본 연구는 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 다차원적 완벽주의가 팀 응집력, 운동 몰입 및 공연성취도에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고자 하였다. 이를 바탕으로 태권도 공연의 주 구성원이자 핵심적인 역할을 하는 시범단원의 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 수준을 높이는 방안을 제시하고 이를 통해 보다 완성도 높은 태권도 공연으로의 질적 성장을 위한 기초적 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여, 태권도 공연에 참여 중이거나, 참여해 본 경험이 있는 전국의 성인 태권도 시범단원을 대상으로 비확률적 표본추출방법(Nonprobability Sampling) 중 편의표본추출법(Convenience Sampling)을 통해 표본을 추출하였다. 총 474부의 설문지를 배부하여 이 중 응답이 불성실하거나 신뢰성이 떨어지는 24부를 제외하고 총 450부의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 이후 수집된 자료를 분석하기 위해 PASW/WIN Ver. 25.0 프로그램을 활용하여 빈도분석(Frequency Analysis), 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis), 신뢰도 분석(Reliability Analysis), 독립표본 t-검정(Independent Sample t-test), 일원 배치 분산분석(One-way ANOVA)을 시행한 뒤, 세부적으로 알아보기 위해 Scheffe의 사후분석 검증(Post-hoc Test) 방법을 활용하였다. 또한, 상관관계 분석(Correlation Analysis)과 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 시행하여 변인 간의 관계를 분석하였으며 도출된 결과들을 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 성별에 따른 다차원적 완벽주의, 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 차이를 분석한 결과 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 학력에 따른 다차원적 완벽주의, 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 차이를 분석한 결과 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 공연 경력에 따른 다차원적 완벽주의, 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 차이를 분석한 결과 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 공연 횟수에 따른 다차원적 완벽주의, 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 차이를 분석한 결과, 다차원적 완벽주의의 하위요인 중 자기지향적 완벽주의와 타인지향적 완벽주의에서 유의한 차이가 나타났고, 팀 응집력의 하위요인 중 개인사회 응집력에서 유의한 차이가 나타났다. 운동 몰입의 모든 하위요인에서 유의한 차이가 나타났으며, 공연성취도의 하위요인 중 기술적 성취도와 심리적 성취도에서 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 역할에 따른 다차원적 완벽주의, 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 차이를 분석한 결과, 다차원적 완벽주의의 하위요인 중 자기지향적 완벽주의와 타인지향적 완벽주의에서 유의한 차이가 나타났고, 팀 응집력의 하위요인 중 집단과제 응집력, 집단사회 응집력, 개인사회 응집력에서 유의한 차이가 나타났다. 운동 몰입의 하위요인 중 인지몰입에서 유의한 차이가 나타났으며, 공연성취도에서는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 여섯째, 보수에 따른 다차원적 완벽주의, 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 차이를 분석한 결과, 다차원적 완벽주의, 운동 몰입, 공연성취도의 모든 하위요인에서 유의한 차이가 나타났고, 팀 응집력의 하위요인 중 집단과제 응집력, 집단사회 응집력, 개인과제 응집력에서 유의한 차이가 나타났다. 일곱 번째, 다차원적 완벽주의가 팀 응집력에 미치는 영향을 분석한 결과, 다차원적 완벽주의의 하위 요인 중 자기지향적 완벽주의, 타인지향적 완벽주의 요인이 팀 응집력의 모든 하위요인에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회부과적 완벽주의 요인은 팀 응집력의 모든 하위요인에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟 번째, 다차원적 완벽주의가 운동 몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, 다차원적 완벽주의의 하위요인 중 자기지향적 완벽주의 요인이 운동 몰입의 모든 하위요인에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회부과적 완벽주의 요인이 운동 몰입의 모든 하위요인에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉 번째, 다차원적 완벽주의가 공연성취도에 미치는 영향을 분석한 결과, 다차원적 완벽주의의 하위요인 중 자기지향적 완벽주의, 타인지향적 완벽주의 요인이 공연성취도의 모든 하위요인에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회부과적 완벽주의 요인은 공연성취도의 모든 하위요인에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 열 번째, 팀 응집력이 공연성취도에 미치는 영향을 분석한 결과, 공연성취도의 기술적 성취도에서 팀 응집력의 집단과제 응집력, 개인과제 응집력, 개인사회 응집력이 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 심리적 성취도와 신체적 성취도에서 팀 응집력의 모든 하위 요인이 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 열한 번째, 운동 몰입이 공연성취도에 미치는 영향을 분석한 결과 운동 몰입의 모든 하위요인이 공연성취도의 모든 하위요인에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 종합해보면, 다양한 성향의 시범단원이 개인이 아닌 팀을 이루어 공통의 목표 달성을 위해 과제를 수행하는 태권도 공연 속에서, 시범단원의 다차원적 완벽주의 성향을 통하여 개인에 대한 태도뿐만 아니라 타인과 팀에 대한 태도의 변화를 관리하여 준다면 팀 응집력과 운동 몰입에 긍정적인 영향을 미치게 되고, 결과적으로 공연성취도에도 긍정적인 영향을 미치게 되는 것으로 나타났다. 이러한 영향은 공연에 대한 만족감을 통해 성공적인 공연수행과 더불어 지속적인 참여를 유도함으로써 공연의 질적 성장에 도움이 되는 중요한 요소라 할 수 있으므로, 태권도 공연을 수행하는 과정 속에서 지도자 및 연출자들은 시범단원의 성향을 파악하여 관리해주어야 할 것이다.
The purpose of this study is to suggest the way that increases the level of team cohesiveness, exercise commitment, and performance achievement of demonstration team members who play a key role in taekwondo performances and to provide basic data for qualitative growth into a more complete taekwondo performance. This study is about how the multidimensional perfectionism of demonstration team members who participate in Taekwondo performances affects team cohesiveness, exercise commitment, and performance achievement. In order to achieve the purpose of this study, samples of adult taekwondo demonstration team members across the country who are participating in or have participated in taekwondo performances were collected through the convenience sampling method. A total of 450 copies of data were used for the final analysis, excluding 24 copies of the questionnaire with unfaithful or uniform responses in 474 copies. To analyze the collected data, PASW/WIN Ver. 25.0 program was used for Frequency Analysis, Exploratory Factor Analysis, Reliability Analysis, Independent Sample t-test, and One-way ANOVA. After that, among Post-hoc Test, Scheffe’s method was used for the detailed analysis. In addition, the relationship between the variables was analyzed by conducting Correlation Analysis and Multiple Regression Analysis, and the result of this study is as follows. First, as a result of analyzing differences in multidimensional perfectionism, team cohesiveness, exercise commitment and performance achievement according to gender, significant differences were found in every factor. Second, as a result of analyzing differences in multidimensional perfectionism, team cohesiveness, exercise commitment and performance achievement according to the academic career, significant differences were found in every factor. Third, as a result of analyzing differences in multidimensional perfectionism, team cohesiveness, exercise commitment and performance achievement according to the performance career, significant differences were found in every factor. Fourth, as a result of analyzing differences in multidimensional perfectionism, team cohesiveness, exercise commitment and performance achievement according to the number of participation to taekwondo performance, there were significant differences in self-oriented perfectionism and other-oriented perfectionism factors of multidimensional perfectionism. Among the factor of team cohesiveness, significant differences appeared in individual social cohesiveness. Furthermore, significant differences appeared in every factor of exercise commitment, and significant differences appeared in technical and psychological achievement factors of performance achievement. Fifth, as a result of analyzing differences in multidimensional perfectionism, team cohesiveness, exercise commitment and performance achievement according to the role in a taekwondo performance, there were significant differences in self-oriented perfectionism and other-oriented perfectionism factors of multidimensional perfectionism. Among the factors of team cohesiveness, significant differences appeared in collective task cohesion, collective social cohesion, individual social cohesion. significant differences appeared in cognitive commitment factor of exercise commitment, also appeared in every factor of performance achievement. Sixth, as a result of analyzing differences in multidimensional perfectionism, team cohesiveness, exercise commitment and performance achievement according to there were significant differences in every factor of multidimensional perfectionism, exercise commitment and performance achievement. And significant differences appeared in collective task cohesiveness, collective social cohesiveness, individual task cohesiveness of team cohesiveness. Seventh, as a result of analyzing the effect of multidimensional perfectionism on team cohesiveness, it was found that self-oriented perfectionism and other-oriented perfectionism factors had a positive effect on every factor of team cohesiveness and socially prescribed perfectionism factor had a negative effect on every factor of team cohesiveness. Eighth, as a result of analyzing the effect of multidimensional perfectionism on exercise commitment, it was found that self-oriented perfectionism factor had a positive effect on every factors of exercise commitment and socially prescribed perfectionism factor had a negative effect on every factor of exercise commitment. Ninth, as a result of analyzing the effect of multidimensional perfectionism on performance achievement, it was found that self-oriented perfectionism and other-oriented perfectionism factors had a positive effect on every factor of performance achievement and socially prescribed perfectionism factor had a negative effect on every factor of performance achievement. Tenth, as a result of analyzing the effect of team cohesiveness on performance achievement, it was found that collective task cohesiveness, individual task cohesiveness, and individual society cohesiveness factors of team cohesiveness had a positive effect on technical achievement factor of performance achievement. And every factor of team cohesiveness had a positive effect on psychological and physical achievement factors of performance achievement. Eleventh, as a result of analyzing the effect of exercise commitment on performance achievement, it was found that every factor of exercise commitment had a positive effect on performance achievement. The conclusions and discussions derived from the research results are as follows. Demonstration team member with various tendencies performs tasks to achieve common goals as a team, not as individuals in the taekwondo performance. So, if the team leader manages not only individual attitudes but also attitudes toward others and teams based on the understanding of the multidimensional perfectionism tendencies of the demonstration members, it has been shown to have a positive effect on team cohesiveness and exercise commitment. After all, it has been shown to have a positive effect on performance achievement. Satisfaction with the performance due to these effects can lead to successful performance and continuous participation. Therefore, these factors are a major factor that helps in the qualitative growth of performances. So, the team leader and director of the taekwondo performance have to manage them appropriately.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 53. 연구 모형 54. 연구 문제 65. 용어의 조작적 정의 66. 연구의 제한점 8Ⅱ. 이론적 배경 91. 태권도 공연 92. 다차원적 완벽주의 153. 팀 응집력 194. 운동 몰입 225. 공연성취도 29Ⅲ. 연구방법 331. 연구대상 332. 조사도구 343. 연구절차 364. 조사도구의 타당도 375. 조사도구의 신뢰도 446. 자료처리 45Ⅳ. 연구결과 461. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 인구통계학적 특성에 따른다차원적 완벽주의, 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 차이 462. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 다차원적 완벽주의, 팀 응집력,운동 몰입, 공연성취도의 상관관계 623. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 다차원적 완벽주의가 팀 응집력에미치는 영향 644. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 다차원적 완벽주의가 운동 몰입에미치는 영향 665. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 다차원적 완벽주의가 공연성취도에미치는 영향 686. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 팀 응집력이 공연성취도에 미치는영향 707. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 운동 몰입이 공연성취도에 미치는영향 72Ⅴ. 논의 751. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 인구통계학적 특성에 따른다차원적 완벽주의, 팀 응집력, 운동 몰입, 공연성취도의 차이 752. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 다차원적 완벽주의가 팀 응집력에미치는 영향 913. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 다차원적 완벽주의가 운동 몰입에미치는 영향 944. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 다차원적 완벽주의가 공연성취도에미치는 영향 955. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 팀 응집력이 공연성취도에 미치는영향 966. 태권도 공연에 참여하는 시범단원의 운동 몰입이 공연성취도에 미치는영향 98Ⅵ. 결론 및 제언 991. 결론 992. 제언 107참고문헌 108Abstract 121[부록] 125