1. 유학 환경에서의 L2 숙달도 향상 연구 …………………………………31.2.2. L2 능력 향상에 영향을 미치는 변인 연구………………………………71.2.2.1. 제2언어 습득과 학습자 변인의 관계………………………………··81.2.2.2. 학습자의 정의적 요인과 L2 능력 발달………………………………91.2.2.3. 학습자의 사회적 요인과 L2 능력 발달……………………………··131.2.2.4. 학습자의 문화적 요인과 L2 능력 발달……………………………··181.2.3. 언어 복잡성, 정확성, 유창성 발달에 관한 연구……………………·····231.2.3.1. 복잡성…………………………………………………………………··231.2.3.2. 정확성…………………………………………………………………··261.2.3.3. 유창성…………………………………………………………………··281.3. 연구 방법과 연구 범위 …………………………………………………………301.4. 연구 문제 ………………………………………………………………………··311.5. 연구 개요 ………………………………………………………………………··322. 말하기 숙달도………………………………………………………………………··342.1. 분석기준 단위……………………………………………………………………352.2. 복잡성……………………………………………………………………………·382.2.1. 복잡성 개념…………………………………………………………………··382.2.2. 복잡성 측정…………………………………………………………………··412.3. 정확성……………………………………………………………………………··442.3.1. 정확성 개념…………………………………………………………………··442.3.2. 정확성 측정…………………………………………………………………··452.4. 유창성……………………………………………………………………………··472.4.1. 유창성 개념…………………………………………………………………···472.4.2. 유창성 측정……………………………………………………………………493. 연구 방법 …………………………………………………………………·················513.1. 연구 참여자 …………………………………………………………………·········513.2. 연구 도구 …………………………………………………………………·············533.2.1. 동영상 보고 이야기 회상하기 과제…………………………………···········533.2.2. 성격 검사 ………………………………………………………………··········543.2.3. 언어 접촉량 측정 ……………………………………………………………··583.2.4. 사회적 상호작용 측정 ………………………………………………············613.2.5. 상호문화 감수성 검사 ……………………………………………………······633.3. 연구 절차 …………………………………………………………………·············663.4. 소결론 …………………………………………………………………··················694. 결과 분석…………………………………………………………………····················704.1. 말하기 숙달도 향상 …………………………………………………···················704.1.1. 복잡성 측정 결과 ……………………………………………………………····704.1.2. 정확성 측정 결과 ………………………………………………………………·744.1.3. 유창성 측정 결과 ………………………………………………………………·784.2. 한국어 학습자의 개인차 변인과 말하기 숙달도와의 관계 ……………············814.2.1. NEO-FFI 측정 결과 ………………………………………………………········814.2.2. LCP 측정 결과 …………………………………………………………………··834.2.3. 사회적 상호작용 측정 결과 …………………………………………………····914.2.4. 상호문화감수성 측정 결과 ………………………………………………········944.2.5 말하기 숙달도 향상에 영향을 미친 학습자 변인 ……………………··········1014.3. 소결론 …………………………………………………………………·…………··1055. 논의와 교육적 함의 ………………………………………………………………······1085.1. 말하기 숙달도 발달 양상 ………………………………………………………···1085.2. 학습자 변인과 말하기 숙달도 향상과의 관계 ……………………………·········1135.3. 소결론 ………………………………………………………………………………·1226. 결론과 제언 ……………………………………………………………………………1236.1. 결론과 시사점 ……………………………………………………………………··1236.2. 한계점과 제언 ……………………………………………………………………··125참고문헌 ……………………………………………………………………………·········127부록 ……………………………………………………………………………················142ABSTRACT ……………………………………………………………………····………··168